Внушителни резултати отчита Националната скринингова кампания „Заедно срещу рака на дебелото черво“, организирана от Фондация „Лъчезар Цоцорков“, която се проведе между 28 март и 30 юни 2024 г. и даде безплатен достъп до скрининговото изследване в повече от 300 лаборатории в цялата страна, съобщиха организаторите.
Инвестицията на Фондация „Лъчезар Цоцорков“ в инициативата възлиза на 1,4 млн. лв., като според тях за този кратък период е постигната заложената цел в Националния противораков план до 2027 г.
Това стана ясно по време на проведеното вчера заключително събитие, на което присъстваха представители на Министерство на здравеопазването, както и водещи специалисти в сферата на онкологията, гастроентерологията и здравните политики.
Според оценката на въздействието, скрининговата програма има потенциал да допринесе към БВП с над 31 млн. лева и би спестила повече от 27 млн. лв. здравни разходи до 2029 г. в резултат на избегнати случаи на напреднал стадий на болестта.
„Само за 3 месеца успяхме да направим над 93 000 теста за окултно кървене. Този забележителен резултат, който достига заложеното в Националния противораков план за следващите 4 години, ни изпълва с гордост и оптимизъм за бъдещето на превенцията и ранната диагностика на онкологичните заболявания в България. Мащабът, който постигнахме, е безспорен – успяхме да покрием цялата страна, осигурихме достъп до над 300 лаборатории във всеки един областен град, включително и в по-малките населени места. Всичко това носи безспорни икономически ползи на страната ни. Нещо повече – то имаше огромен смисъл и заради всички истински човешки истории, които хората споделяха с нас по време на инициативата, и заради спасените животи“, коментира Елена Джамбазова, програмен директор „Здравеопазване” във Фондацията.
По данни на GLOBOCAN колоректалният рак представлява първото по честота раково заболяване в България, съставлявайки 15,5% от всички новодиагностицирани случаи на рак за 2022 г. То е и второто най-смъртоносно в нашата страна – единствената държава в Европейския съюз, в която се отчита увеличаване на смъртността от онкологични заболявания. Ракът на дебелото черво може да бъде напълно предотвратим, но тъй като често е безсимптомен, ранното му откриване има решаваща роля.
Успехът на кампанията засяга и друга важна тема: въпреки високата честота и смъртност при заболяването в България, въпреки препоръките на Европейския здравен съюз, който още през 2022 г. призовава за тестове при лицата на възраст 50-74 години, изследването все още не е част от Наредба 8 за профилактичните прегледи и диспансеризацията. А това може да бъде животоспасяваща промяна и кардинална стъпка напред в борбата с “тихия убиец”.
Кампанията се проведе със съдействието на Министерството на здравеопазването, основен медиен партньор бе Българското национално радио, а комуникационен партньор – аптеки SOpharmacy. Фондацията изказва сърдечната си благодарност към актьорите Теодора Духовникова и Захари Бахаров, които безвъзмездно участват в кампанията и дават гласност на тази изключително важна за обществото инициатива.