С 64% са се увеличили жалбите от пациенти през 2015 г. Това съобщи националният омбудсман Мая Манолова в доклада си пред здравната парламентарна комиси. Тя представи дейността си за миналата година и очерта основните си приоритети като защитник на правата на пациентите. Бумът на жалбите е бил през ноември и декември – първите два месеца от встъпването на Манолова в длъжността.
Общо за 2015 г. при омбудсмана са постъпили 6202 жалби и сигнали. От тях 277 са жалби на пациенти за отказан достъп до медицински услуги, лекарски грешки, скъпи лекарства и бавна Спешна помощ.
„Цената на здравната реформа буквално е приета от пациентите“, констатира Манолова. Тя допълни, че реформите трябва да се правят след широко обществено обсъждане и национален консенсус.
Омбудсманът настоя депутатите да регламентират законово създаването на центрове за продължително лечение и палиативни грижи, за да не се стига до ситуации като тази със закриването на Центъра по интегративна медицина. „Трябва да има място, в което медицински лица да полагат грижа за тези хора. Не всеки е имал късмета да бъде диагностициран навреме и животът му да бъде спасен“, каза Манолова.