Пълна забрана на рекламата на тютюн и тютюневи изделия поискаха представители на националната „Коалиция за живот без тютюнев дим“. Те обявиха старта на креативна застъпническа кампания с подкрепата на рекламна агенция The Smarts, под надслов: “Рекламата на цигари им продава цигари“.
Според данни на Световната здравна организация (СЗО) от 2016 г. България е на 2-ро място в Европа по брой на редовните 15-годишни пушачи, като това са 30% от момичетата и 21% от момчетата, съобщи д-р Маша Гавраилова, председател на сдружение „България без дим“ и бивш завеждащ отдел „Опазване на общественото здраве“ в МЗ.
По данни на Европейския училищен изследователски проект за алкохол и други наркотици (ESPAD) за 2015 г. 7% от учениците на възраст до 13 г. употребяват ежедневно цигари, като процентът при 16-годишните нараства до 25%. Глобалното проучване на тютюнопушенето при учениците (GYTS) за 2015 г. посочва, че 10,9% от учениците между 13 и 15 години в България употребяват редовно цигари.
Д-р Гавраилова цитира редица изследвания в различни страни и региони на света, които доказват, че пълните забрани за реклама на тютюневи изделия намаляват употребата им с от 6 до 25 процента.
„Обстоен преглед на девет дългосрочни проучвания през 2008 г., включващи 12 000 младежи, сочи, че рекламата и промоцията на тютюневи изделия увеличават вероятността подрастващите да започнат да пушат. Рекламата на местата за продажба също доказано насърчава младежите да пропушат, затова трябва да бъде преустановена във всичките й форми“, каза още д-р Гавраилова.
По данни от Великобритания, всяка форма на реклама на тютюневи изделия, която младежите разпознават, повишава вероятността да започнат да пушат със 7%.
„Необходима е пълна забрана на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия, за да предпазим непушачите, родителите, работещите хора, но най-вече тези, които са твърде млади, за да вземат информирани решения – децата и подрастващите. Една европейска държава не може да ги остави на произвола на агресивния маркетинг на тютюневата индустрия, който им натрапва ранен избор с негативно влияние върху целия им живот“, коментира председателят на „Коалицията за живот без тютюнев дим“ д-р Гергана Гешанова.
Според нея за преодоляването на проблема е необходима държавническа решителност и пълна забрана за рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия.
Видеоклип, изработен доброволно от агенция The Smarts, пресъздава отблъскваща реалност, в която единственият начин да предпазим децата от тютюневата реклама е да закрием очите им. Клипът завършва с риторичен въпрос за децата и тютюневата реклама: „Да забраним да я виждат или да забраним да я има?“
„Производителите на тютюневи изделия, чиято употреба е доказано опасна и пристрастяваща, инвестират огромни средства в реклама с една единствена цел – да привличат нови клиенти. Тоест нови пушачи. Време е да признаем, че новите пушачи са децата ни. Нека обединим настоящите и бившите пушачи с една обща кауза – да не отглеждаме бъдещи пушачи”, каза криейтив директорът на агенцията Радослав Бимбалов.