„Обществени поръчки“ да се извади от дирекция „Стопански дейности и обществени поръчки“ и да стане самостоятелна дирекция, а към стопански дейности да бъдат добавени „Човешки ресурси“. Това предвижда промяна в устройствения правилник на Министерството на здравеопазването, предложена в проект на Постановление на МС.
„Опитът от вътрешното администриране в МЗ показва, че е необходимо ясно обособено структурно звено, което да работи по всички процеси, свързани с обществените поръчки и да носи ясно дефинирана отговорност за това. Към момента тези дейности се осъществяват от дирекция „Стопански дейности и обществени поръчки“. Въпреки приоритетността от своевременното провеждане на обществени поръчки и професионализма на екипа от държавни служители в дирекцията, не винаги е възможна своевременна ясно дефинирана бърза реакция от административно-организационна гледна точка“, се казва в мотивите на МЗ за промяната. Дирекция „Обществени поръчки“ ще е с щатна численост 17 бройки.
Дейностите по управление на човешките ресурси и на стопанско обслужване (включително и на техническата поддръжка на информационно-комуникационната инфраструктура на МЗ) се обединяват в общата дирекция „Стопанско обслужване и човешки ресурси“, което ще е с численост от 26 щатни бройки. „Това произтича от липсата на необходимост към настоящия момент да съществуват отделни звена в тези области. Работата е добре организирана, текуща, с ясно дефинирани отговорности на отделните служители и е оптимално тяхното ръководство да се осъществява само от един директор. Управлението на човешките ресурси в МЗ се осъществява от по-малко служители, съответно не е необходимо те са формират самостоятелна дирекция“, казват от МЗ.
В специализираната администрация се създава дирекция „Спешна медицинска помощ“ с щатна численост 14 щатни бройки. От МЗ се аргументират, че така ще се подобри навременността и качеството на здравните услуги, предоставяни от национални и международни служби за спешна медицинска помощ, и ще се подобри капацитетът на националните здравни системи за ръководене на активирането и координирането на отговор непосредствено след бедствие, избухване и/или друга ситуация на спешност. „Към момента тези дейности се осъществяват от дирекция „Лечебни дейности“, която е натоварена и с множество други задачи. Въпреки приоритетността на спешната помощ и професионализма на екипа от държавни служители в дирекцията, не винаги е възможна своевременна ясно дефинирана бърза реакция от административно-организационна гледна точка.
Включването в дейностите и осъществяване на спешна медицинска помощ по въздуха изисква и съответно разширяване и поддържане на допълнителен и специфичен капацитет за управлението и администрирането на тази комплексна и високоспециализирана по своята същност дейност, още повече, че тя бързо разширява своя обхват и обем във връзка с периодичните доставки в кратки срокове на нови въздухоплавателни средства за нейното осъществяване“, казват от Министерството.
В проекта се предлага да се увеличи и числеността на дирекция „Връзки с обществеността и протокол“ с една щатна бройка поради нарасналия брой канали за комуникация в публичното пространство и социалните мрежи. С една бройка се предлага да се увеличи и числеността на дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“ заради водещата роля на дирекцията в координиране и организиране на подготовката за участие в Изпълнителния съвет (ИС) на Световната здравна организация и очакваното значително нарастване на обема от работа по координация и подготовка на позиции, документи и участие в работата на ИС и съпътстващите ги координации на ниво Европейски съюз и Европейски регион.
Дирекция „Опазване на общественото здраве, здравен контрол и права на пациентите“ ще е с ново име „Обществено здраве“ като тя запазва числеността си, въпреки отпадането на функциите за защита правата на пациентите.
В постановлението се предлага промяна и в Устройствения правилник на Националния съвет по цени и реимбурсиране с увеличаване на щата с 6 бойки за обособяване на нов отдел в дирекция „Управление на режими и оценка на здравните технологии.