Новият проект на бюджет на НЗОК за 2025 г. предвижда 9 452 324,7 хил. лв., или с 65 млн. лв. по-малко от предвидените в оттегления законопроект на служебния кабинет средства (9 517 585,1 хил. лв.). Проектът ще бъде обсъден от Надзорния съвет на Здравната каса на заседание утре.
За здравноосигурителни плащания са планирани 8 852 159,2 хил. лв. (8 911 093,4 хил. лв. в стария проект), което представлява увеличение с 1 221 227,8 хил. лв. спрямо ЗБНЗОК за 2024 г.
Общо за медицински дейности са предвидени 5 750 215,5 хил. лв. (в предишния вариант 5 787 696,8 хил. лв.), от които за ПИМП – 647 577,6 хил. лв. (650 587,8 хил. лв.); за СИМП (вкл. за комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение) – 658 218,6 хил. лв. (661 278,2 хил. лв.); за МДД – 303 859,4 хил. лв. (305 271,8 хил. лв.); за болнична медицинска помощ – 4 140 559,9 хил. лв. (4 170 559,0 хил. лв.); за дентални дейности (включително за заплащане изработката на медицинско изделие „тотална зъбна протеза“) – 416 466,2 хил. лв. (418 402,1 хил. лв.) и за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели; за заплащане на цени на дейностите по отпускане на лекарствени продукти, включени в ПЛС; за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания – от 2 558 873,2 хил. лв. (2 579 657,5 хил. лв.).
За разлика от варианта на служебния кабинет,
когато бяха предвидени 2,3 млн. хоспитализации, сега са планирани 2,1 млн.
Със средствата за болнична помощ се предвижда да бъдат заплащани въведените с НРД 2023-2025 г. нови дейности в пакета, гарантиран с бюджета на НЗОК и финансирането на промените в Наредба № 9, според които в приложение „Клинични пътеки“ се актуализира с включването им в обхвата заболявания и медицински процедури, както и включването на нова амбулаторна процедура № 48 „Амбулаторно лечение и контрол на пациенти с хронична хипоксемична дихателна недостатъчност, показани за домашно кислородолечение (LTOT)“. Предвидени са и 68 млн. лв. за медицинския персонал в лечебни заведения, които извършват медицински дейности в отдалечени, труднодостъпни райони или единствени изпълняват съответната дейност в Общината.
Механизмът за контрол на преразхода на средствата в болнична помощ, който съществува в НРД 2023-2025, е заложен и в проектобюджета на Касата. Там е записано след отчитане на извършената дейност за периода от 1 декември 2024 г. до 31 май 2025 г., ако е установен очакван преразход, надхвърлящ с повече от 3 на сто предвидените средства за периода 1 юли 2025 г. – 31 декември 2025 г., да се договорят коригирани цени в срок не по-късно от 30 юни. В случай, че това не се случи, ще се извършва автоматично преизчисляване и корекция на действащите цени с коригиращ коефициент съгласно отчетеното надвишение.
Без промяна при лекарствата е дефинираната нова група, която обобщава разходите за лечение на пациенти с вродени коагулопатии в извънболничната помощ – основна група А и разходите за лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции на пациенти с коагулопатии и лекарствата в болнична помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги – основна група В.
От Касата мотивират новата група с обяснението, че се касае за едни и същи лекарствени продукти, прилагани за лечение за едни и същи здравноосигурени лица, които се заплащат от страна на НЗОК, както за домашно лечение, така и на болничните лечебни заведения, извън стойността на клиничните пътеки. Според мотивите към проекта новата самостоятелна група (група Г) ще позволи в рамките на действащия механизъм да се осигури по-добра прогнозируемост на разходите и по-справедливо прилагане тежестта на механизма върху притежателите на разрешение за употреба.
В новия проект са предвидени и средства за лекарствените продукти за домашно лечение на вродени коагулапатии в режим „профилактика“ при възрастни пациенти, както и да бъде заплащано лечението не само на пациентите с вродени, но и с придобити коагулопатии. Съгласно фармако-терапевтичното ръководство по клинична хематология лекарствени продукти в този режим се прилагат само за следните диагнози: Хемофилия А, Хемофилия В и Болест на Вилебранд.
Уточнено е, че през 2025 г.
се очакват и допълнителни разходи за лекарствени продукти,
принадлежащи към нови международни непатентни наименования (INN), включени в Позитивния лекарствен списък през 2024 г., които ще се заплащат от 2025 г., както и за нови терапевтични показания на вече включени в ПЛС лекарствени продукти. Не са предвидени обаче средствата, които на сто процента да обезпечат прогнозните годишни разходи на НЗОК.
В перото за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, е предвидено включването на нови групи като клапа от резилиент тъкан без консервант, нископрофилна, готова за употреба; хибридна протеза за тотално заместване на торакалния сегмент на аортата; напълно интегриран инфузионен комплект от консумативи за помпа за прецизно контролирани терапии; интратектална система за лечение на спастицитет; саморазгъващи се стентове, излъчващи лекарство за горни дихателни пътища; уретерален стент за временен вътрешен дренаж на уретеропелвичното пространство; видеокапсула за ендоскопия на дебело и тънко черво с оптичен домейн; иновативна система за автоматично подаване на инсулин с усъвършенстван хибриден затворен алгоритъм, базиран на смарт гард технология.
Предвидено е увеличаване на стойностите, които НЗОК ще заплаща за медицински изделия при емболизация на мозъчни аневризми, емболизация на дурални артерио-венозни фисули и емболизация на мозъчни артерио-венозни малформации, както и за медицински изделия, прилагани за ендоваскуларно лечение на остър исхемичен инсулт чрез тромбектомия., с което се цели осигуряване на адекватен достъп на здравноосигурените лица до ендоваскуларно лечение, чрез използване на повече на брой и вид медицински изделия.
Стойността, която НЗОК ще заплаща за медицински изделия през 2025 г., се увеличава и при изделията за спиналната хирургия, за дълбока мозъчна стимулация при пациенти с Болест на Паркинсон и дистонии, за система за невростимулация за лечение на медикаментозно-резистентна епилепсия, със заплащане на батерия за подмяна на изразходвана батерия от системата, както и за система за гръбначно-мозъчна стимулация при лечение на пациенти с фармакорезистентна болка, с включено заплащане на система за тестова стимулация, за зарядно устройство за пулсов генератор със зареждаща се батерия, комплект интрацеребрални електроди и комплект удължаващи кабели за системи за дълбока мозъчна стимулация, както и смяната на повредени такива.
В същото перо са предвидени и
5 000 хил. лв. за биомаркерна диагностика
за специфични изследвания при пациенти с онкологични заболявания по приложение „Амбулаторни процедури“ от НРД за медицинските дейности 2023-2025 г. „Съгласно официално становище от Изпълнителната агенция по лекарствата, предиктивните маркери при злокачествени заболявания могат да се класифицират като инвитро диагностични медицински изделия. Предвид това е заложено, НЗОК да заплаща медицинските изделия за биомаркерна диагностика, извън цената на амбулаторната процедура за лица с определени онкологични заболявания. С въвеждането на биомаркерната диагностика ще се осигури персонализирано лечение, с което се цели постигане на по-добро качество и удължаване на живота на пациентите“, пише в мотивите към проекта.
Заложеният в бюджета резерв ще е в размер на 278 978,3 хил. лв.