Брой 10/2007
Стефан Лолов
От дребни временна илюстрации съпътстват медицинските текстове, като тяхното изпълнение съответства на техническите и художествени постижения на конкретната епоха. фотографията като обективно средство за илюстрация намира широка популярност за регистрация на находките не само при различни казуистични случаи, но и в ежедневната дейност на лекаря. При редица съвременни изследвания документирането на образната находка изисква задължително получаването на изображение. Навлизането на автоматични и дигитални фотоапарати позволява на лекарите сами да регистрират наблюденията си без особени изисквания към апаратурата или специализирани фотографски умения. Тази статия цели да представи начална информация относно употребата на неспециализирани любителски фотоапарати в ежедневната дейност на лекаря.
Защо да снимате?
Когато имате снимачни умения, лесно ще откриете много области за приложение на наученото от домашната обстановка до чисто научни области. Конкретно 8 професионален аспект направените снимки са:
♦ средство за консултация с колеги и онагледяване в лекции, научни съобщения и печатни публикации;
♦ начин за обективно динамично проследяване на пациента и средство за демонстриране ефекта от лечението;
♦ личен спомен от интересни случаи в собствената практика.
Разглеждането на илюстрации в списания и учебници е добър пример за подражание. в хода на работата ще откриете много потенциални приложения на фотографията, които значително ще подпомогнат професионалната 6и дейност. в крайна сметка снимките са и средство за собствено удоволствие и художествена изява.
Какъв апарат да изберем?
Най-добрият фотоапарат е този, който ни е в ръцете, когато е необходим. Ето защо, сред правилата в избора на фотоапарат за „непрофесионална работа в професионална среда”, ключов момент е относително ниската му цена, т.е. възможността да имаме камера, която да не заема много място и с месеци да чака 6 някое чекмедже, без да се опасяваме съществено от възможността да я загубим. Разбира се, когато очакваме важен за снимка обект или няма никаква необходимост от бързане, употребата на по-скъп и вероятно по-качествен модел е за предпочитане, особено в ръцете на професионалист или опитен любител.
Едно разумно решение би било използването на по-стар, но все още работещ апарат. Дигиталните модели бързо остаряват морално (и респективно цената им спада), а когато са качествени функционират дълго. Друго добро решение е използването на no-старите лентови апарати, особено ако са с добра оптика и вече имате такъв. Не лош вариант е закупуването на апарат „еднодневка” към настоящия момент цената им е символична. вярно е, че когато става въпрос за много снимки, дигиталните апарати са с ценово предимство, но когато става дума за единични фотографии, лентовите модели са достойна конкуренция, още повече, че резултатът също може да се дигитализира и запази 6 електронен вид.
Ако сте решили да си купите нов апарат, който да ползвате в различни случаи или специално за медицински цели, без желание от ваша страна да навлизате в ролята на професионалист, изборът е относително голям, но лентовите варианти вече не влизат в съображение. Размерите трябва да са малки, за да може апаратът винаги да е с вас, но най-малките модели, подобно на GSM-me, са относително по-скъпи, а качествата на оптиката им значително отстъпва на средноголемите.
При закупуването на дигитален фотоапарат е най-добре да разчитате на помощта на запознат с този тип техника. За съжаление болшинствотo търговци, дopu и добронамерени, не са запознати 8 детайли с предлаганите от тях технологии. Ако сами правите избора, добра идея е да съпоставите моделите по технически параметри и цени. Като отправна точка може да служат някои специализирани интернет-страници (напр. www.dpreview.com) и актуалните цени на големите търговски вериги (напр. www.kkelectronics.com; www.technopolis.bg).
Марката на апарата (а не толкова неговият дизайн) не е без значение. Известни производители на електроника като HP, Sony, Panasonic, BenQ и други се „пробват” на фото-пазара. Класически фотографски фирми като Kodak, Olympus, Fuji и Praktica също навлязоха в дигиталния сектор. водещи като съотношение: качество/цена остават моделите на Canon и Nikon, които предлагат продуктова гама, задоволяваща най-различни потребности. (вероятно тук е мястото да декларирам, че нямам абсолютно никакви ангажименти, към който и да било производител.)
Основна характеристика, на коя то наблягат търговците, е броят елементи, изграждащи всяка снимка (picture element, pixel, pix). Emo съвсем приблизително сравнение: класически те ленто6и негативи с размери 24×36 тт са аналогични на 6 Mpix (съкращението буквално означава милиони пиксели), т.е. 6-10 Mpix са напълно достатъчни за болшинството потребители. Съпостамката на фотоапарати само въз основа на броя елементи е силно подвеждаща, защото разделителната способност на крайното изображение зависи от много фактори. (в крайна сметка, амторът на тази статия все още често снима при 4 Mpix.) физическите размери на фотосензора и неговата светлочувствителност също са от значение, но за любителските модели тези фактори не са определящи.
Втората, често коментирана характеристика са видът и качествата на обектива. Това е твърде обширна тема, като зад еднакви основни параметри често се крият много различии като оптично и механично качество обективи. На фона на поевтиняващата електроника, качествата на обектива вече са основен фактор в цената на апарата. Трябва да напомним известния факт, че за постигането на изображение с различен зрителен ъгъл, т.нар. zoom-функция, е от значение само възможността за променливо оптичното увеличение от страна на обектива, а допълнителното дигитално увеличение е напълно излишна функция. Способността за снимане при малък зрителен ъгъл е атрактивна (постига се увеличен образ като в класически телеобектив) и се реализира сравнително лесно 6 дигиталните модели, но в ограничения по размери лекарски кабинет е малко приложима. Много по-важна е възможността за голям зрителен ъгъл на обектива, което позволява снимането на човек в цял ръст отблизо. Едно нововъведение, което става популярно и е особено полезно, е функцията за потискане на вибрациите. Има разлика в използваните от отделните производители технологии и названия (IS image
stabilizer; VR vibration reduction; OIS optical image stabilization; AS anti-shake; SR shake reduction), като anapamume с тази функция са малко по-скъпи, но възможността за получаване на „по-остри“ изображения при ниска осветеност си заслужава инвестицията.
Практически съвети
Несъмнено съвременните фотоапарати, особено дигиталните, са лесни за употреба. в автоматичен режим е достатъчно само да изберете обекта и ако условията осветление и разстояние, не са необичайни, резултатите са задоволителни. Полуавтоматичните режим и позволяват известно „творчество”, т.е. запознаването с инструкциите на апарата, макар и бегло, е необходимо условие.
Разучете апарата и направете предварително няколко снимки. Не е задължително да чакате пациент колега или обект с подходящи размери, цвят и форма, може да 6и служи като „модел”. Когато снимате реални клинични случаи, е важно да постигнете качествени изображения при първата „сесия”, втора най-често не може да се организира. При това предварителните снимки трябва както да се направят 8 реални условия (разстояние, осветление, увеличение), така и да се оценят не на дисплея на фотоапарата, а на монитор или най-добре отпечатани.
Голямото предимство веднага да видим композицията на заснетото, при това в цвят, често боди до порочната практика направените снимки да се съхраняват в паметта на фотоапарата. Добре е предварително да се обмисли някаква работна схема за обработка и съхраняване, която стриктно да се спазва. в противен случай рискувате:
♦ да няма достатъчно свободна памет в апарата, когато е необходимо;
♦ несъзнателно да изтриете направените снимки;
♦ да изпуснете възможност да повторите важни, но неуспешни кадри;
♦ да запълните паметта на компютъра с множество копия на едно и също изображение, често с различии названия;
♦ да имате множество кадри със сродни, нищо незначещи названия, като търсеното остаба скрито и недостъпно, когато е необходимо.
Ако директно разпечатвате направените снимки, добре е да ползвате услугите на фотостудио, където да „прехвърлите” заснетото, както на „хартия” (най-често реално се касае за полимерни материали), така и на външен носител (напр. CD), след което да освободите паметта в апарата. Съществува възможност сами да разпечатвате изображенията, като директно свързвате фотоапарата с фотопринтер (опцията PictBridge), като това е атрактивна, но скъпа възможност с твърде ограничено приложение.
Ако редовно ползвате компютър, прилагането на специализиран, често безплатен софтуер:
♦ ще автоматизира освобождаването на паметта във фотоапарата и прехвърдянето на снимките в компютъра;
♦ ще позволи оценка на резултатите във вид, в какъвто после най-вероятно ще бъдат разглеждани на екран (монитор, дигитална рамка или проектор) и ще улесни „електронното” им разпространение;
♦ ще улесни начална дигитална оптимизация ц8ят, контраст, яркост, отсечка възможности, които вече са достъпни и 8 много от фотоапаратите, но значително по-лесно и качествено се реализират от компютър;
♦ ще позволи лесно подреждане и описване на снимките, често без да се налага „ръчно“ да местите и преименувате отделните файлове.
Макар да не е задължително, ползването на дигитален фотоапарат съвместно с персонален компютър има огромни предимства, без да изисква особени технически познания или скъп компютър със специални характеристики.
Правила на снимката
Медицинската фотография е специфичен раздел на научната фотография, поради което водеща цел е максимално точно визуализиране на находките, а не предаването на „чувство, настроение и усещане”.
За постигане на максимално точно възпрозвеждане на формата, без перспективни деформации, е желателно известно отдалечаване от обекта за сметка на по-малък зрителен ъгъл на обекти8а. Наличието на дистанция от обектива е предпоставка за по-естествено изражение (когато се снима лице) и по-равномерно осветление.
Размерите на заснетия обект, макар драстично да се различават от нормата, често трудно се преценяват на снимка. Старо правило е 8 кадъра да се включи втори обект със стандартни размери линия, кибритена клечка, монета което пра8и визуалната съпоставка лесна. Когато се касае за чифтен орган крак, ръка, ухо, задължително 8 кадър се 8ключ6а и незасегнатият. Това позволява визуална преценка на индивидуалните особености на обекта и ясно разграничаване на норма от патология. Макар и не толкова демонстративно, при нечифтни органи, на една и съща снимка може да се представи аналогичен обект при здрав индивид.
Точното цветово възпроизвеждане на находките е важна, но нелека задача. Отново проблемът значително се улеснява при включване в кадър на обект със стандартна яркост и цвят, по възможност специализирана фотографска скала. Цветовото възпроизвеждане силно зависи и от характеристиките на използваното при снимката осветление. Резултатът често е непредсказуем, поради което едно добро решение за непрофесионалистите е заснемане на обекта при различни светлинни източници, с различни настройки на апарата:
♦ използвайки естественото осветление, като поставим пациента до прозореца, избягвайки пряката слънчева светлина;
♦ включвайки вградената в много от фотоапаратите светкавица, като се отдалечим максимално от пациента за по-равномерна осветеност;
♦ под светлината на помощен уред (настолна лампа, фенер, микроскоп), което позволява заснемането на малки обекти със странично осветление, подчертаващо обема.
Когато целим да представим феномен, който не винаги се проявява, се прави серия от снимки. Същото се прави и при регистриране в различна поза, зрителна позиция, мимика, профил и фас (като 8 последния случай е добре да се дбижи пациентът при неподвижен апарат, фон и осветление). Добре е с една-две снимки да се подберат подходящи настройки, след което параметрите се фиксират (това е възможно при болшинството дигитални апарати и е добре описано в инструкциите). Крайният резултат е поредица от снимки, с еднакво цветопредаване, фокус и осветление фактори, важни за добра съпоставка. Следва да се стремим към известна стандартизация, поне по отношение на фон, зрителен ъгъл и поза, когато снимаме пациенти в динамика на различни етапи от лечението. Достатъчно е да има минимални разлики в силата и положението на използвания светлинен източник, за да се получат отчетливи различия в цвета.
Много от сега използваните обективи позволяват значително увеличаване на детайли, т.нар. макрофотография или както е по-правилно фотомакрография. В подобни случаи е задължително да се направи и снимка в по-общ план, дори на нея патологичните промени да не са отчетливи.
Независимо от разстоянието на което снимаме, в любителските фотоапарати разчитаме основно на автоматиката за „добър фокус”. Реално това трудно се постига. Ето защо е много важно, особено в ерата на евтините дигитални негативи, обектът да се снима неколкократно, дори да не променяме настройките на апарата. За да насочим вниманието към заснетото, е добре фонът да е по-неутрален, а обектът да е максимално отдалечен от него.
Когато фотографията се ползба рутинно в работата, важно е точно да се нагласяват датата и часът, ако апаратът отчита тези факти и ги записва върху кадъра или на файла. Заедно с клиничните изображения е удобно да се заснеме и част от документацията или поне тези факти, които са бажни за разпознаване и описване на случая.
Накрая, но в никакъв случай не на последно място, следва да отбележим задължителната необходимост от съгласието на пациента или неговите законни представители. За целта предварително се обяснява целта на снимката документиране и проследяване на състоянието, публикуване на необичайна находка, регистриране на типичен случай.