Нужни са повече средства за ПИМП и СИМП – в това са единодушни управляващите от ГЕРБ и „Обединени патриоти“, става ясно от предложените между първо и второ четене промени в Закона за бюджета на НЗОК.
Числата в предложенията на двете парламентарни групи обаче са различни. Така предложението на ГЕРБ в лицето на председателката на здравната комисия д-р Даниела Дариткова е за увеличение със 7 млн. лв. за първичната извънболнична помощ, също 7 млн. лв. за специализираната извънболнична помощ и 3 млн. лв. за медико-диагностичните дейности.
Д-р Дариткова предлага също така да бъдат увеличени средствата за дентална помощ с 10 млн. лв.
Според нейното предложение, всички 27 млн. лв. трябва да дойдат от резерва на касата, като в закона за бюджета се запише изрично тяхното разпределение.
Така общият бюджет на ПИМП през 2018 г. ще бъде 214,2 млн. лв.; този на СИМП – 229,3 млн. лв.; на МДД – 83 млн. лв., а за дентална помощ сумата ще възлезе на 167 млн. лв.
Предложението е в изпълнение на държавната политика за укрепване на извънболничната медицинска помощ и е в съответствие със становищата на съсловните организации в областта на здравеопазването, се отбелязва в мотивите към промените.
Депутатите от „Обединени патриоти“ пък предлагат увеличение с 10 млн. лв. на средствата за ПИМП и с 13 млн. лв. – на тези за СИМП. Така бюджетът на първичната извънболнична помощ ще стане 217,2 млн. лв., а този на специализираната – 235,3 млн. лв. В мотивите си народните представители посочват, че правят тези промени, тъй като в така предложения бюджет няма отражение на философията за постепенно изнасяне на тежестта на медицинската помощ в извънболничния сегмент на системата.
Откъде ще дойдат средствата обаче няма яснота.
И двете политически сили предлагат промяна в текста, с който се забранява финансирането на нови дейности на лечебни заведения през идната година.
Д-р Дариткова предлага корекция, с която се добавя изключение за случаите, при които новите клинични пътеки до момента не са изпълнявани на територията на съответната РЗОК. „По този начин се гарантира спазването на действащото законодателство и предвидимостта на разходите по бюджета на НЗОК за 2018 г.“, отбелязва тя в мотивите си.
Според „Обединени патриоти“ пък този текст трябва да отпадне въобще. „Противопоставяме се на ограничението“, посочват те в мотивите си, като отбелязват, че то би се явило пречка за договорния процес между НЗОК и БЛС, тъй като „обезсмисля прецизирането и прегрупирането на дейностите от пакета медицинска помощ, респективно изнасянето на дейности от един вид медицинска помощ в друг (например от болнична в извънболнична) и др.“
Останалите предложения на двете управляващи партии са в различна насока. Основният момент в поправките на д-р Дариткова засяга отменената като противоконституционна разпоредба на чл. 45, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване, която регламентираше законово съществуването на пакет дейности, заплащани от НЗОК. С предлаганите от ГЕРБ промени текстът се връща в следния вид: „Медицинската помощ по ал. 1, с изключение на т. 11, 12 и 15 се определя като пакет, гарантиран от бюджета на НЗОК, с наредба на министъра на здравеопазването.“ Текстът повтаря дословно част от отменената разпоредба, като изключва продължението, според което „Пакетът е основен и допълнителен и се определя с наредба на министъра на здравеопазването, като се актуализира веднъж годишно, в срок до 31 октомври на съответната година.“
С текста се уреждат възникналите правни последици от решението на КС от 8 март 2016 г., пише д-р Дариткова в мотивите си, като посочва, че разпоредбата е от основно значение за системата на задължителното здравно осигуряване. „Липсата на уредба по отношение съдържанието на пакета прави невъзможно предоставянето на здравни дейности на задължително здравноосигурените лица, тъй като тези дейности не са очертани по вид, обхват и обем, което от своя страна възпрепятства свободния достъп на тези лица до медицинска помощ в рамките на задължителното здравно осигуряване.
Предлаганият текст на разпоредбата ще създаде сигурност при провеждането на преговорите за приемане на национални рамкови договори за 2018 г. от съсловните организации и НЗОК, тъй като ще има нормативно определение на медицинските дейности, които подлежат на договаряне“, гласят още те.
Депутатите от „Обединени патриоти“ пък предлагат промяна, с която правилата за разпределянето на парите по РЗОК, направления и МДД в ПИМП и СИМП, както и закупуването на обемите в болничната помощ, да се изготвят от НС на НЗОК след съгласуване с БЛС. Същото предложение е адресирано и към разпределянето на резерва на касата.
Правилата за разпределение на разполагаемите стойности за медицинска дейност по РЗОК и от тяхна страна към изпълнителите следва да бъдат съгласувани със съсловната организация, смятат народните представители. „Това е необходимо, тъй като здравноосигурителната система е конфигурирана по начин, който предполага договаряне на дейностите, които се заплащат със средства от бюджета на НЗОК. Тези средства постъпват при съответните изпълнители на медицинска помощ на основание цитираните правила. Поради тази причина няма как договорният партньор – БЛС, да няма влияние в процеса по съгласуване на правилата за разпределение. Противното би означавало разпределението на сумите между изпълнителите да става по непрозрачен и необективен начин, водещ до нефункционалност на системата“, се казва в мотивите към предложенията.
И двете партии от управляващата коалиция очевидно са отчели проблема с неконтролируемото нарастване на разходите за лекарства, тъй като нито в поправките на д-р Дариткова, нито в тези на „Обединени патриоти“ фигурира предложение за отмяна или корекция на мораториума върху реимбурсирането на нови молекули.