Депутатите приеха на първо четене на Закона за автомобилните превози.
„За“ бяха 76, 21 бяха „против“, 1 гласува „въздържал се“.
Все още липсва нормативна уредба, която да регулира превоза на болни и ранени лица, извършван от линейки, извън обхвата на спешната помощ.
В мотивите е посочено, че разпоредбите на чл. 24в от Закона за автомобилните превози не предвиждат до този момент създаването на наредба, обхващаща всички изисквания, по примера на Наредбата за спешна помощ и за превоз на пътници.
На практика в дадения момент е регулирана единствено и само спешната помощ, като всички останали „линейки“ извън системата за спешна помощ, нямат право да извършват спешна помощ, но извършват медицински транспорт без никаква регулация.
Според вносителите ползите от въвеждането на подобна регулация ще са:
- приход за бюджета от данъци и осигуровки
- регулиране на сивия сектор
- въвеждането на ясни правила, изисквания и контрол
- въвеждане на отговорност при пълна прозрачност кой носи отговорност и най-важното гарантиране на финансова обезпеченост на отговорността
- намаляване на риска за извършване на измами, тероризъм или други престъпления
- намаляване на потенциалните рискове от зараза
При представянето на законопроекта, господин Живков подчерта, че загубите от сивия сектор в тази област за държавният бюджет се изчисляват на минимум 60 млн. лв. годишно, защото ежедневно се извършват множество междуградски превози на пациенти, които са далеч по-скъпи от градските такива. Почти всеки ден български „линейки“ пътуват извън България, за да осигурят превоз на пострадало лице, като разходите за тези пътувания варират между 2 хил. лв. и 12 хил. лв. и повече.
В мотивите към законопроекта е отбелязано, че проблемите, които ще бъдат разрешени с предлаганите промени в Закона за автомобилните превози се отнасят до отговорността по отношение на граждани, търсещи помощ при влошено здравословно състояние, злоупотребата с подвеждащи надписи за Спешна или Бърза помощ, които имитират линейките на Центровете за спешна медицинска помощ, сумите, които се заплащат за този вид услуга, както и техническото състояние на тези автомобили и контрола при извършването на този вид превози.
Вносителите на предлаганите изменения и допълнения се мотивират, че систематичното място на подобна регулация е в Закона за автомобилните превози, на първо място защото в България лицензните за превоз на пътници, товари и таксита са доказали своята ефективност и се извършва ефективен пътен контрол на този вид превоз. Те считат, че Министерството на здравеопазването няма компетенции и технически възможностите да извършва ефективен контрол на пътя, като в случая, според тях, е необходим точно такъв.
Трябва да има цялостен подход, според Нигяр Джафер от ДПС.
БСП пък поставиха въпроса дали тази дейност трябва да се контролира от Министерството на транспорта или от здравното ведомство.