С два законопроекта за изменение и допълнение на Закона за здравето от ПП-ДБ предлагат регламентиране на телемедицината, отпадане на хартиената документация за лечебните заведения и удостоверяване на присъствие на пациент чрез криптографски данни без необходимост от въвеждане на допълнителна информация от страна на пациента, а в НЗИС ще бъдат записвани всички медицински дейности, дори и когато не са платени от Касата.
В проекта, касаещ телемедицината, е записано, че диагностични, лечебни, рехабилитационни и профилактични дейности могат да бъдат предоставяни от разстояние чрез медицински, информационни и комуникационни технологии по ред, определен с наредба на министъра на здравеопазването. Дейностите се извършват след регистрация, извършена от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” въз основа на заявление. В него трябва да се посочват изчерпателно диагностичните, лечебни, рехабилитационни и профилактични дейности, които ще бъдат предоставяни от разстояние.
В деня на постъпване на заявлението, РЗИ ще изпраща по служебен път до БЛС, съответно до БАПЗГ, искане за издаване на удостоверения за вписване в техните регистри на лицата, които ще прилагат диагностични, лечебни, рехабилитационни и профилактични дейности от разстояние. Съсловните организации издават удостоверенията в 7-дневен срок от постъпване на искането. ИАМН ще води регистър на физическите или юридически лица, които ще прилагат диагностични, лечебни, рехабилитационни и профилактични дейности от разстояние.
Решението за прилагане на тези дейности се взима за всеки отделен случай от прилагащия ги специалист, който носи отговорност за това, като се вземат предвид фактори като клинична уместност, качество и безопасност и др. Предвидено е Законът да влезе в сила шест месеца след обнародването обнародването му в „Държавен вестник.
В мотивите към проекта е записано, че целта е да се регулира качеството и безопасността при използването и интеграцията на нови технологии в здравеопазването.
Не се предвижда нужда от финансови средства за прилагането на новата уредба, като единствено може да се създаде нужда от административно преструктуриране на ИАМН.
По отношение на документацията, водена от лечебните заведения, се предвижда медицинските и немедицинските специалисти в лечебните и здравните заведения да бъдат задължени да оформят електронен здравен запис за всяка извършена дейност. Изготвената в лечебните и здравните заведения здравна документация се изпраща към Националната здравноинформационна система без забавяне като електронен документ, подписан с квалифициран електронен подпис.
За нуждите на информационната система първичните администратори на данни трябва да предоставят на министъра на здравеопазването безвъзмездно достъп съгласно изискванията на Закона за електронното управление до данни за гражданска регистрация от Национална база данни “Население”, поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване”, относно гражданската регистрация; данни за здравноосигурителния статус на физическите лица от съответните регистри и бази данни, поддържани от Националната агенция за приходите; данни за валидността на личните документи от информационните фондове с данни, свързани с българските лични документи, поддържана от Министъра на вътрешните работи.
Присъствие на пациенти в лечебните и здравни заведения, извършването на изявления и изразяването на съгласие за извършваните в лечебните и здравните заведения дейности се удостоверява чрез електронен подпис.
При създаване на електронни документи в НЗИС, с които се удостоверява извършването на дейности, подлежащи на заплащане от НЗОК, ще се извършва предварителна автоматизирана проверка с данните и автоматизирания контрол от информационната система на НЗОК по ред определен от МЗ и Касата, пише още в проекта.
В него е записано още, че министърът на здравеопазването ще изгражда и поддържа система за управление на графиците на работа на медицинските специалисти в лечебните заведения като част от НЗИС.
„Електронният здравен запис представлява електронен документ или съвкупност от електронни документи за всяка една от извършените от медицинските и немедицинските специалисти в лечебните и здравните заведения дейности, в т.ч. дейностите, извършени от разстояние, с които се създава или използва здравна информация за гражданина или които са относими към неговото здравно състояние, независимо от неговия здравен статус и източника на финансиране на съответната дейност“, пише в законопроекта.
Електронният здравен запис трябва да бъде въведен в срок до 12 месеца от влизането в сила на този закон, а министърът на здравеопазването ще създава възможност за тестово въвеждане на здравните записи не по-късно от 5 месеца след влизането в сила на този закон.
Удостоверяване на присъствие и съгласие се урежда чрез записване на криптографски данни в електронния носител на информация в личните документи от ново поколение, който да позволи използването им в сектор „здравеопазване“.
„Практическата реализация на тези текстове се предвижда да бъде с криптографски ключове и удостоверение в допълнение на удостоверението за електронна идентичност. По този начин картата ще може да подпише електронно съдържание без нужда от въвеждане на PIN код, като това няма да има стойност на електронен подпис, а ще се използва единствено в законоустановените случаи за доказване на присъствие“, пише още в мотивите към законопроекта.