10 октомври се отбелязва като Световен ден на психичното здраве за първи път през 1992 г. През 2017 година неговата тема е „Психично здраве на работното място”. 
Според европейско проучване от 2011 г. 55% от хората с психичноздравни проблеми не успяват да се върнат на работа, въпреки че правят опит. От тези пък, които се връщат, 68% заемат по-ниска позиция и имат по-ниско заплащане в сравнение с предишната си работа. 
Около 38,2 процента от населението на ЕС някога през живота си са преживели психично заболяване, сочи още проучването. 14% от тях са били с тревожни разстройства, 7% с безсъние, 6,9% с депресивни разстройства, 6,3% – с психосоматични разстройства, над 4% са злоупотребявали с алкохол или вещества.
		
		
5% от младите хора (до 18 г.) са с хиперактивност и нарушение на вниманието, а от 1% до 30% процента (в най-горната възрастова група) се падат на деменцията. 
Стресът на работното място – личен и фирмен проблем
Стресът е едновременно личен и фирмен проблем. В съвременната развиваща се икономика условията, водещи до проблеми със стреса, нарастват в глобален мащаб. Съгласно Рамковата директива на ЕС по здравето и безопасността и националното законодателство стресорите и техните последици са предотвратими и могат да се отрегулират от работещия и неговия работодател съвместно и в съгласие с личните и общите интереси. Работодателят е длъжен и е в негов интерес да предприеме всички предпазни мерки работниците да не се разболяват в резултат на работата си.
Рисковете от стрес на работното място възникват при нарушено съответствие между компетентността и възможностите на индивида и трудовите му задължения, при конфликти между личните роли в труда и извън него и при липса на достатъчна степен на контрол върху работата и личния живот. 
Категории стресори и условия, създаващи опасност за възникване на прекомерен стрес*
 
| 
 Категория стресор 
 | 
 Условия, свързани с опасност 
 | 
| 
 ХАРАКТЕР НА РАБОТАТА 
 | 
| 
 1. Организационна култура и функция 
 | 
- 
Лоша комуникация. Липса на възможност за гласно изразяване на проблеми и оплаквания;  
 
- 
Ниско ниво на подкрепа за решаване на проблеми и лично развитие. Присъствие на практика на „порицание/критикуване”, когато нещата вървят зле, отричане на потенциалните проблеми; 
 
- 
Неясни организационни задачи.  
 
 
 | 
| 
 2. Роля в организацията 
 | 
- 
Неяснота на ролите и изискванията. Липса на ясно описание на длъжностните задължения; 
 
- 
Неяснота по отношение на необходимата квалификация за конкретното работно място.  
 
- 
Конфликт на ролите в организацията. Персоналът има усещането, че работата изисква от тях противоречиво поведение; 
 
- 
Отговорност за хора; 
 
- 
Непълноценност на ролята. Много отговорности, но ограничена оторизация, власт или капацитет за вземане на решения и възлагане на задачи;  
 
 
 | 
| 
 3. Развитие на кариерата 
 | 
- 
Застой и несигурност на кариерата;  
 
- 
Недооценяване или свръхоценяване;  
 
- 
Лошо заплащане;  
 
- 
Несигурност на работата, непостоянство на служебната позиция, страх от уволнение;  
 
- 
Ниска социална значимост на работата.  
 
 
 | 
| 
 4. Свобода на вземане на решение/контрол 
 | 
- 
Слабо участие във вземане на решения;  
 
- 
Ограничена свобода за вземане на решения, организиране на работата и общо на личната инициатива;  
 
- 
Липса на възможност за личен контрол по пътя на съучастие;  
 
- 
Липса на контрол, признание на приноса за крайния продукт на труда и възнаграждение за добро изпълнение на трудовите задачи;  
 
- 
Свръхконтрол.  
 
 
 | 
| 
 5. Междуличностни отношения на работното място 
 | 
- 
Социална и физическа изолация;  
 
- 
Лоши взаимоотношения с началниците;  
 
- 
Лоши взаимоотношения с другите работещи; междуличностни конфликти;  
 
- 
Липса на социална подкрепа, не-сътрудничещи и не-подкрепящи началници, колеги или подчинени;  
 
- 
Несгоди поради предразсъдъци на възрастова, полова, расова, етническа или религиозна основа.  
 
 
 | 
| 
 6. Съгласуване “дом – работа” 
 | 
- 
Дисбаланс между изискванията на работата и тези на живота извън работното място (конфликт на ежедневните роли);  
 
- 
Конфликтни изисквания в работата и в дома;  
 
- 
Лоша подкрепа в дома;  
 
- 
Двойствени проблеми на кариерата.  
 
 
 | 
| 
 СЪДЪРЖАНИЕ НА РАБОТАТА 
 | 
| 
 7. Работна среда и екипировка 
 | 
- 
Проблеми с надеждността, наличността, съответствието и поддръжката или екипировката и съоръженията;  
 
- 
Неприятна или опасна физическа работна среда.  
 
 
 | 
| 
 8. Дизайн на трудовата задача 
 | 
- 
Досадна и повтаряща се работа: липса на разнообразни или кратки работни цикли;  
 
- 
Фрагментирана или безсмислена работа;  
 
- 
Липса на възможност за ефективно използване на личните таланти и умения;  
 
- 
Висока несигурност; 
 
- 
Липса на възможност за повишаване на квалификацията – твърде малко, но и прекалено много обучение;  
 
- 
Високи изисквания към вниманието. Потенциална опасност малки грешки или моментна липса на внимание да доведат до сериозни и дори катастрофални последици;  
 
- 
Влизащи в конфликт изисквания;  
 
- 
Недостигащи ресурси.  
 
 
 | 
| 
 9. Работно натоварване/работен ритъм 
 | 
- 
Претоварване – неадекватно време за завършване на трудовата задача, водещо до лична и на възложителите неудовлетвореност;  
 
- 
Непълноценно използване – твърде малко работа; 
 
- 
Липса на контрол върху ритъма; 
 
- 
Високи нива на спешност. 
 
 
 | 
| 
 10. Работен график 
 | 
- 
Сменна работа; 
 
- 
Непредвидими часове. Очакване, че е нормално персоналът да работи извънредно или да си взема работа за вкъщи; 
 
- 
Дълъг или несоциален работен ден;  
 
- 
Твърди работни графици.  
 
 
 |