Има подадени две оферти от компания от Словакия и от компания от Белгия, което означава, че сме много близо до крайната цел – осигуряване на медицински хеликоптери за Спешна медицинска помощ по въздух за България на сух лизинг. „Хели Мед Сървисиз“ няма общо с Министерство на здравеопазването. Нашата цел и идея е да се подпомогне изграждането на проекта, който не става с приказки, а с действия.
Това заяви инж. Георги Гвоздейков, изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на „България Хели Мед Сървисиз“ ЕАД на пресконференция в БТА.
На 17 февруари трябва да приключи процедурата и да има избран изпълнител за медицинския хеликоптер. „България Хели Мед Сървисиз“ уточни, че има средствата за първата година за хеликоптера в размер на 1 700 000 евро.
В следващите няколко месеца (втората половина на годината или най-рано от юни месец), предвид законовите срокове в Закона за обществените поръчки, ще успеем да доставим дълго чаканият медицински хеликоптер в България, надява се Гвоздейков.
Той отбеляза, че трябва да се развие проектът на територията на цялата страна – да бъдат изградени 6 оперативни бази за хеликоптерите, които с определен периметър да покриват разстояние, което да бъде преодолявано за 25-30 минути от най-далечната точка. Трябва да има и поне две приемащи болници, които да осигурят приемането на хеликоптера, а след това и лечението на пациента, уточни Гвоздейков.
Наемането на хеликоптера освен обученията, които ще направим, ще извършваме мисии, които са от важност и спешност, но няма да можем да работим ефективно като системата HEMS оператор, защото ще сме само с един хеликоптер. Ще искаме съдействие от държавата за наемането на още един хеликоптер, докато бъдат произведени и доставени останалите хеликоптери по Плана за възстановяване, каза той.
Гвоздейков уточни, че не иска да има „шум в ефира“ с медицинския хеликоптер, който ще е за Спешната медицинска помощ и засега не се предвижда да се включва търсене и спасяване. Ако някои реши да закрие „Хели Мед Сървисиз“ няма да има медицински хеликоптер и всичко ще бъде изхвърлено на боклука, отсече Гвоздейков.
Той обясни и техническите параметри за медицинските хеликоптери. Дълго време се говори по темата, а няма професионална яснота какво се случва и какво прави търговското дружество, което предстои да бъде лицензирано като авиационен оператор. Следващото сериозно предизвикателство е да се сформира екип, който отговаря на съответната експертиза, опит и знания за медицинските хеликоптери и авиационна безопасност. Качествените хора в авиацията в България стават все по-малко, изтъкна Гвоздейков.
Към момента в процеса на работа е изработване на един доста сериозен обем от документация, която е свързана със самата експлоатация на авиационния оператор и предстои да бъде представена в национален орган, за да започне процесът по лицензиране. Това са над 18 документа и други такива подобни документи, свързани с безопасността. Обемът от изработени страници е около 2 700 за всеки документ.