Брой 12/2022
Д-р В. Папочиева
Клиника по педиатрия,
УМБАЛ “Александровска“ – София
Резюме
През есенно-зимния период традиционно се увеличава заболеваемостта от инфекции, главно респираторни. Драстичен ръст на вирусите при децата наблюдават личните лекари през последната седмица, което потвърждават и от Националния център по заразни и паразитни болести, които отчитат нарастване на епидемичния процес от остри респираторни заболявания (OPЗ). Неразположението и високата температура са характерните симптоми за грип и за настинка, т.н. грипоподобна инфекция. Привидно изглеждат по сходен начин. Ако се разгледат по-задълбочено обаче съществуват разлики в хода на протичането. Детето не може да не боледува от OPЗ. Важно е те да не са прекалено често и протичането им да е леко и неусложнено. Именно това влиза в задачите на профилактиката. Сред най-важните профилактични мерки, целящи преустановяване разпространението на инфекцията, са карантината, използване на лични предпазни средства (маски) и правилен респираторен етикет. В момента циркулират много различни вируси и трябва да бъдем внимателни, особено при струпване на много хора. Да спазваме лична хигиена – често миене на ръце и дезинфекция. И да носим маска на закрито.
Медицинската маска се използва за защита на околните от нашите инфекциозни агенти, които се отделят от носа и устата. Световната здравна организация (СЗО) и Детският фонд на ООН (УНИЦЕФ) съветват подходът към ползването на маски да се основава на оценка на риска и да е част от комплексен пакет мерки в областта на общественото здраве за предотвратяване и контрол на разпространението на определени вирусни заболявания на дихателната система. Само с общи усилия и стриктно спазване на всички противоепидемични мерки се постига увереност, че спазването на правилата е важно за намаляване на рисковете, а личната отговорност на всеки е ключов фактор за недопускане разпространението на вирусите.
През есенно-зимния период традиционно се увеличава заболеваемостта от инфекции, главно респираторни. Обикновено децата боледуват от някаква инфекция около 8 пъти годишно, а възрастният човек, дори в цветущо здраве – най-малко 5 пъти.
Драстичен ръст на вирусите при децата наблюдават личните лекари през последната седмица. Симптомите са различни – висока температура, хрема, болки в гърлото, отпадналост, болка в ушите и продължителна кашлица. В повечето случаи отминават за 3-4 дни, но може да доведат и до усложнения, най-често ангина. Според специалистите след отпадането на мерките срещу COVID-19 вирусите се разпространяват по-лесно.
Наблюденията им се потвърждават и от Националния център по заразни и паразитни болести, които отчитат нарастване на епидемичния процес от остри респираторни заболявания. Общата заболеваемост за страната е 37,52 на 10 000 души (за сравнение седмица по-рано е била 31,44). В последната седмица на октомври заболелите с остри респираторни заболявания са били 1941, а за периода от 31 октомври до 6 ноември те са се увеличили с 1031 души и общият им брой е 2972. Най-засегнати са децата във възрастовата група 5-14 г. (92.54 на 10 000).
След потискането на редица вируси, които не успяха да се изявяват заради мерките срещу Ковид-19, сега те вземат своето. Те засягат всички възрастови групи, но имунната система на децата все още не се е срещнала с всички възможни причинители на инфекциозни заболявания.
Едни и същи симптоми могат да се причинят от различни вируси. Симптомите са стандартни – запушен нос, хрема, болки в гърлото, кихане и кашляне. Може да се появи и главоболие. Добрата новина е, че голяма част от хората се справят с тези инфекции в рамките на една-две седмици.
Грипът, SARS-CoV- 2, респираторно-синцитиалният вирус, който никак не е за подценяване, засягат не само децата. Не бива да забравяме и аденовирусите, те са причинител на проблеми в горните дихателни пътища. Особено уязвими са децата под 6 месеца и тези до 2 години, които имат вродени сърдечни и хронични заболявания.
Инфекцията от SARS-CoV-2 при голяма част от хората може да протече безпроблемно, но при малка част може да предизвика много сериозни усложнения. Така е и при грипа. Ако не друго, поне видяхме, че мерките могат да ни предпазят от по-широко разпространение на вируси. Но риновирусите не се уплашиха от мерките. Една от причините е, че те нямат обвивка, която прави грипния и SARS-CoV-2 уязвими към дезинфектантите.
Неразположението и високата температура са характерните симптоми за грип и настинка, т.н. грипоподобна инфекция. Привидно изглеждат по сходен начин. Ако се разгледат по-задълбочено обаче съществуват разлики в хода на протичането.
Още 1931 г. трима американски учени с опити в Арктика доказаха, че заболяване „настинка“ няма. Това, че се появяват заболявания при охлаждане на организма, се дължи на две причини. Първо, винаги става въпрос за някаква инфекция – най-често вирусна, по-рядко бактериална. Студеният въздух свива кръвоносните съдове на носа, бели кръвни клетки не влизат в капилярите, което рязко намалява локалния имунитет на лигавиците. Затова обикновено при преохлаждане, при стоене на течение може да се появи много по-лесно някаква вирусна или бактериална инфекция.
Второ, през есента и зимата хората се събират на закрито, когато е студено, контактът е много по-близък. Така, ако не се проветрява, рискът от заразяване е много по-голям.
Различаването на грипа от „настинката“ може да бъде от полза, тъй като двете заболявания се проявяват в различна степен. Например, характерните за настинката симптоми обикновено са по-малко изразени. Истинският грип от друга страна, обикновено протича по-тежко, потенциално натоварвайки повече тялото и кръвообращението.
Сериозността на това заболяване идва от факта, че то поразява целия организъм. Причината е, че когато клетките на имунната ни система атакуват поразените от грипния вирус тъкани се отделят токсични радикали. Те действат по кръвен път, увреждайки мембраните на най-малките кръвоносни съдове и така причиняват щети във всички органи и системи. Затова, въпреки че грипният вирус влиза през дихателната система, първите симптоми не са просто една банална хрема или болки в гърлото, а тежко главоболие, висока температура и изразена обща отпадналост. Това е една от основните разлики между тази вирусна инфекция и тези, причинени от другите респираторни вируси.
Грипните вируси могат да бъдат изключително опасни за децата. При тях температурата е още по-висока (до и над 40 градуса) и може да доведе до фебрилни гърчове. При бебетата и малките деца до 2-3-годишна възраст характерна особеност е, че болестта започва с хрема и кашлица и това може да заблуди родителите, че става дума за обикновен респираторен вирус- „обикновенна настинка“. В същото време, именно при тази високорискова възрастова група в резултат на грипна инфекция могат да възникнат такива тежки усложнения, каквито са обструктивнияният ларинготрахеит и бронхиолитът. Друга особеност е, че грипът при децата нерядко е придружен от стомашни разстройства – повръщане и диария. Този факт, оценен сам за себе си, също може да доведе до погрешната преценка относно възможния причинител на заболяването.
Детето задължително трябва да остане вкъщи, където да следва указанията на лекаря. Най-добре в леглото, при спазване на пълна почивка. Да приема повече течности (често и на малки глътки) и течна храна, за да се компенсира обезводняването на организма.
Лечението и профилактиката на острите респираторни инфекции (ОРИ) в детска възраст в началото на третото хилядолетие остават актуални поради голямата им честота и затова, че в световен мащаб са най-честата причина за смърт сред децата. Погрешно е схващането, че ОРИ може да не се лекуват, защото преминават спонтанно. Това поведение често води до затегнат ход и дори хронифициране на процеса, съпътстващите хронични заболявания се обострят, по-чести са различни усложнения. Затова, отчитайки вирусно-бактериалната етиология на ОРИ, в основата на етиотропната терапия трябва да стоят антивирусни и антибактериални средства, а при назначаването им е необходим строго диференциран подход.
Детето не може да не боледува от ОРИ. Важно е те да не са прекалено чести и протичането им да е леко и неусложнено. Именно това влиза в задачите на профилактиката.
Експозиционната профилактика се заключава в ограничаване на контактите с други болни. Изисква постоянни усилия от родители и служители в детските заведения и включва правилен температурен и въздушен режим. Не е желателно претопляне или охлаждане на детето и престой в непроветрени помещения. За превенция на заболяването не трябва да се допускат контакти с остро болни. Ограничаването на посещенията в дома и пътуването в градския транспорт, както и носенето на маска, са мероприятия с доказан ефект.
Диспозиционна профилактика – състои се в повишаване поносимостта към студ, чрез различни системни закалителни процедури. Използването на медикаменти за целите на профилактиката е нежелателно. Превантивното приложение на интерферон и римантадин има място при хронични заболявания, по време на грипна епидемия и при деца, започнали наскоро посещение в ясла/градина. Употребата на витамин С не снижава съществено риска от заразяване. Счита се, че той подобрява прогнозата по отношение тежестта и продължителността на симптомите.
Проучване на Националния център по заразни и паразитни болести показа, че в нашата страна доминиращи сега са риновирусите, които минават доста по-тежко, отколкото преди години. Ето и симптомите – обилна хрема, болки в гърлото, често кихане. Понякога може да е налице и кашлица.
„Поради противоепидемичните мерки през последните две години – носене на маски, изолация, и фактът, че COVID-19 беше изместил другите вируси, нямахме другите респираторни инфекции, включително грип“, изтъква проф. Кантарджиев.
През ноември се появи респираторно-синцитиалният вирус. Характеризира се с повишена температура, суха кашлица, хрема, главоболие, болки в гърлото, дискомфорт. С повишено внимание трябва да са хората с отслабена имунна система, възрастни с белодробни и сърдечни заболявания, диабет. При тях рискът от развитие от усложнения (пневмония, възпаление на средното ухо и др.) е много голям.
В края на октомври имахме много аденовируси, съобщават специалистите. В момента сред децата има параинфлуенца вируси. В затворени пространства параинфлуенца вирусът се предава от дете на дете по въздушно-капков път. Инкубационният период е от 2 до 4 дни, а малчуганите са заразни първите няколко дни, след като се появят симптомите.
Референтната лаборатория доказа първите парагрипни вируси в страната. Преди дни лекари предупредиха, че се очаква по-сериозна грипна вълна тази зима. Според проф. Кантарджиев пикът на заболеваемост може би ще бъде през февруари или март и затова трябва да сме подготвени.
По време на пандемията имунитетът при най-малките е отслабнал и те боледуват по-тежко, смятат личните лекари. Обаче не само децата, но и родителите се заразяват от върлуващите вируси в момента. Всички вируси в този сезон – респираторно-синцитиалните вируси, аденовирусите, риновирусите, както и чревните са много заразни и цялото семейство се разболява.
За това състояние се препоръчва домашен режим, покой и точно спазване на предписаното лечение. Лечението не започва с антибиотици при лица с добър имунитет. Такъв подход (ранно назначаване на антибиотик) е допустим само при рискови пациенти – новородени, ранна кърмаческа възраст, лица с трайни увреждания, с онкологични заболявания, провеждащи имуносупресираща терапия и имунокомпрометирани вследствие друго инфекциозно заболяване. „Сред най-важните профилактични мерки, целящи преустановяване разпространението на инфекцията, са карантината, използване на лични предпазни средства (маски) и правилен респираторен етикет”, смята проф. Александрова.
Според проф.Кантарджиев респираторните инфекции са се увеличили защото хората вече не спазват противоепидемични мерки. “През последните две години се спазваха някакви мерки и тези инфекции бяха намалели драстично, сега обаче не се спазват“.
В момента циркулират много различни вируси и трябва да бъдем внимателни, особено при струпване на много хора. Да спазваме лична хигиена – често миене на ръце и дезинфекция. И да носим маска на закрито, съветват лекарите.
Медицинската маска се използва за защита на околните от нашите инфекциозни агенти, които се отделят от носа и устата.
Препоръки на Световната здравна организация:
Защитната маска трябва да покрива изцяло носа и устата. Маската е ефективна само, ако се използва в комбинация с често миене на ръцете с вода и сапун или почистване с дезинфектант на алкохолна основа. Трябва да знаете как да се постави и да се махне маската и как да я изхвърлите правилно.
Как да поставим маската?
Измийте ръцете си със сапун и вода или почистете с дезинфектант за ръце преди да започнете да поставяте маската.
Извадете маската от опаковката и я огледайте за видими разкъсвания или дупки.
Определете коя страна е горната. Краят, в който има пластина, е горният и е предвиден да се оформи около носа.
Вижте коя страна е външната – цветната страна на маската е навън, а бялата е към лицето Ви (така пазите околните от Вашите секрети).
При маска с ластици: поставете ластиците зад всяко ухо като примка.
При маска с връзки: поставете маската на лицето си и завържете горната връзка над ушите, а долната – на врата.
Ако маската е с еластични ленти поставете първо долната, а след това горната (вижте поставянето на филтрираща маска).
Оформете пластината около носа и издърпайте долната част на маската, така че да покрие брадичката.
Как да махнем маската?
Измийте ръцете си със сапун и вода или почистете с дезинфектант за ръце преди да започнете да сваляте маската.
Избягвайте докосването на маската от външната страна – тя е замърсена.
Хващайте само за ластиците/връзките.
За маските с ластици – издърпайте едновременно ластиците от ушите и махнете маската.
За маските с връзки – първо се развързва долната връзка, след това горната и издърпайте маската от лицето си.
За маски с еластични ленти – издърпайте първо долната над главата, след това горната.
Изхвърлете маската в определения за това кош, без да докосвате външната част на маската или коша.
Измийте отново ръцете си, почистете с дезинфектант.
Защитната маска се сменя с нова веднага щом се навлажни.
Проверка за позитивно налягане:
Покрийте маската с двете си ръце. Издишайте равномерно. Не трябва да чувствате излизане на въздух от краищата на маската.
Проверка за негативно налягане:
Покрийте маската с двете си ръце. Вдишайте равномерно. Маската трябва леко да се вдлъбне навътре.
Съхраняванe и повторно използване
Следвайте препоръките на производителя за съхранение и повторна употреба на маската. Може да не е необходимо да използвате нова всеки ден, ако не сте я използвали цял ден, маската не е повредена или замърсена отвътре.
При временно махане в никакъв случай не я поставяйте с вътрешната част надолу върху повърхности, които могат да бъдат замърсени. Съхранявайте отново в опаковка, за да се избегне замърсяване.
Световната здравна организация (СЗО) и Детският фонд на ООН (УНИЦЕФ) съветват подходът към ползването на маски да се основава на оценка на риска и да е част от комплексен пакет мерки в областта на общественото здраве за предотвратяване и контрол на разпространението на определени вирусни заболявания на дихателната система, включително COVID-19. Спазването на останалите мерки, в това число поддържане на физическа дистанция, хигиена на ръцете, етикет и подходящо проветряване на затворени пространства, има съществено значение за намаляване на разпространението на вирусите.
Насоките отразяват конкретните съображения за ползването от деца на немедицински маски, наричани също така „маски от плат“ като средство за контрол на източника в условията на вирусни инфекции.
Групата за разработване на насоки (ГРН) за профилактика и контрол на инфекциите (ПКИ) на Световната здравна организация (СЗО) и експерти от УНИЦЕФ и Световната педиатрична асоциация (СПА) съвместно извършиха преглед на наличните доказателства с цел разработване на насоки за ползване на маски от деца. При липсата на категорични научни доказателства основа за настоящите насоки е постигнатият консенсус между групите. Освен това проектът на насоките е прегледан допълнително от мултидисциплинарна група външни експерти преди окончателното оформяне на текста.
Ползите от носенето на маски от деца за контрол на вирусни инфекции следва да се преценят на фона на потенциалните вреди, включително във връзка с достъпността и неудобствата, както и социалните и комуникационни трудности. Освен това трябва да се вземат предвид и такива фактори като възрастовата група, социално-културни съображения, конкретната среда, наличието на надзор от страна на възрастен и други ресурси за предотвратяване на разпространението на вирусите.
Общи ръководни принципи
С оглед оскъдните доказателства за ползването на маски от деца за заболявания на дихателната система, националните власти следва да се съобразяват със следните общи здравни и социални принципи в разработването на съответната политика:
● Не вреди: висшите интереси, здравето и благосъстоянието на детето трябва да бъдат приоритет.
● Предприеманите мерки не бива да водят до неблагоприятни последици за развитието и ученето на децата.
● Насоките следва да отчитат степента, до която препоръките са изпълними при различни социални, културни и географски условия, включително при ограничени ресурси, в хуманитарни условия и сред деца с увреждания или специфично здравословно състояние.
СЗО и УНИЦЕФ съветват:
1. Според становищата на експерти, събрани чрез срещи онлайн и консултации, децата до 5-годишна възраст не бива да носят маски за контрол на източника. Този съвет е мотивиран от подхода „не вреди“ и отчита:
● основните етапи в развитието на децата – до тази възраст децата не са придобили сръчност и координирана фина моторика, които са необходими за правилното ползване на маската с минимална помощ
● предизвикателствата при спазването на изискванията и
● необходимата самостоятелност с оглед на правилното ползване на маската.
Експертите признават, че няма достатъчно доказателства в подкрепа на определена минимална възраст и затова решението им е взето с консенсус.
Следва да се даде приоритет на други мерки за ПКИ, здравни и социални мерки, за да се сведе до минимум рискът от разпространяване на вирусите при деца до петгодишна възраст и по-конкретно да се поддържа по възможност физическа дистанция от поне един метър, децата да се приучат често да мият ръцете си и да се намали броят в една група.
2. За децата на възраст от 6 до 11 години следва да се приложи подход на основата на риска, когато се взема решение дали да ползват маски. Подходът следва да отчете:
● интензивността на разпространението в района, където се намира детето и актуализираните данни/наличните доказателства за риска от заразяване и разпространение на вирусите в тази възрастова група;
● социалната и културната среда – убеждения, обичаи, поведение или обществени норми, които влияят на общността и социалните взаимодействия между хората, особено със и сред децата;
● способността на детето да се справи с правилното носене на маската и наличието на подходящ надзор от страна на възрастен;
● потенциалното въздействие на носенето на маска върху ученето и психосоциалното развитие;
● други конкретни съображения и корекции с оглед особеностите на средата, като например домакинства с роднини в напреднала възраст, училища, спорт или деца с увреждания или с придружаващи заболявания.
3. Съветите за ползване на маски от деца и юноши от 12-годишна възраст нагоре следва да бъдат съобразени с насоките на СЗО за ползването на маски от възрастни и/или националните насоки за възрастни лица.
Дори когато се прилагат националните насоки, следва да се конкретизират някои специфични съображения и да се внесат корекции с оглед особеностите на средата, като например училища, спорт или деца с увреждания или с придружаващи заболявания.
4. Ползването на медицински маски от деца с отслабена имунна система или педиатрични пациенти с други заболявания (например онкологични болести) обикновено се препоръчва, но трябва да се прецени с участието на лекуващия лекар.
5. За деца с разстройства в развитието, увреждания или друго специфично здравословно състояние, което може да попречи на носенето на маска, ползването на маска не бива да е задължително, независимо от възрастта, и следва да се прецени за всеки отделен случай с участието на възпитателя и/или лекуващия лекар на детето.
Родителите/настойниците, учителите, възпитателите и доверени членове на общността трябва да зададат ролевия модел и да общуват с децата според възрастта, за да обяснят целта на маските, безопасното и правилното й носене, както и поддържането й. Материалите, посланията и механизмите за комуникация с децата по въпроса за маските трябва да останат гъвкави и лесно приспособими, както и системно да бъдат преразглеждани и актуализирани. Освен това децата трябва да бъдат изслушвани за да се изяснят техните възприятия и тревоги във връзка с носенето на маска. Следва да се подготви адаптирано комуникационно съдържание за различни социални, културни и езикови условия, като се предвидят механизми за обратна връзка, за да се отговори на въпросите и очакванията на децата.
Разработването на образователни и комуникационни послания следва да гарантира, че ползването на маски не води до измамно чувство на сигурност у децата или пренебрегване на други здравни мерки. Важно е да се подчертае, че ползването на маски е само едно от средствата и че децата трябва също да спазват физическа дистанция, хигиена на ръцете и дихателен етикет.
Родителите, членовете на семейството, учителите и възпитателите играят решаваща роля за системното достигане на тези послания до децата
При изпълнението на този съвет следва да се предвидят стратегии за подпомагане на децата, особено на по-малките, за да се справят с безопасното и ефикасно носене на маските. В тях може да се включат процедури за безопасно съхраняване на маската, за да бъде повторно използвана от същото дете след хранене или физкултура, съхраняване на замърсените маски (например в специални пликове или съдове) преди да бъдат изпрани и прибрани и за осигуряване на резервни чисти маски, ако маската на детето е зацапана, навлажнена или изгубена.
При разработването на предпазни маски за деца следва да се вземат предвид качеството на тъканта, възможността да се диша свободно и удобството, както и особеностите на детската възраст (подходящ размер, цветове, кройка и т.н.), за да може децата по-лесно да ги приемат и носят. Особено внимание трябва да се обърне на грижата за маските и необходимостта от смяна при навлажняване или зацапване.
Ако в определени случаи се ползват медицински или еднократни маски, ще трябва да се изгради система за управление на отпадъците, включително за обезвреждане на употребените маски, за да се намали риска от изхвърляне на замърсени маски в класната стая или в училищния двор.
При спортни занимания и физически упражнения, включително и игри на площадката, не трябва да се носят маски, но трябва да се съблюдават мерките за дистанция и други санитарни мерки.
Едно от най-големите предизвикателства за всеки родител през 2020 г. беше да накарат децата да носят маска. Понякога това е доста трудно. Децата дърпат и свалят маските постоянно или просто ги оставят да паднат под носовете им.
Всяко дете е различно, което означава, че трябва родителите да отделят време и да помислят как тяхното дете може да свикне с носенето на предпазна маска.
Родителите трябва да си зададат поредица от въпроси преди дори да се опитат да формулират стратегия, за да накарат децата да носят маски.
Сред тях: Какво е важно за моето дете? Как детето ми разбира информация? Как моето дете разбира външния свят? До каква степен може една маска да предизвикат безпокойство у детето ми?
Родителите не могат просто да очакват хлапетата да разберат защо трябва да носят покритие за лице – майките и татковците трябва да го обяснят с думи и понятия, които децата могат да възприемат.
За деца от предучилищна възраст това може да означава предлагане на версия на пандемичния етикет на улица „Сезам“:
Вирусът е лош човек и ние хората трябва да направим всичко възможно, за да защитим белите си дробове и тела от него. За други, особено по-големите деца, това може да означава по-подробно разяснение на ситуацията и как нашата реакция е важна за самите нас, но и за общественото здраве.
Друг начин да накарате децата да са заинтересувани от маските е да ги направите част от процеса. Това може да бъде лесно като просто оставите децата да избират собствените си маски. Очаквайте цветът на маската да бъде изключително важен за вашето дете.
Опитайте се да накарате децата да носят маските си вкъщи за кратки срокове, за да се чувстват по-комфортно. Едно забавно занимание е да накарате децата да носят маска и да се гледат в огледалото, за да се запознаят с различните изражения на лице с маска (някои наричат това „медицинска игра“).
Особено при по-малките деца повторението е ключ към осигуряване спазването на новите правила. Това означава, че колкото и да не искате да повтаряте, може да ви се наложи да звучите като счупен запис, за да могат децата ви да приемат сериозно маските и да разберат тежестта на ситуацията в разгара на вирусна инфекция. Не на последно място личният пример на родителите, учителите и цялото общество има решаваща роля за по-лесното възприемане на правилата и адаптиране на децата в новите условия на живот.
Само с общи усилия и стриктно спазване на всички противоепидемични мерки се постига увереност, че спазването на правилата е важно за намаляване на рисковете, а личната отговорност на всеки е ключов фактор за недопускане разпространението на вирусите.
Литература:
1. World Health Organization. Advice on the use of masks in the context of COVID-19. Geneva: World Health Organization; 2020 (https://apps.who.int/iris/handle/10665/331693 accessed 20 August 2020).
2. UNICEF. Convention on the Rights of the Child text. 1990 (https://www.unicef.org/child-rightsconvention/convention- text accessed 20 August 2020).
3. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports.
4. European Centre for Disease Prevention and Control. COVID-19 in children and the role of school settings in COVID-19 transmission. 6 August 2020 (https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-schools-transmissionAugust%202020.pdf accessed 20 August 2020).
5. CDC COVID-19 Response Team. Coronavirus Disease 2019 in Children – United States, February 12-April 2, 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2020;69(14):422-6. Epub 2020/04/10.
6. L’Huillier AG, Torriani G, Pigny F, Kaiser L, Eckerle I. Culture-Competent SARS-CoV-2 in Nasopharynx of Symptomatic Neonates, Children, and Adolescents. Emerg Infect Dis. 2020;26(10). Epub 2020/07/01.
7. Goldstein E, Lipsitch M, Cevik M. On the effect of age on the transmission of SARS-CoV-2 in households,schools and the community. medRxiv. 2020. (https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.19.20157362v2 accessed 20 August 2020).
8. Li X, Xu W, Dozier M, et al. The role of children in transmission of SARS-CoV-2: A rapid review. J Glob Health. 2020;10(1):011101. Epub 2020/07/03.
9. Ludvigsson JF. Children are unlikely to be the main drivers of the COVID-19 pandemic – A systematic review. Acta Paediatr. 2020;109(8):1525-30. Epub 2020/05/21.
10. Heald-Sargent T, Muller WJ, Zheng X, Rippe J, Patel AB, Kociolek LK. Age-Related Differences in Nasopharyngeal Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) Levels in Patients With Mild to Moderate Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). JAMA Pediatr. 2020. Epub 2020/08/04.
11. Canini L, Andreoletti L, Ferrari P, et al. Surgical mask to prevent influenza transmission in households: a cluster randomized trial. PLoS One. 2010;5(11):e13998. Epub 2010/11/26.
12. Suess T, Remschmidt C, Schink SB, et al. The role of facemasks and hand hygiene in the prevention of influenza transmission in households: results from a cluster randomised trial; Berlin, Germany, 2009-2011. BMC Infect Dis. 2012;12:26. Epub 2012/01/28.
13. Uchida M, Kaneko M, Hidaka Y, et al. Effectiveness of vaccination and wearing masks on seasonal influenza in Matsumoto City, Japan, in the 2014/2015 season: An observational study among all elementary schoolchildren. Prev Med Rep. 2017;5:86-91. Epub 2016/12/17.
14. van der Sande M, Teunis P, Sabel R. Professional and home-made face masks reduce exposure to respiratory infections among the general population. PLoS One. 2008;3(7):e2618. Epub 2008/07/10.
15. Allison MA, Guest-Warnick G, Nelson D, et al. Feasibility of elementary school children’s use of hand gel and facemasks during influenza season. Influenza Other Respir Viruses. 2010;4(4):223-9. Epub 2010/09/15.
16. Fikenzer S, Uhe T, Lavall D, et al. Effects of surgical and FFP2/N95 face masks on cardiopulmonary exercise capacity. Clin Res Cardiol. 2020. Epub 2020/07/08.
17. Centers for Disease Control and Prevention. Considerations for Wearing Masks.United States of America;2020 (https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/cloth-face-coverguidance.html accessed 14 August 2020).
18.Swiss Federal Office for Public Health. New coronavirus: Masks. Koniz;2020 https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelleausbrueche-cov/masken.html accessed 20 August 2020).
19. Esposito S, Principi N. To mask or not to mask children to overcome COVID-19. Eur J Pediatr. 2020. Epub 2020/05/11.
20. Del Valle SY, Tellier R, Settles GS, Tang JW. Can we reduce the spread of influenza in schools with face masks? Am J Infect Control. 2010;38(9):676-7. Epub 2010/07/08.
21. United Nations. Transparent masks aid communication for hard of hearing. 2020 (https://www.un.org/en/coronavirus/transparent-masks-aid-communication-hard-hearing accessed 20 August 2020).
22. Kähler CJ, Hain R. Fundamental protective mechanisms of face masks against droplet infections. Journal of Aerosol Science 148, 105617. (https://doi.org/10.1016/j.jaerosci.2020.105617 accessed 20 August 2020).
23. World Health Organization and the United Nations Children’s Fund (UNICEF), 2020. Някои права запазени. Публикацията се разпространява по разрешително CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
Референтен номер на СЗО: WHO/2019-nCoV/IPC_Masks/Children/2020.1
24.Леви Е. „Няма научни доказателства, че носенето на маски вреди на здравето на децата“-2020г.
25.Проф.Александрова Р., „Бум на респираторните заболявания“-10.10.2022г.
26.Проф. Кантарджиев Т., „Пикът на грипа“, Off Naws, 21.11.2022г.
27.Илиева В, „Грип-симптоми и лечение“, м.10.2022г.
28.МЗ- предпазване от грип –м.11.2022г.
29. www.dnes.bg/obshtestvo/2022/10/10/esenta-doide-bum-na-respiratornite-zaboliavaniia.546495
Адрес за кореспонденция:
Д-р В. Папочиева
Клиника по педиатрия,
УМБАЛ “Александровска“ – София
ул. „св. Георги Софийски“, 1
1431, София