Електронната рецепта ще бъде готова до средата на месец декември тази година, като вече е разписана нейната функционална спецификация. Това беше докладвано на здравния министър Костадин Ангелов от ръководния екип в Министерството на здравеопазването, ангажиран с изграждането на Националната здравно-информационна система /НЗИС/, съобщават от пресцентъра на ведомството.
Направената днес презентация на свършеното до момента по НЗИС показва, че изпълнението на поетите ангажименти по изграждането на системата върви в разписаните срокове. По всяко едно от направленията на НЗИС се работи ежеседмично и с представители на съсловните организации.
До края на годината се предвижда да бъде готова и функционалната спецификация на електронното направление, информираха експертите, които работят по системата. Те подготвят и анализ на първичните медицински документи, които трябва да бъдат електронизирани.
“Основната цел от въвеждането на електронната рецепта е най-вече да се спести разхождането на пациентите – от специалиста до Здравната каса, после до общопрактикуващия лекар, който да издаде рецептата и чак тогава да отиде в аптеката, за да си получи лекарството. Основната ни цел е този път да бъде съкратен и накрая да бъде ликвидиран. Пациентът да отива при специалиста и след това в аптеката”, уточни по-късно през деня пред журналисти министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов.
По отношение на електронното направление той уточни, че целта е същата – максимално съкращаване на пътя на пациента. „Електронната рецепта и електронното направление са част от електронното досие, което ще се формира за всеки пациент в лечебно заведение след интеграцията на всички болнични информационни системи в страната”, каза той.
В отговор на журналистически въпрос как ще става идентификацията на пациента, министърът отговори, че се обсъждат два варианта. „Или с две имена и ЕГН, или с QR код. Много е важно да анализираме възрастовата структура на населението, което посещава лекар и съответно възможностите за боравене с QR код на всички хора. Да не направим така, че да затрудним някои от ползвателите на здравни услуги в България. Когато сме готови с окончателното решение, ще направим широко обществено обсъждане. Следващата седмица ще бъде представено функционалността на системата на срещи с Българския зъболекарски съюз и Българският лекарски съюз“, подчерта министър Ангелов.
Въвеждането на електронната система ще започне от 1 януари 2021г. , като след това ще има тестов период от 3 до 6 месеца. “Това е оптималното време, за са да се усетят, нека да го наречем, всички “скърцащи моменти” в системата, ако има такива. Новата система няма да наложи допълнителен финансов ресурс от страна на участниците в нея – болнични заведения, лекари, специалисти, аптеки. Идеята е да се работи със същия софтуер, с който се работи в момента, а електронната системата да позволява “скачване на двете системи”, каза министърът.
Подготвя се и анализ на първичните медицински документи, които трябва да бъдат електронизирани.