Миналата седмица Министерство на здравеопазването изложи идеите си за реформа в здравния сектор, които включват в системата на осигуряване и частния сектор. За възможностите и перспективите това да се случи говорим с Евгени Бенсабат, изпълнителен директор на ДЗИ.
Застрахователите приветстваха идеята на МЗ за въвеждане на допълнителна здравна осигуровка, но какво трябва да се направи преди това? Застрахователният бизнес счита, че е необходима промяна, защото днес здравната система не е достатъчно ефективна. Има голям брой допълнителни плащания, които се извършват по различни начини и това показва нуждата от определена реформа. Дали вариантът, който министерството предлага е най-добрият, трябва да се обсъди и съответно да се прецени каква ще бъде рамката, в която това ще работи успешно. По принцип приветстваме промяната, искаме да видим по-добри условия, защото освен застрахователи сме все пак и граждани, които се лекуват в тази система. Много важно е да видим как ще се осъществява цялостният процес и да направим анализ на риска, който ще поемат застрахователите. Като цяло МЗ вече е направило анализ, но ние също би трябвало да вземем позиция. Заедно, Министерството на здравеопазването, Здравната каса и застрахователите трябва да вземат решение каква ще бъде системата за контрол на изпълнението върху болничните заведения и евентуално да се подготвят съответните законодателни промени.
Въвеждането на допълнителна задължителна здравна осигуровка е разпределяне на риск между НЗОК и застрахователи. Какъв е основният принцип, на който ще настоявате?
Това, което ние искаме, е да участваме в създаването на рамката, заедно да изготвим този нов договор между пациента, застрахователя и здравната каса. От първостепенна важност е да има равнопоставеност и да се намери баланс между гражданина, държавата и застрахователя, за да можем да имаме максимално добри условия за лечение.
За нас като застрахователи също така е важно да имаме ясна методика, по която да си оценим застрахователния риск, който ще поемем, както и как ще го управляваме. Не на последно място е необходимо да участваме в договарянето на цените на предлаганите пакети и, разбира се, при контрола върху изпълнителите.
Каква е динамиката на здравното застраховане в последните години? Забелязвате ли завишаване на интереса на българите?
Здравният пазар отчита сериозен ръст през последните години. Увеличават се броят на фирмите, които използват допълнителната здравна застраховка на своите служители като социална придобивка за тях. Виждаме, че пациентите търсят мнение за едно заболяване от двама или повече лекари, което, за съжаление, показва недоверието им в нашата здравна система.
Кой се застрахова и за какво?
Повечето клиенти се застраховат за болнична и доболнична помощ, т.е. използват цялостен застрахователен пакет.
Да се сравним с Европа. В какво изоставаме?
На българския пазар продължава да бъде водещ автомобилното застраховане. Застраховката на автомобила сякаш е по-важна от тази на човешкия живот. Ето защо имаме едно от най-ниските прониквания на европейския пазар при животозастраховането. У нас конкретно се забелязва покачване на продажбите, но на фона на това, което трябва да наваксаме, за да стигнем другите европейски държави, то е изключително ниско. Пътят е доста дълъг. Забелязваме, че покрай активното участие на банките в процеса, се получава по-добра информираност и ръст на продажбите.
Животозастраховането се развива в три направления – рисковото застраховане, здравното застраховане и инвестиционните продукти, които увеличават своята популярност през последните години.
Мнозинството от българи, както показват социологическите изследвания, не са склонни да дават допълнителни пари. Това се дължи преди всичко на недоверието в системата – не застрахователната, а здравната. Какъв може да бъде вашият принос за преодоляване на тази нагласа?
Последните статистики сочат, че българите в момента дават над 2. млрд. лв. на година допълнително за здравни услуги. Новият модел предлага това да се случи прозрачно. И тук, ние като застрахователи, можем да върнем доверието на гражданите. Бихме могли да съдействаме за повишаване на качеството на услугите с контрола, който ще оказваме върху нашите партньори.
Как застрахователят може да гарантира здравни грижи за пациенти с хронични заболявания?
Всеки ще бъде застрахован според предвидените лимити, независимо от заболяванията, които има. Принципът на равнопоставеност при новия модел всъщност означава, че един болен и един здрав човек „влизат“ при равни условия по отношение на достъпа им до услуги.