30% от тийнейджърите в Европа признават, че COVID пандемията e имала негативно отражение върху психичното им здраве. Това показват данни от проучването „Здравословно поведение при децата в училищна възраст“, осъществено от Европейския офис на СЗО.
По обобщени данни за 22 страни затварянето на училищата се е отразило изключително зле на самочувствието и адаптацията на подрастващите, като 16% от тях признават, че това е довело до по-ниска удовлетвореност от живота. Усещането за неудовлетвореност е по-силно изразено при момичетата, отколкото при момчетата.
Средно за 138 учебни дни са били затворени училищата, което също е довело до неприятни преживявания – засилено чувство за отчуждение и отсъствие на подкрепа, опасения за несправяне с учебния материал, който се е натрупал през това време.
Няколко са обаче позитивите на тази ситуация. На първо място, засилените връзки вътре в семейството, което се оказва първият най-важен подкрепящ фактор, следван от подкрепата на учители, съученици и партньори.
Според експертите на СЗО обаче има един много притеснителен факт и това е, че отрицателните последици за психичното здраве са много по-силно изразени при тийнейджърите от семейства с по-скромни възможности и в неравностойно положение.
От СЗО – Европа призовават правителствата, органите на местната власт, общностите и училищните администрации да насърчават политиките на приобщаване, като осигуряват благоприятни условия за свободно общуване между ученици, учители и възпитатели, както и подкрепяща училищна среда като условие за съхраняване на психичното здраве на младото поколение.