Близо 93% от лекарите, интервюирани в британско проучване, смятат, че дистанционната медицина е по-лошият вариант в сравнение с личните консултации. 86% от пациентите в същото проучване са оценили телефонните разговори и видеосрещите с лекаря като по-лоши от срещите лице в лице по отношение точността на диагнозата. Това сочат обобщени данни на група изследователи от Университета в Кеймбридж, които са провели проучването сред лекари от клинични специалности и пациенти с цел да установят как те приемат и оценяват полезността и ефективността за прегледите и консултациите от разстояние.
Според лекарите дистанционните прегледи не са точни и погледнато в по-общ план, този подход крие риск от увеличаване на неравенствата в здравеопазването и достъпа до подходящи медицински грижи. Някои медици дори го оценяват като вреден за пациенти от уязвими групи – възрастни, хора с увреждания и с ниски доходи.
Учените са интервюирали близо 1500 лекари и пациенти, като сред медиците е имало и общопрактикуващи лекари, освен специалистите от отделни клинични области.
Изследването е било проведено между април и юли 2021 г. В този период 1340 пациенти и 111 лекари са попълнили онлайн анкетни карти. Екипът също така е провел подробни интервюта с 31 пациенти и лекари, като е задавал въпроси за телефонните разговори и видеоконсултациите между тях. По-голямата част от пациентите са били с артрит или лупус.
И лекари, и пациенти са оценили консултациите от разстояние като по-удобни, но по-малко диагностично точни в сравнение с личните срещи. Те са споделили още, че според тях виртуалните срещи увеличават риска от погрешна диагноза и поставят допълнителни бариери пред възможността за адекватни здравни грижи.
Един пациент с ревматологично заболяване е записал следното в анкетната си карта: „Моят ревматолог не вижда как се движа, не вижда кожата, очите, косата, ръцете, костите ми. Поставиха ми някак диагноза по телефона, но знам, че нещо с мен не е наред и се влошавам“.
Лекари и пациенти са били единодушни, че виртуалните консултации не спомагат за изграждането на доверителни отношения между тях.
Предимствата за онлайн консултации включват безопасност при COVID, по-малко пътувания, по-кратко време за чакане.
Половината пациенти обаче смятат, че няма да получат бърз отговор, когато са сериозно болни и това може да се дължи на внезапни пречки от технически характер – спиране на тока, срив в интернет връзката например, както и липса на оборудване за справяне с неочаквани промени в състоянието.