– Аз не пия кафе. – Защо??!!

– Аз не пия кафе.  – Защо??!!
468×60 – top

Брой 8/2014

Регулирането на телесното тегло чрез контрол на апетита е комплексен процес, в който са включени неврологични и хормонални взаимодействия. Научно е доказано, че серотониновата, хистаминовата и допаминовата невромедиация играят ключова роля за регулиране на апетита и чувството за ситост. Потискащите апетита средства действат по правило на центъра на глада в мозъка, водейки до чувство на ситост. При хора и животни е установено, че секрецията на грелин в стомаха се повишава при намален прием на храна, което води до стимулиране приема на храна. Това означава, че антагонисти на грелина ще намалят апетита и са потенциални лекарства за лечение на затлъстяване. В средата на 1950-те, Linus Pauling открива обратната връзка между дълголетието и затлъстяването. Оттогава започват изследвания върху ефектите на кофеина върху модулацията на глюкозната хомеостаза. епидемиологични проучвания проведени през 60-те и 70-те години показват, че консумацията на 3 или повече чаши кафе дневно, намалява редица рискови фактори за развитието на затлъстяване. Повечето от тези изследвания показват дозо-зависима, обратно-пропорционална връзка между консумацията на кафе и затлъстяването. Допуска се, че фенолни съединения, различни от кофеина, също допринасят за този ефект. В кафето се съдържат над 1000 съединения, като въглехидрати, мазнини, витамини (вит. В3), минерали (калий и магнезий), изофлавоноиди и микронутриенти, но основните компоненти са кофеин, кафестол, кахвеол, хлорогенна киселина и др. Освен добре известните ефекти на кафето, като подобряване на когнитивната функция, остротата на вниманието, физическата и психическа активност, кафето проявява и ергогенни, антиоксидантни и хипогликемични свойства. Приемът на кафе се свързва с намален риск от развитие на диабет тип 2, чернодробно заболяване, паркинсонова болест, някои онкологични заболявания. Като цяло консумацията на кафе се свързва с намалена смъртност. Приемът на кафе не е рисков фактор за развитие на остеопороза.
Кофеин

Количество
Ефекти
Особености

Чаша
кафе –
30
– 175 mg

Еспресо
200
– 300 mg

Главно
върху централната нервна система и
кардиоваскуларната система, които
продължават около 1-3 часа; бронходилатиращи
и диуретични свойства

Повишава
тоталния холестерол за сметка на
HDL,
нивата на хомоцистеин (което може да
се компенсира с прием на фолиева
киселина).

Повишава
инсулиновата резистентност с 15-30%.
Кофеин индуцира термогенезата,
липолизата и повишава метаболизма.

Зелено кафе

Зеленото кафе е богато на фенолни съединения и особено на хлорогенни киселини (до 12%). Хлорогенната киселина се свързва с антиоксидантните, хепатопротективните, хипогликемичните, антибактериалните, противовирусните и антихипертензивните свойства на кафето. Липидната фракция на зеленото кафе се състои главно от триацилглицероли, стероли, токофероли и дитерпени. Екстрактът от зелено кафе съдържа главно хлорогенна киселина, ниски нива на кофеин, кафестол и кахвеол. Кафестол и кахвеол повишават тоталния холестерол, но притежават антиканцерогенни свойства. Основната разлика между Арабика и Робуста кафе е концентрацията на кахвеол и 16-O-methylcafestol. Арабика съдържа много по-високи нива та кахвеол, докато само кафето Робуста съдържа 16-O-methylcafestol.

Печено кафе

По време на печенето, особено в първите минути, в кафените зърна се образува акриламид, като в Робуста кафе съдържанието му е по-голямо. Съхранението на кафето при стайна температура, намалява съдържанието на акриламид.

750×422
750×422

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

728×90 – bottom