Брой 6/2011
Чл.-кор. проф. Николай Цанков
Председател на БДД
“Евромеланома” е европейска кампания за профилактика на рака на кожата и малигнения меланом, в която участвуват 26 страни.
Началото е поставено през 1999 г. в Брюксел – Белгия.
От 2006 г. Българското дерматологично дружество е равностоен партньор в общоевропейската инициатива и през 2011 г. проведе за 6-и пореден път национална кампания. През един от дните на май се провеждат безплатни профилактични прегледи в цялата страна, като съмнителните случаи за кожни карциноми и меланом се насочват към специализирани изследвания, консервативно или оперативно лечение.
Дълги години за пигментните изменения по кожата сред нашето население се внушаваше максимата “Да не се пипа!” Нерядко това схващане се споделяше от лекари неспециалисти, което водеше до забавяне на лечението и тежки и непоправими последици.
В резултат на 6-те поредни кампании здравната култура на българското население се повиши значително. Едва ли има български дерматолог, който да не преглежда няколко пациенти дневно за пигментни изменения или туморни образувания по кожата.
Най-често измененията се разполагат по откритите части – лице, деколте, ръце, както и по частите от кожата, които са незащитени от свободното облекло през лятото и банските костюми.
Специалистите дерматолози могат да препоръчат най-подходящата фотозащита, която при днешните условия – замърсена атмосфера, “озонови дупки” и т.н., e необходимa за по-голямата част от населението.
Какво показват резултатите от 2010 г.?
В кампанията са се включили 150 български дерматолози, като са прегледани 3000 пациенти от цялата страна.
31% от прегледаните са мъже, а 69% – жени. 51.6 % от прегледаните са във възрастта между 21 и 50 години.
34% от прегледаните са от II фототип (винаги “изгарят” на слънце, само понякога почерняват).
36% са от III фототип (понякога изгарят, понякога почерняват).
30% са от IV фототип (никога не изгарят, винаги почерняват).
Общо за страната са диагностицирани 169 базоцелуларни и спиноцелуларни карцинома.
43 пациенти са имали гранични пигментни невуси, от които са открити 4 малигнени меланома.
Кампанията през настоящата година се проведе под мотото SOS (Save our skin) на 18 май.
Резултатите за цялата страна все още не са обобщени. Посочваме данните от Университетската кожна клиника, гр. София.
Прегледани са общо 61 пациенти на средна възраст 53 години. От тях са диагностицирани 5 базоцелуларни карцинома; 1 спиноцелуларен карцином; 4 диспластични невуса; 28 себорейни и актинични кератози; 11 доброкачествени тумора на кожата.
Данните от „Токуда Болница“ са следните:
Прегледани са общо 66 пациенти. От тях 23 имат доброкачествени кожни тумори, 8 – актинични кератози, 1 – базоцелуларен карцином, 1 – спиноцелуларен карцином, 1 – лентиго малигна.
Българското дерматологично дружество бе подпомогнато в организирането на “Евромеланома” 2011 г. от фирмите Avene, La Roche Posay и Bioderma.
Българската полярна експедиция бе рекламното лице на кампанията. Българските полярници работят при екстремни климатични условия и ежедневната фотозащита е абсолютна необходимост за тяхната дейност.
По време на годишните конгреси на EADV (Европейската академия по дерматология и венерология) българските дерматолози съобщават своите проучвания. В тази област на медицината те са един лоялен, дългогодишен партньор с добра оценка от европейските си колеги.
Нашите проучвания показват, че 43% от прегледаните пациенти идват заради кожни проблеми, които ги тревожат, 30% – заради това, че не заплащат прегледа, и 27% – заради информация в медиите.
Каре
В този смисъл изказвам благодарност на редакционната колегия на GP News, която популяризира кампанията сред медицинската общественост у нас, а това несъмнено ще доведе до повишаване на здравната култура на населението, както и ще заостри вниманието на общопрактикуващите лекари към пигментните и туморните лезии по кожата.