Аптечните продажби по данни на IQVIA през 2020 г. са достигнали до 1.7 млрд. евро, като формират ръст от 5.8% в сравнение с 2019 г. Ръстът в аптеките в сегмента на продуктите без рецепта – лекарства и хранителни добавки, е движен от три големи категории – лекарствата срещу болка са увеличили продажбите си с 12.4% в стойност, дезинфектантите – със 100%, а противогрипните продукти – с 9%. Това се казва в проучване на нагласи на невролози и ортопеди за предписване на нестероидни противовъзпалителни лекарства в България, публикувано в Българско списание за обществено здраве на НЦОЗА.
В сравнение с 2019 г. общият пазар през 2020 г. на нестероидни противовъзпалителни лекарства (НСПВЛ) бележи лек спад от 1,4%.
„Нестероидните противовъзпалителни лекарства са класически средства за третирането на болка и възпаление и се използват за симптоматично лечение на различни заболявания и симптоми като ревматоидни артрити, остеоартрити, възпалителна артропатия, дисменорея (менструални болки), метастатична болка в костите, главоболие и мигрена, постерапевтична болка и др. Пазарът на НСПВЛ се формира предимно от влиянието на рефериращите лекари и техните прескрипции на различните представители на групата, тъй като повечето от тях се отпускат само по рецепта и в по-малка степен без рецепта“, пише в изследването.
Анкетираните лекари със специалност ортопедия са изцяло от мъжки пол, като 41 от тях са във възрастовата граница 51-60 години, останалите 9 анкетирани лица са над 60- годишна възраст. Респондентите със специалност неврология са също изцяло от мъжки пол. Резултатите сочат, че 70% от лекарите със специалност ортопедия и 60% от тези със специалност неврология получават информация за лекарствени продукти (нови и съществуващи на пазара) предимно от посещенията на медицински представители. Както при невролозите, така и при ортопедите (20%), на второ място като източник на информация са обученията и семинарите, организирани от фармацевтичните компании. Равен е делът на отговорите и на двете групи анкетирани (по 10%) за получаване на информация от интернет и материали в професионални и научни издания.
Според данните от изследването водещата нагласа при избора и предписване на определен нестероиден лекарствен продукт за 60% от анкетираните със специалност ортопедия и 42% от невролозите е добрата репутация на фармацевтичната компания. На предишен опит с лекарствени продукти на дадена компания биха се доверили 34% от невролозите и 18% от ортопедите. С равен в процентно отношение дял от 22% и при двете анкетирани групи се нареждат данните от клинични проучвания, които представят не само положителните страни на активното вещество и лекарствената форма, но и възможни нежелани лекарствени реакции и взаимодействие с други лекарствени продукти, хранителни добавки и/или храни.
Посещенията на медицинския представител се оценяват положително и от двете групи респонденти. За 84% от невролозите и 78% от ортопедите те спомагат за по-лесно запомняне на представяния лекарствен продукт, а за 22% от ортопедите и 18% от невролозите посещенията на медицинските представители разширяват обхвата на познанията им.
За 100% от ортопедите и 90% от невролозите влияние върху решението за предписване на конкретен НСПВЛ оказва медицински представител с формално и леко дистанцирано поведение, даващ необходимата по-изчерпателна и задълбочена информация за ползите и начина на предписване (по отношение на активно вещество и лекарствена форма, нежелани лекарствени реакции, взаимодействия с лекарства и др.).
Лекарствени продукти на оригинални компании предпочитат равен процент (66%) от невролозите и от ортопедите. Не малък е делът (34%) и от двете групи от анкетирани, които работят предимно с лекарствени продукти на генерични компании. В случай, че предпишат генеричен лекарствен продукт в пълно мнозинство (100%) респондентите биха избрали НСПВЛ на чуждестранна генерична компания. Информираността на пациентите не оказва влияние върху избора на лекарствен продукт и при двете групи анкетирани. При прескрипции на конкретно нестероидните противовъзпалителни на пациент със съответните показания и ортопеди, и невролози вземат предвид броя на дозите в опаковките, финансовите възможности на пациента и цената.