Към съдържанието
  • За нас
  • За реклама
  • За автори
  • Етични норми
  • Контакти
  • Политика GDPR
    Количка 0
    Facebook
    GPNews
    • Начало
    • ИзданияРазширяване
      • 2025
      • 2020 – 2024Разширяване
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • 2015 – 2019Разширяване
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • 2010 – 2014Разширяване
        • 2014
        • 2013
        • 2012
        • 2011
        • 2010
      • 2005 – 2009Разширяване
        • 2009
        • 2008
        • 2007
        • 2006
        • 2005
      • 2000 – 2004Разширяване
        • 2004
        • 2003
        • 2002
        • 2001
        • 2000
    • СъбитияРазширяване
      • Предстоящи събития
      • Конгресен календар
    • Новини
    • СтатииРазширяване
      • АГ и неонатология
      • Алергология
      • В света на вирусите
      • Гастроентерология
      • Дерматология и козметика
      • Ендокринология
      • Кардиология
      • Неврология и психиатрия
      • Онкология
      • Офталмология
      • Педиатрия
      • Ревматология и ставни заболявания
      • Тест по клиничен случай
      • УНГ и белодробни болести
      • Урология и нефрология
      • Хранене, диететика, метаболизъм
      • Нашето интервю
      • Природата учи
      • Историята учи
      • Други
    • Абонамент
    Количка 0
    Facebook

      GPNews
      ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
      • Частните болници отново ще провеждат обществени поръчки за лекарства по НЗОК
      • Близо 100 млн. лв. е заплатила НЗОК за скъпоструващи лекарства за деца през 2024 г.
      • На първо четене: Частните болници да провеждат обществени поръчки за лекарства
      • Според анализ на БАПЗГ: Два пъти по-малко от необходимото са медсестрите в болниците ни
      • Ваксина срещу херпес зостер намалява риска от сърдечни заболявания с 8 години
      В къщи / Дерматология и козметика / Измерения на фактора време за пациентите с псориазис – резултати от анкетно проучване

      Измерения на фактора време за пациентите с псориазис – резултати от анкетно проучване

      отGP News публикувано на 01.12.201713.09.2022 Дерматология и козметика
      псориазис

      Брой 11/2017

      Д-р Д. Серафимова, доц. д-р Т. Черкезов, проф. д-р С. Василева, д.м., доц. д-р Г. Пехливанов, д.м., доц. д-р Л. Дурмишев, д.м., доц. д-р Г. Матеев, д.м., проф. д-р Л. Митева, д.м.
      Клиника по кожни и венерически болести, УМБАЛ „Александровска“, ЕАД – София
      Катедра по дерматология и венерология, МУ – София
      МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ – АД, Кърджали; Факултет по обществено здраве, МУ – Софи

      Всички събития и процеси, които се реализират в нашия живот са разположени не само в трите пространствени измерения, но и във времето. То е неразделна част от разбирането ни за света и често се определя като „четвъртото измерение“. Няма ежедневна дейност, за която факторът време да не е основна характеристика. Значимостта му нараства с увеличаване динамиката на живота и броя задачи, които следва да се решават всеки ден. Още Бенджамин Франклин през 1745 г. използва фразата „Времето е пари“ в своите „Съвети към млад търговец“/1/. В съвремието вече няма човек, който да не е убеден в това. Дефицитът на време се отразява както върху физическите, така и върху психическите аспекти на индивида и води до увеличение нивата на стреса. Времето, отделено за всяка дейност, неизбежно е свързано с крайния резултат.

      Upper dyspeptic syndrome ad

      Управлението на времето е предпоставка за оптимизиране на дейностите и увеличаване на тяхната ефективност. В медицинската литература рядко се разискват подобни въпроси, особено когато не се касае за спешни състояния. Единични публикации свързват времето най-вече с конкретни финансови измерения /2,3,4/. Хронично протичащите заболявания, в това число псориазис, обхващат дълги отрязъци от време от живота на човека, свързани са с необходимост от многократни посещения при лекар, времеизискващи конкретни усилия и грижи, ясно и точно формулирани цели на лечението и оценка на крайния резултат /5,6,7/.

      Псориазисът е едно от най-честите кожни заболявания, заемайки съществен дял в ежедневната работа на дерматолога. То е непрекъснат обект на внимание на медицинската наука /8,9,10,11,12/, фармацевтичната индустрия /13,14,15,16/, а също на регулаторни медицински и финансови органи /17,18,19,20/. Стремежът на пациентите да упражняват влияние на управленско ниво при вземане на решения, свързани с псориазис, се осъществява посредством дейността на пациентски организации /21,22,23, 24/. Те играят все по-активна роля в цялостното обгрижване на болните.

      В нашето проучване си поставихме за цел да изследваме направленията, в които факторът „време“ е особено значим, що се отнася до пациенти с псориазис. Формулирани са следните задачи за установяване:

      1. Имало ли е забавяне при поставянето на диагнозата.
      2. Колко време е отделено за първи преглед.
      3. В каква степен на пациента е предоставена необходимата му информация за заболяването и изисквания към поведението.
      4. Колко често са осъществявани контролни прегледи.
      5. Имало ли е проблеми за осъществяване на консултация със специалист дерматолог.
      6. Колко време на ден се отделя за заболяването.

      Обект на проучването е група от 111 пациенти с псориазис, насочени към Клиника по кожни и венерически болести, УМБАЛ „Александровска“ – ЕАД, София, за период от 2014 – 2016 г. и съгласили се да попълнят анкетните форми. Събирани бяха анамнестични данни и осъществен клиничен преглед. Данните бяха обработени посредством статистически методи.

      Резултати и обсъждане:

      Проучените болни са на възраст от 20 до 78 г. /средна 49,64/, като преобладават болните над 51 г. – 53,9%. Мъжете са 51,4%, жените – 48,6%/. Преобладават пациентите със средно образование – 60,9%, с висше са 27,3% и с основно – 11,8%. В семейство живеят 62,7%, с партньор/ка – 16,4%, а в самостоятелно домакинство – 20,9%. По-голямата част от отговорилите работят – 63,6%, не са трудово ангажирани 10%, а 26,4% са пенсионери.
      Заболяването е с давност < 5 години при една трета от болните /37,8%/, до 10 години – 57,6%. За еволюция повече от 26 години съобщават 17,1%. Половината от анкетираните съобщават, че са имали по един или два рецидива годишно – 53,1%. Според тежестта на заболяването с лека и умерено-тежка форма са 46,4%, а с тежка – 53,6%.

      Пациентите бяха помолени да попълнят собственоръчно анкетна форма, включваща горепосочените въпроси.

      Поставянето на диагнозата псориазис е отнело по-малко от месец за около 1/3 от пациентите /Табл.1/. Още една 1/3 са с ясна диагноза до половин година от началото на заболяването. Общоприето е схващането, че диагнозата псориазис е клинична диагноза и поставянето й не е трудно /8/. Нашите данни обаче показват, че нерядко тя се забавя до година и повече и това се случва на всеки пети или шести пациент. Изясняване на конкретните причини за такова забавяне е наложително, за да не се отдалечава момента на започване на лечение. Те могат да се търсят както в сферата на медицината – особености на клиничната картина, затрудняващи диференциалната диагноза /25/, така също и да са организационни – закъсняло търсене и получаване на специализирана помощ.

      Любопитни са данните от отговор на въпроса „Колко време е отделено за първи преглед?“ /Табл.2/. Съществуват редица условности на отговора, включително отдалеченост във времето и несигурен спомен /неотговорили 29,7% от респондентите/, а също и липса на отчитане. Все пак у пациентите остава усещането, че „обърнаха ми много малко внимание – под 10 минути“, „да“ – около 15-20 минути“, или „да, обърна ми много внимание – към половин час“. При 1/3 /33,3%/ прегледът е отнел по-малко от 10 минути. Ежедневната клинична практика показва, че толкова време е недостатъчно, дори и за по-леките случаи. В тези рамки трябва да се извърши регистрация на пациента, получаване на информация за анамнестични данни, снемане на цялостен дерматологичен статус, назначаване на лечение и обяснения как то да се прилага. Смятаме, че за спокойна и прецизна работа с пациента са необходими поне 20 минути, което ще бъде и крачка към изграждане на взаимно доверие. За 32,1% от пациентите е отделено повече време и това следва да бъде тенденцията при работа с тях.

      Псориазисът е хронично-рецидивиращо кожно заболяване. Неговото протичане е трудно предсказуемо и се влияе от въздействието на множество фактори от вътрешно и външно естество. Благоприятен и устойчив ефект от започнато лечение може лесно да бъде компроментиран. И най-добрата терапия е недостатъчно резултатна, ако пациентът не е активна страна на своето лечение. Това изисква да му бъде предоставена достатъчно информация на достъпен език. Необходимо е да бъде обсъдено естеството на заболяването, как протича лечението, какви са очакванията в краткосрочен и дългосрочен план /5,6,18/. Данните от нашето проучване сочат, че 30% не са получили разясняваща информация /Табл.3/. Процентът кореспондира напълно с продължителността на прегледа /под 10 минути/ и показва, че на пациента трябва да се отдели доста повече време. Други 41% са получили частична информация, а само за 28% тя е била представена в детайли. Това са пациентите, които са доволни от своите лекари, имат по-голямо доверие в тях и следват съветите им.

      Хроничното протичане на псориазиса предполага поддържащо лечение и регулярен контрол на състоянието. Според американски дерматолози най-предпочитаното време за оценка на повлияването на пациента след започване на нови терапии е било на 3 месеца, като за периода на поддържане оценка на всеки 6 месеца е най-предпочитан интервал за наблюдение /24/. В нашата група пациенти 37% се затрудняват да отговорят колко често са осъществявали контролни прегледи. От останалите респонденти 17% не са посетили лекаря си за контролен преглед, въпреки че такава възможност им е предоставена. Този процент е твърде висок и неприемлив, поради увеличаване на рисковете в дългосрочен план. При други 56% се е наложило да се осъществят 1 /17,1%/, 2 /18,6%/, дори 3 /10%/ и повече контролни прегледа годишно. Такава възможност е предвидена в НРД, като освен първоначалния (първичен) преглед, по преценка на лекаря-специалист пациентът може да бъде извикан на толкова вторични прегледи, колкото състоянието му изисква /18/.

      Най-еднородни са отговорите на въпроса дали е имало проблеми за осъществяване на консултация с дерматолог. Само 7% отговарят с „да“, докато 91% не са изпитвали никакви затруднения да се видят със своя специалист. Това показва добро функциониране на здравната система за осигуряване на достъп до специалист в доболнични условия. Макар и нисък, броят на болните, които съобщават за проблеми изисква проучване на причините и действия по тяхното отстраняване.

      Локалното лечение на псориазис е напълно достатъчно при ограничено кожно засягане и при леките форми. Но дори и при системна терапия, локалното приложение на лечебни средства заема съществено място в обгрижването на пациентите. Третирането на засегнатите кожни участъци, понякога неколкократно дневно, освен всичко друго, е свързано и с необходимост да се отдели време. На въпроса „Колко време на ден отделяте за заболяването?“ 44,5% отговарят, че е достатъчно да отделят по-малко от 30 минути /Табл. 4/. Това кореспондира и с клиничния профил на респондентите – 46,4% са с лека и умерено тежка форма на заболяването. Пациентите с псориазис губят между 30 и 60 минути в 35,5%. За всеки пети пациент /20%/ необходимото време е повече от час. Това време обикновено е за сметка на периодите на почивка или развлечение. Индиректно страда семейството, поради намалена грижа и по-рядко това е за сметка на домакинските задължения. Всички тези обстоятелства резултират в значително влошаване качеството на живот.

      Изводите, до които водят данните от нашето проучване показват, че пациентите с псориазис като цяло не изпитват затруднения да се видят с дерматолог за специализирана консултация. Въпреки това, само една трета от тях са получили диагнозата си в рамките на един месец. По голямо забавяне изисква обследване на причините, които най-вероятно се дължат на субективни фактори. Пациенти с леки форми на заболяването често прибягват до самолечение и търсят специалист в много по-късен етап и при влошаване. Изостряне на вниманието и задълбочен анализ изискват фактите, че 33% от болните са прекарали при лекаря си само десетина минути – време крайно недостатъчно за качествен преглед. Почти една трета /30%/ съобщават, че не са получили достатъчно информация за състоянието си.

      Това вероятно са най-леките случаи, към които и пациенти, но за съжаление и лекари, се отнасят с известно пренебрежение. От друга страна, също толкова съобщават, че им е обърнато достатъчно внимание и са обсъждани детайли, свързани със заболяването и поведението. Необходимо е да се търсят начини този процент да нараства като показател за висока отговорност към здравето. Това може да стане само със съвместни усилия на лекари и пациенти. Ролята на пациентските организации може да е значителна в посока сближаване на целите на двете страни и изграждане на доверие между тях. Това също е една от предпоставките за осъществяване на най-адекватното лечение за всеки отделен пациент и би съкратило времето, отделяно на ден, което за 20% от пациентите надхвърля един час, а за още 35% е между 30 и 60 минути.

      Разбиране трябва да има и по отношение необходимостта от контролни прегледи. Осъществяването им осигурява обратна връзка, условия за последователност в наблюдението, контролиране на рецидивите и удължаване на ремисиите. Уместно е разширяване на дискусията за фактора „време“, включващо елементи на демографските и социални характеристики. Добрата информираност и взаимодействие на всички звена, обединени под думата псориазис, е най-правилният път за постигане на удовлетворителни терапевтични резултати.

      КупиАбонамент

      ENTAN BANNER
      LIPIBOR BANNER
      ENTAN BANNER
      LIPIBOR BANNER

      Навигация

      Предишна Предишна
      Дерматоскопски находки при вирусни заболявания на кожата
      СледващаПродължаване
      Мултидисциплинарен медицински подход при новородени и малки деца с вродена булозна епидермолиза
      Търсене
      Имунобор стик сашета
      Lekzema Banner
      Psoralek Banner
      GinGira Banner
      hemorid
      fb like

      За нас

      Списание GPNews
      Връстник на GP практиката у нас
      Единственото специализирано издание за общопрактикуващи лекари
      12 месечни книжки на жизненоважни за практиката ви теми

      Меню

      • Начало
      • За нас
      • Контакти

      Информация

      • За автори
      • Етични норми
      • За реклама

      Copyright © 2025 GPNews. Всички права запазени.

      Уеб дизайн и SEO от Трибест

      • ПОЛИТИКА GDPR
      Плъзгане нагоре
      • Начало
      • Издания
        • 2025
        • 2020 – 2024
          • 2024
          • 2023
          • 2022
          • 2021
          • 2020
        • 2015 – 2019
          • 2019
          • 2018
          • 2017
          • 2016
          • 2015
        • 2010 – 2014
          • 2014
          • 2013
          • 2012
          • 2011
          • 2010
        • 2005 – 2009
          • 2009
          • 2008
          • 2007
          • 2006
          • 2005
        • 2000 – 2004
          • 2004
          • 2003
          • 2002
          • 2001
          • 2000
      • Събития
        • Предстоящи събития
        • Конгресен календар
      • Новини
      • Статии
        • АГ и неонатология
        • Алергология
        • В света на вирусите
        • Гастроентерология
        • Дерматология и козметика
        • Ендокринология
        • Кардиология
        • Неврология и психиатрия
        • Онкология
        • Офталмология
        • Педиатрия
        • Ревматология и ставни заболявания
        • Тест по клиничен случай
        • УНГ и белодробни болести
        • Урология и нефрология
        • Хранене, диететика, метаболизъм
        • Нашето интервю
        • Природата учи
        • Историята учи
        • Други
      • Абонамент
      • За нас
      • За реклама
      • За автори
      • Етични норми
      • Контакти
      • Политика GDPR
      Търсене