80% от повикванията към екипите на спешна помощ, работещи в морските курорти, всъщност не са за спешни и животозастраващи състояния. Това съобщи заместник-здравният министър д-р Мирослав Ненков в ефира на Дарик. Той обясни, че най-чести сред тях са повикванията за стомашно-чревни оплаквания, респираторни инфекции на дихателните пътища, обриви, слънчеви изгаряния, както и пациенти, самонаранили се, употребявайки алкохол.
Ненков поясни, че спешните екипи, които обслужават морските курорти, са 11 мобилни, 4 стационарни и 3 в лечебни заведения и допълни, че разпределението не е случайно.
„То е направено на базата на нуждите и на базата на повикванията, анализирани през годините“, посочи д-р Ненков. Той допълни, че в случай на нужда може да се пренасочат екипи, но посочи, че в момента няма необходимост от засилване на спешната помощ по южното Черноморие. Повикванията към спешната помощ към цялото Черноморие за юни са 3100, информира зам.-министърът.
Във всеки случай по думите му пренасочване на екипи в случай на нужда е по-бързо и ефективно, отколкото командироването на хора. „Ако назначим още хора и още линейки през летните месеци, то след септември тези хора няма да има какво да правят там. Ще има екипи, които биха могли да са полезни на други места в страната, затова такава мобилност по време на летните ни отпуски е напълно приемлива и ефективна“, коментира той.
Според д-р Ненков доказателство, че системата на спешната помощ у нас работи добре, е инцидентът със задимяването на автомагистрала „Тракия”. „Тази ситуация беше еквивалент на терористичен акт с много пострадали хора. Нашите екипи наистина се справиха чудесно, колкото и да беше отвратителна ситуацията за хората“, заяви той.
Д-р Ненков коментира още, че в ситуация с тежко пострадал или умиращ човек оценката за времето става съвсем различна. „Затова се получава така, че хората казват, че линейката е пристигнала на 45-тата минута, а се оказва, че не е така. Нашите линейки имат модули за глобално позициониране. Това е електроника и тя няма как да бъде излъгана или измамена. Тоест, данните, които се изчисляват чрез тези модули, показват реално за колко време е пристигнала линейката. А, човек, когато е уплашен и притеснен, оценява нещата по съвсем различен начин“, допълни той.