Усъвършенствана система за етикетиране на хранителния състав с цветово кодиране (ENL) предвиждат да въведат компаниите Mondelēz International, Nestlé, PepsiCo, The Coca-Cola Company и Unilever. За момента това ще бъде тестово в избрани страни от Европейския съюз. Резултатите от тази промяна ще подпомогнат процеса на ЕС за оценка на възможностите за хармонизирано етикиране в Европа. Той стартира на 23 април 2018 г. , на съвместно заседание на ЕС за етикиране на хранителния състав върху опаковките.
ENL схемата е доброволна инициатива, чийто основна цел е да подпомогне избора на по-здравословни храни чрез предоставяне на опростена, лесна за разбиране и съдържателна информация за хранителния състав на храните и напитките. Тя надгражда монохромната схема на препоръчителен дневен хранителен прием, която вече съществуващата в Европейския съюз и е позната на над 500 млн. потребители. Различното е, че добавя цветове към стойностите, които отразяват хранителното съдържание на действително консумирана порция.
Новите етикети на храните ще предоставят на потребителите по-детайлна информация за съдържанието на консумираната от тях порция храна. ENL схемата е разработена така, че да съответства със законодателството на ЕС и да бъде приложима в целия съюз. Тя е създадена през 2017 г. , като през този период компаниите са се консултирали с научни експерти и специалисти по хранене, неправителствени организации, представители на страните-членки и други заинтересовани страни. Потребителските възприятия са били техният основен ориентир при създаването на новите етикети.
Цветните етикети имат потенциала да увеличат броя на хората, правещи здравословен избор с 18%, което води до 4% намаление на приема на калории. Това показва проучване за модела ENL сред 3500 потребителя в 7 страни-членки на ЕС. Според резултатите от него, има ясно предпочитание за цветен етикет спрямо монохромнен с препоръчителен дневен прием. Също така, 8 от 10 потребителя са на мнение, че ENL етикетът е по-лесен за разбиране и им помага да преценят хранителния състав на храни или напитки, защото им позволява да направят информиран избор с един поглед.
Данните от изследването показват още, че европейските потребители харесват повече етикиране „на порция“ пред етикиране „на 100g“, когато става въпрос за сравнение на съдържание на хранителни вещества на различни продукти, използвайки етикет с цветово кодиране.
Всяка компания в схемата може да комуникира отделно тестовете в избрани страни-членки на ЕС, както и да събере и сподели обратна връзка за приключване на тестовете в съответствие с конкурентното право на ЕС. Предвижда се новият ENL етикетът да се появи по рафтовете на магазините до края на 2018 г.