С 8 гласа „за“ парламентарната комисия по здравеопазване прие Закона за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, който регламентира обособяването на основен и допълнителен пакет на медицинска помощ. Против законопроекта гласуваха шестима депутати, които обаче обявиха, че ще изтъкнат аргументите си в пленарна зала.
„Това е нещо, от което ефект за българските граждани няма да има, а и финансов ефект за Касата също няма да има, защото това, което ще се опитате да спестите откъм дейности, реално няма да доведе до нищо. Не мога да разбера какъв е този инат, след като всички казват, че нищо няма да промени с разделянето на пакетите и няма да доведе до бюджетен плюс за Касата, да се настоява за разделянето на пакетите“, каза депутатът от БСП д-р Емил Райнов.
„Ние продължаваме да подкрепяме, особено след като го има подписа на г-н Борисов върху този закон, но някои неща трябва да се кажат. Първия път при внясането на закона, гласувах на драго сърце „за“, защото вярвах, че това е началото за надграждащия модел в здравното осигуряване. Това обаче не се случи! Щом демонополизацията на Касата не се случва и няма стъпки в тази посока, това нещо може да се тълкува като деградация на услугите, които предлага Здравната каса“, заяви депутатът от ГЕРБ Семир Абумелих.
„Вече характеристиката на този здравен модел не е хаос, а агония. Тук на тази маса, повечето от присъстващите не одобряват реформата на министър Москов, но по различни причини – куртуазно благоприличие, коалиционна псевдосолидарност, йерархична зависимост, подкрепят всички негови нелепи предложение“, рязко заяви депутатът от ДПС д-р Тунчер Кърджалиев.
Законопроектът получи критики и от председателя на здравната комисия д-р Даниела Дариткова, която заяви, че той не е юридически прецезиран. „Ще подчертая безспорно позитивната част от законопроекта – да се даде възможност на специалистите по медицински грижи в детските градини и училищата да изпълняват целия обем дейности, който иначе влиза в професионалните им задължения“, каза тя, но допълни, че има много текстове, които създават неясноти и объркване. Тя подчерта и тревогата си, че макар от тази година да има листа на чакащите, но там попадат предимно пациенти на химиотерапия.
„От друга страна неясните критерии, водят до неясни източници на финансиране. Освен затрудненията на гражданите при ползването на пакетите, основното затруднене е за изпълнителите на медицинска помощ“, каза още д-р Дариткова. „С такива текстове ние няма да решим проблемите и това в никакъв случай няма да бъде от полза на българските граждани. Апелирам със съвместна работна група с министерството да прецезираме текстовете, за да може това, което предложим да не стане обект на ново тълкуване от Конституционния съд“, каза тя и поясни, че това трябва да се случи в периода между първо и второ четене на законопроекта в парламентарната зала.
„Не само приемам, но адмирирам създаването на работна група, за да се изчистят всички проблемни места в закона. “, каза министърът на здравеопазването Петър Москов. Относно химиотерапията Москов каза, че е изискал от всяка една района каса сведения за онкоотделенията и от тях става ясно, че няма нито един пациент, който да чака за химиотерапия. По думите му всички чакащи, вписани в листата на Здравната каса, чакат по медицински причини.
„Разделянето на пакетите и на формиране на листи за планов прием не е нещо измислено в България. Това е метод, по който всяка една европейска здравна система менажира ефективността на ресурса си и прави планиране на разходи спрямо потребностите. Когато имаш определен лимитиран ресурс, той трябва да бъде приоритизиран. Тезата, че Касата трябва да плаща за всичко на всички сега и веднага е теза, която Семир, ако сподебяш, аз не съм твоя министър. Това е тезата на лявата опозиция, за която бюджетът е магическо формирование“, каза още Москов.
„Когато говорим за приоритети, в момента най-разходоемкото перо на Касата е за физиотерапия и рехабилитация. Това наистина ли трябва да е приоритета и моята физиотерапия не може да бъде направене през септември, а трябва да е задължително през юли? Когато имаш ограничен ресурс, трябва да го концентрираш там, където са основните нужди и не трябва да има значение дали си богат или беден. Това е смисълът на основния и допълнителния пакет“, допълни министърът.
„Разделянето на пакетите и на формиране на листи за планов прием не е нещо измислено в България. Това е метод, по който всяка една европейска здравна система менажира ефективността на ресурса си и прави планиране на разходи спрямо потребностите. Когато имаш определен лимитиран ресурс, той трябва да бъде приоритизиран. Тезата, че Касата трябва да плаща за всичко на всички сега и веднага е теза, която Семир, ако споделяш, аз не съм твоя министър. Това е тезата на лявата опозиция, за която бюджетът е магическо формирование“, каза още Москов.
„Когато говорим за приоритети, в момента най-разходоемкото перо на Касата е за физиотерапия и рехабилитация. Това наистина ли трябва да е приоритета и моята физиотерапия не може да бъде направене през септември, а трябва да е задължително през юли? Когато имаш ограничен ресурс, трябва да го концентрираш там, където са основните нужди и не трябва да има значение дали си богат или беден. Това е смисълът на основния и допълнителния пакет“, допълни министърът.