Законът за бюджета на НОЗК за 2019 беше приет на второ четене днес от парламентарните комисии по бюджет и финанси и здравеопазване.
Председателят на здравната комисия д-р Даниела Дариткова подчерта, че между първо и второ четене на законопроекта е дадена възможност на всички заинтересовани лица да се произнесат по промените. „Доказателство за това са окончателните редакции, които сме предложили. Ние се съобразихме със становището на БЛС и предложихме да няма разходване на средства, извън тези, които са отбелязани в отделните параметри за медицинска и дентална дейност и това да става само съгласувано с управителния съвет на БЛС, респективно БЗС. Предложихме да няма задължително прелицензиране на лечебните заведения, а след създаването на новита медицински стандарти, те да имат възможност в срок до 31 декември 2019 г. да приведат дейността в съответствие с тях и тогава да бъдат проверени от агенция „Медицински надзор“. Друго предложение на БЛС, което приехме, беше срокът на утвърждаване на правилата за добра медицинска практика да се удължи с три месеца и той вече е шест месеца. Съобразихме се с мнението на центровете за трансфузионна хематология и отпаднаха текстовете, които ги обединяваха и централизираха дейността“, подчерта д-р Дариткова.
„Смятам, че общественото обсъждане се случи, ние се съобразихме с всички, които изказаха свои конструктивни мнения и предложения. Колегите от БСП бяха предложили единствено отпадане на текстове, което е малко несериозно отношение към нормотворчеството. Ако наистина искат да са отговорна опозиция, ще предлагат идеи, а няма да отрицават всичко, което все пак се опитваме да правим“, каза още председателят на здравната комисия.
Припомняме, че сред някои от основните промени, гласувани днес от депутатите, е създаването на мегаагенция за контрол на цялата система, в която се вливат Изпълнителната агенция „Медицински одит“ и тази по трансплантация; закриването на Център „Фонд за лечение на деца“ и поемането на функциите му от НЗОК. Създаването на нови болници ще се одобрява от Министерски съвет, средствата за дейност от бюджета на НЗОК няма да могат да се използват за лекарства, предварителното изпълнение на санкциите се премахва, а пререгистрацията на лечебните заведения ще се извършва по различен ред. Отваря се и „вратичка“ в условието НЗОК да не заплаща на болница за дейност, извършена от лекар, който не работи на основен трудов договор в нея.
Лечебните заведения ще се създават и преобразуват с решение на Министерския съвет. То ще се дава въз основа на комплексна оценка, която включва разписаното в Националната здравна карта и някои документи, предоставени от инвеститора. Сред тях са проект, включващ информация за вида лечебно заведение, структурата и предвиждания брой легла; тригодишен бизнес план за развитие на лечебното заведение, включително финансова обосновка и източници на финансиране на дейността на съответната болница, декларация за произход на средствата за реализиране на проекта, както и становище на БЛС или БЗС на територията на съответната област.
От БСП се обявиха против промяната на толкова голямо количество закони през Закона за бюджета и заявиха, че ще обжалват пред конституционния съд. „През закон за бюджета на НЗОК да се определят функции на Министерството на здравеопазването, да се променят цяла поредица от закони, не отговаря на законовата правна практика. Това е начин по една много бърза методика да се направят промени, като тези промени, по наше мнение, в никой случай не са от полза за българското здравеопазване“, коментира депутатът от БСП проф. Георги Михайлов.
Той подчерта, че не става дума, че БСП не иска промени, а ставало въпрос, че тези промени се правят без всякакво обсъждане. „Този механизъм дава възможност чрез преходните и заключителни разпоредби много бързо и без обществено обсъждане да бъдат прокарани тези законови мерки, което е абсолютно противозаконно“, каза още проф. Михайлов.
„Тяхно право е, ако преценят, че тези норми ги притесняват, да подадат жалба в конституционния съд. Така или иначе има парламентарна практика през преходни и заключителни разпоредби на закона за бюджета на Касата да се правят промени и в другите закони, когато това касае и бюджетни взаимоотношения. В случая е така, защото и новите агенции, които се създават, и прехвърлянето на определени дейности към НЗОК, категорично са свързани с изпълнението с бюджета на Касата за 2019 г.“, каза в отговор председателят на здравната комисия д-р Даниела Дариткова.