Над 40 когнитивни умения като памет, фокус, концентрация и обработка на информация успешно подобряват образователните платформи за деца и възрастни Neuro Therapy и Neuro English, съобщиха от Европейския център по невронауки. Първата система е за терапия за деца, страдащи от аутизъм, дислексия, хиперактивност с дефицит на вниманието и разстройство на слуховата обработка, а втората е метод за бързо и ефективно обучение по английски език.
На събитието под надслов “Възможност за всяко дете да разгърне пълния си потенциал” беше показана методиката, в която се използва работен модел за промяна на невронните връзки в мозъка. Чрез специфични упражнения се активират неактивни зони в мозъка, като в началото се набляга на чуване и обработване на звуци и фонеми, обработка на информацията и подобряване на способността за учене.
Програмите са базирани на науката невропластика, известна като мозъчна или невронна пластичност. Тя разглежда възможностите за трайна промяна в мозъка по време на живота ни, дори и в зряла възраст чрез изграждане на нови невронни връзки. Поведението, стимулите от външната среда, мисълта и емоциите могат също да бъдат причина за мозъчна пластичност, зависима от дейността. Това има значителни последици за здравословното развитие, ученето и възстановяването след увреждане на мозъка.
Програмите Neuro Therapy и Neuro English се градят на игри и модели – естественият начин на учене при човека от раждането му. Обучението е онлайн и може да се използва по всяко време от всяка точка, където има интернет. Освен това терапията е приложима при езиков и речев дефицит на деца, живеещи в условия на билингвизъм. При деца със слухови, речеви и езикови затруднения е желателно терапията да се започне след 7-годишна възраст, защото до тогава в мозъка се изграждат основите на майчиния език.
„Изключително важно е да има партньорството между терапевтите – логопеди, психолози, лекари, и специалистите, които развиват нови технологии в работата с деца с проблеми в развитието“, обясни доц. д-р Маргарита Станкова, преподавател в департамент „Здравеопазване и социална работа“ в НБУ.
Тя е категорична, че трябва да има взаимодействие между тези сектори, за да могат иновативните методи да бъдат внедрени и така да се постигат по-добри и бързи резултати. По думите й новите платформи са много подходящи за работа с такива деца. Те могат да бъдат използвани, за да се осъществи по-лесно контакт с тях и за проверка на умения, придобити в терапевтичния процес. „За да е ефективно, е изключително важно е да има и забавление, смях и удоволствие“, убедена е още д-р Станкова.
В България от общо недоразвитие на езиковата и речева компетентност в предучилищна възраст страдат 6,5% от децата. Артикулаторни нарушения имат 27,8% от децата в предучилищна и начална училищна възраст. Тези данни изнесе проф. д-р Виолета Боянова, преподавател в НБУ, която се занимава с устройството и функциите на човешкия мозък, речева патология, невропсихология, хиперактивност, дефицит на вниманието и др.
Тя допълни, че единични прояви на езиков дефицит, дори в начална училищна възраст, имат 18,4 на сто. От аутизъм страдат 1,8 – 2 % от децата в предучилищна възраст, пак толкова заекват. Тези с церебрална парализа са 0,8 -1,8 %. Проф. Боянова смята, че за да се помогне на тези деца, трябва да се подхожда отговорно и последователно, защото решения има.