Здравната система в България, въпреки предизвикателствата, успява да отговори на нарасналите изисквания на обществото от медицински грижи. Около това мнение се обединиха лекари и мениджъри на болници в страната, по време на обявяване на резултатите от Национална класация „Най-добрите болници“, което се проведе на 25 март, в София. Рейнингът на лечебните заведения се организира от Investor Media Group и Българска болнична асоциация. Според водещи медици, българското здравеопазване се нуждае от нова рамка на финансиране, без която здравната система не може да отговоря на бъдещите повишените изисквания на обществото от медицински услуги.
Според председателя на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров здравеопазването има нужда от нова рамка на финансиране, която да подсигури някакви критерии за качеството.
От своя страна кметът на София Йорданка Фандъкова изтъкна, че всяка година Столична община дофинансира с между 8 – 10 млн. лв общинските болници.
„Говорейки за качество на здравеопазването, става дума за лекари, апаратура и материална база. Ние в Столична община полагаме усилия за подобряване на материалната база на общинските болници“, заяви Фандъкова.
Председателят на Българската болнична асоциация Андрей Марков заяви, че разходите за здравеопазването трябва да излязат на светло, а на пациентите да бъде предоставена информация за най-добрите болници.
„Трябва да имаме истинска информация и да се представи на хората възможността да решават бързо къде да се лекуват, без да се колебаят“, заяви Марков.
В рамките на Национална класация „Най-добрите болници“, която определи най-добрите лечебни заведения в 7 ключови медицински специалности на регионален и национален принцип, беше проведено проучване сред пациенти, общопрактикуващи лекари и мениджъри на болници. Изследването оценява лечебните заведения по редица критерии – технология, специализация, персонал и качество на услугите.
Резултатите от проучването на независимата агенция IQVIA показват, че 44% от пациентите рядко или никога получават разяснения относно провежданото им лечение. 29% казват, че са подробно информирани за лечението им, като по-често това са пациенти на частни болници – 31% спрямо 27% в държавните лечебни заведения. Сходна е ситуацията и с информацията, която пациентите получават за медикаментите, които приемат, докато са в болница. На 47% от тях изобщо или рядко им се предоставя разяснение относно лекарствата. Хората в малките градове получават повече допълнителни грижи за ежедневни дейности, отколкото в столицата. 22% от пациентите споменават, че в държавните болници нямат бутон система в техните болнични стаи, докато при частните болници този дял е 15%. Проучването на IQVIA сочи, че медицинските специалисти в частни лечебни заведения по-често посещават пациентите си в сравнение с тези от държавните болници.
Допитването показва, че за 90% от пациентите водещ фактор при избора им на лечебно заведение е компетентността на медиците. За 48% най-важното е процедурите и методите на лечение в избраната болница, а за 37% ключово за избора е апаратурата.
Изследването сред 2185 респонденти сочи, че 36,4% от жените в България попадат в болница поради акушеро-гинекологични причини. Пациентките с висше образование посещават гинеколог по-често от тези с основно – 21% срещу 16%. 22,9% от жените биват хоспитализирани в отделения по „Ендокринология“, а 9,9% попадат в отделения по „Хирургия“.
При мъжете посещението при хирург е основа причина за хоспитализация – 19,7%. 12,6% от мъжете пациенти са приети в отделения по „Ортопедия и Травматология“, докато при жените този дял е 5,9%.
По време на представянето на резултатите от проучването, на което е базирана Националната класация „Най-добрите болници“, лекари и мениджъри на медицински заведения се обединиха около мнението, че рейтинг на болниците е нужен, защото ще даде ценна информация на пациентите.
„Такова проучване и наблюдение ще даде по-голяма прозрачност и яснота за изпълнителните на медицинска помощ за пациентите в кои лечебни заведения се изпълнява качествена медицинска помощ“, заяви зам.-министърът на здравеопазването Жени Начева.
„Такъв рейтинг присъства в САЩ, Западна Европа, тоест, добрите здравни системи имат рейтинг на болниците. Той дава информация както на пациентите, така и на лекарите“, коментира проф. Иво Петров, медицински директор Сити Клиник, който беше модератор на дебата за конкурентоспособността на болниците по време на събитието.
„Важно е да си сверяваме часовника с най-добрите. Най-вероятно рейтингът ще покаже, че някои болници трябва да вземат мерки, за да подобрят отношението към пациентите“, обясни изпълнителният директор на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“
проф. Д-р Асен Балтов.
Според управителя на КОЦ Пловдив – д-р Парашкев Цветков, в момента държавните и частните болници в България не са равнопоставени.
„За да се развива успешно едно лечебно заведение, то трябва да е поставено при равни условия с частните структури. Равнопоставеността на болниците е съществен фактор за конкурентоспособност“, коментира Цветков.
Проучванията на Национална класация „Най-добрите болници“ на Investor Media Group и Българска болнична асоциация отличи най-добрите лечебни заведения в страната, на регионален и национален принцип, в 7 различни медицински специалности.
Най-добрата болница в страната, в специалност „Акушерство и Гинекология“ е „МБАЛ за женско здраве „Надежда“. В специалност „Кардиология“ призът отиде при „Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ“. „КОЦ Пловдив“ получи най-много точни в Националната класация, в специалност „Онкология“. МБАЛ „Тракия“ – Стара Загора е класираната на първо място в две специалности – „Ортопедия и травматология“ и „Уши, нос и гърло“. В специалност „Педиатрия“ на първо място е класирана УМБАЛ „Света Марина“ – Варна. Най-добра болница на национално ниво, в специалност „Хирургия“ е отличена „Аджибадем Сити Клиник „Токуда“ УМБАЛ“.
Съгласно методологията на класацията, максимален брой точки могат да се получат при пълноценно включване на Лечебните заведения и по четирите стълба, представени от независимата агенция извършила проучването – IQvia. Организаторите се надяват, че за 2019 г. по-голям брой болнични мениджъри ще проявят инициатива за предоставяне на подробни данни за управляваните от тях Болници.