Към съдържанието
  • За нас
  • За реклама
  • За автори
  • Етични норми
  • Контакти
  • Политика GDPR
    Количка 0
    Facebook
    GPNews
    • Начало
    • ИзданияРазширяване
      • 2025
      • 2020 – 2024Разширяване
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • 2015 – 2019Разширяване
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • 2010 – 2014Разширяване
        • 2014
        • 2013
        • 2012
        • 2011
        • 2010
      • 2005 – 2009Разширяване
        • 2009
        • 2008
        • 2007
        • 2006
        • 2005
      • 2000 – 2004Разширяване
        • 2004
        • 2003
        • 2002
        • 2001
        • 2000
    • СъбитияРазширяване
      • Предстоящи събития
      • Конгресен календар
    • Новини
    • СтатииРазширяване
      • АГ и неонатология
      • Алергология
      • В света на вирусите
      • Гастроентерология
      • Дерматология и козметика
      • Ендокринология
      • Кардиология
      • Неврология и психиатрия
      • Онкология
      • Офталмология
      • Педиатрия
      • Ревматология и ставни заболявания
      • Тест по клиничен случай
      • УНГ и белодробни болести
      • Урология и нефрология
      • Хранене, диететика, метаболизъм
      • Нашето интервю
      • Природата учи
      • Историята учи
      • Други
    • Абонамент
    Количка 0
    Facebook

      GPNews
      ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
      • Над 300 лекари от 14 държави обсъждаха в София нови хоризонти в медицината
      • EMA потвърди: Антиандрогенните лекарства срещу алопеция причиняват суицидни мисли
      • Частните болници отново ще провеждат обществени поръчки за лекарства по НЗОК
      • Близо 100 млн. лв. е заплатила НЗОК за скъпоструващи лекарства за деца през 2024 г.
      • На първо четене: Частните болници да провеждат обществени поръчки за лекарства
      В къщи / Неврология и психиатрия / Депресия в детско-юношеска възраст

      Депресия в детско-юношеска възраст

      отGP News публикувано на 01.11.201213.09.2022 Неврология и психиатрия

      Брой 11/2012

      Д-р Петър Петров Д.М.
      Началник отделение по детско-юношеска психиатрия,
      МБАЛ “Св. Марина”, Варна

      Депресията в детско-юношеска възраст привлича вниманието на медицинската общност едва в средата на миналия век. Причина за това е теорията, че в тази възраст суперегото и др. психични функции са незрели и това не позволява развитието на истинско депресивно разстройство. До този момент тийнейджърите страдащи от депресия са били определяни като раздразнителни и “трудни” юноши, а симптомите на заболяването са отдавани на промените в поведението, настъпващи в пубертета. Ситуацията се променя след конгреса на европейските детски психиатри в Швеция през 1970 година – “Депресивни състояния в детството и юношеството”. Днес е известно, че децата и юношите страдат от депресия така, както и възрастните, макар проявите на заболяването не винаги да са същите.

      Когато детето е раздразнително, чувствително, избухливо, непослушно или ексцентрично родителите му започват да си задават въпроса дали това са нормални белези на израстването или е нещо по-сериозно, например депресия. Всички хора, независимо дали те са възрастни или деца могат да изпитват тъга и понякога да имат промени в настроението. Разграничаването на тези нормални състояния от наличието на депресия е много важно, защото клиничната депресия е сериозно разстройство, изискващо професионална помощ. Основната разлика между нормалната тъга и клиничната депресия е в това, че симптомите на депресия пречат на живота на детето или юношата предизвиквайки значителен дистрес или нарушения на функционирането в училище, дома или с приятелите. Всъщност депресията е една от основните причини за училищни неуспехи и дори отпадане от обучение на деца, които са с нормални интелектуални възможности.

      Upper dyspeptic syndrome ad

      Болестността от депресивно разстройство в детско-юношеска възраст е около 2 % при децата преди пубертетна възраст и между 5 и 8 % при юношите. Разпределението по пол е равно в детската възраст и се променя до около 2:1 (момичета:момчета) в юношеска.

      Децата и юношите много рядко се оплакват на родителите си или личния си лекар от депресия. Основните признаци, които трябва да насочат вниманието на родителите и медицинските специалисти към наличието на депресия могат да бъдат разделени в три основни групи:

      1. Признаци, характерни за разстройството в зряла и детско-юношеска възраст:

      • Потиснатост, тъга
      • Загуба на интереси
      • Социално отдръпване
      • Ниско самочувствие
      • Плачливост
      • Чувство за вина
      • Тревожност
      • Липса на удоволствени изживявания
      • Психомоторна потиснатост
      • Промени в апетита, особено съчетани с промяна в теглото
      • Нарушения на съня

      2. Признаци, характерни за разстройството в детско-юношеска възраст:

      • Бягства от дома
      • Тревожност от раздяла и отказ да се посещава училище
      • Оплаквания от скука, отегчение
      • Лоша училищна успеваемост или множество отсъствия
      • Антисоциално поведение

      3. Особености на разстройството в детско-юношеска възраст:

      • Юношите, страдащи от депресия могат да злоупотребяват с алкохол или наркотици в опита си да се почувстват по-добре
      • Чест модел на поведение в юношеска възраст е негативизъм, съчетан с чувство за обида и неразбраност
      • Децата и юношите с депресия имат повишен риск от самоубийство
      • Много по-често представяне на разстройството със соматични симптоми и тревожност в сравнение със зряла възраст

      Разпознаването на разстройството често е трудно, особено при децата преди училищна възраст. Те нямат развити способности да изразяват словесно чувството на тъга и потиснатост, затова депресивните симптоми трябва да се търсят в поведението, темповете на развитие, фамилната история и взаимоотношенията между родител и дете. В училищна възраст децата могат да реагират на стресогенните събития от живота (конфликти в семейството, лични неуспехи, чести критики) с ниско самочувствие и чувство за вина. Често възприемането на такива събития води до соматични симптоми (болки в главата или стомаха, гадене и др.), раздразнителност (поведенчески проблеми, афективни кризи) или тревожност (нежелание да посещават училище и да останат сами). Посещаването на училище предполага и проявата на голяма част от тези симптоми в училищна среда. Използването на учителите като информанти е много важно в процеса на цялостната оценка на състоянието на детето.

      Юношеството е възраст, която е свързана с големи промени и предизвикателства в развитието. Стремежът за отделяне от родителите и изграждане на автономност, взаимоотношенията с връстниците, както и разминаването между очаквания и реалност могат да доведат до чувство на безнадеждност, отчаяние или неразбраност. В тази връзка рискът за извършване на автоагресивни прояви (самонараняване, опити за самоубийство) е значително по-висок. Наличието на по-голям брой симптоми в юношеска възраст не прави диагностицирането на депресивното разстройство по-лесно. Предизвикателството е свързано със събиране на достатъчно надеждна информация. Желанието за автономност и недоверието към авторитетите прави изключително важна възможността на лекаря да изгради взаимоотношения на доверие с юношата и много ясно да дефинира условията за поверителност на споделените данни.

      Нарастването през последните години на случаите на насилие от страна на деца и юноши, антисоциални прояви и опити за самоубийство насочват вниманието както на обществото, така и на специалистите към психичното състояние на подрастващите. Наличието на депресивно разстройство е една от възможните причини за тези прояви.

      При наличие на депресивни симптоми е важно да бъдат изключени някои соматични заболявания и употреба на медикаменти. Изследването на щитовидни хормони, кръвна захар, кръвна картина, електроенцефалограма и поливалентен уринен тест за психоактивни вещества са част от необходимите изследвания. Те отхвърлят възможността за наличие на хипо/хипертиреоидизъм, диабет, анемия, епилепсия и злоупотреба с ПАВ, като най-разпространените състояния даващи депресивна симптоматика. При провеждане на системно лечение е нужно да се отчете, че приема на бензодиазепини, кортикостероиди, антиконвулсанти и др. медикаменти също могат да предизвикат депресивни симптоми.

      Съществуват множество публикации за ролята на наследствеността в болестността от депресивно рзстройство. Много често поне единия родител на депресивното дете също страда от депресия. Това допълнително създава значителни трудности при диагностицирането на разстройството в детско-юношеска възраст. От една страна е възможно депресивния родител да агравира симптомите на детето, защото е склонен да вижда всичко в негативна светлина. От друга страна е възможно да неглижира симптомите на детето фокусиран върху собствените си оплаквания и игнориращ случващото се около него.

      В европейската и световна практика съществуват множество въпросници, които след попълване от страна на родителите и/или детето/юношата дават надеждна информация за наличието на депресивни симптоми или нагласи, както и за суицидни идеи. Събирането на информация по този начин позволява за много кратко време да бъде обхваната голяма част от популацията. Същите данни могат да бъдат събрани от родителите и децата при целенасочено разпитване. В училищна възраст и при възможност не бива да се подценява получаването на информация от страна на учител, който освен, че би могъл да даде безпристрастно мнение за състоянието на детето има възможност и за сравнение с други деца в същата възрастова група.

      При съмнение за наличие на депресивно разстройство и провеждане на необходимите изследвания изключващи друга причина за състоянието е уместно да бъде осъществен консулт със специалист по детско-юношеска психиатрия. Това е специалистът, който трябва да подкрепи или отхвърли наличието на разстройство, както и да инициира неговото лечение. Освен поставянето на диагноза и започване на лечение много често е необходимо и даване на препоръки за изграждане на цялостен терапевтичен подход.

      Лечението на депресивното разстройство в детско-юношеска възраст изисква комплексен био-психо-социален подход. То може да бъде проведено в стационарни или амбулаторни условия. Основни индикации за провеждане на лечение в стационарни условия са наличието на суицидни мисли и намерения, тежестта на разстройството, невъзможност за адекватно функциониране и липса на подкрепа от страна на семейството. Комплексният подход включва психотерапия (индивидуална, групова или фамилна според конкретните нужди), медикаментозно лечение, родителски тренинг, обучение в социални умения, оценка на академичните способности и нужди.

      Психотерапията може да бъде използвана като основна терапия при деца и юноши с лека до умерена депресия или като допълнение към медикаментозното лечение. Могат да бъдат използвани различни подходи – игрова, подкрепяща, психодинамична, интерперсонална, групова, фамилна, когнитивно-поведенческа терапия и др. Използването на различните подходи трябва да бъде съобразено както с личните нужди, така и с възрастта и нивото на когнитивно и емоционално развитие на детето.

      Медикаментозното лечение на депресивното разстройство в детско-юношеска възраст може да бъде прилагано като първо средство на избор, самостоятелно или в комбинация с психотерапия. В последните години то е концентрирано в посока използването на SSRI (селективни серотонин реъптейк инхибитори) – основно Sertraline и Fluoxetine, поради по-малкото странични ефекти и по-добрата поносимост в сравнение с трицикличните антидепресанти. Направените двойно слепи проучвания не са много, като резултатите не са еднозначни. Високите стойности на плацебо отговора не се различават особено от възрастните пациенти с депресия. Има данни и от проведени изследвания при лечение с Venlafaxin. Стандартният алгоритъм за провеждане на медикаментозно лечение е:

      1. SSRI – първи избор
      2. SSRI – втори избор
      3. Антидепресант от друга група (SNRI, TCA)
      4. Комбинирана фармакотерапия – антидепресант + литиев препарат или Lamotrigin
      При тежки депресивни състояния, резистентни на лечение и особено при наличие на висок суициден риск може да бъде приложена и електро-конвулсивна терапия.

      Ранното откриване и започване на лечение често имат решаващо значение за прогнозата на разстройството. Много често децата и юношите, които са имали депресивен епизод страдат от някои последствия дори след възстановяването си. Сред тях са ниското самочувствие, непълноценните контакти с връстниците, рисково поведение, вкючително и злоупотреба с психоактивни вещества. Личният лекар е в позиция, която му позволява ранно откриване на първите симптоми на разстройството, проследяване състоянието на тези пациенти в периода на възстановяване и развитие,контрол върху провежданото лечение и отчитане появата на първите симптоми при евентуален рецидив.

      Информацията за състоянието на родителите, а често и роднините на детето, както и за неговото развитие през различните етапи от живота допълнително създава цялостна картина за състоянието на детето. Всички тези данни могат да бъдат много полезни за ранното откриване, изследване, лечение и профилактика на рецидивите на депресивното разстройство в детско-юношеска възраст.

      Библиографията е на разположение в редакцията.

      Използваналитература:
      1. Jellinek  MS, Snyder  JB.  Depression and suicide in children and adolescents.  Pediatr Rev.  1998;19:255–64.
      2. Weller EB, Weller RA, Svadjian H. Mood disorders. In: Lewis M, ed. Child and adolescent psychiatry: a comprehensive textbook. Baltimore: Williams &Wilkins, 1996:650–5.
      3. Birmaher  B, Brent  D, et al.  Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with depressive disorders.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry.  1998;37(suppl 10):63S–82S.
      4. Lewis M. Psychiatric assessment of infant, children, and adolescents. In: Lewis M, ed. Child and adolescent psychiatry: a comprehensive textbook. Baltimore, Williams &Wilkins, 1996:440–56.
      5. Ryan  ND, Puig-Antich  J, Ambrosini  P, Rabinovich  H, Robinson  D, Nelson  B, et al.  The clinical picture of major depression in children and adolescents.  Arch Gen Psychiatry.  1987;44:854–61.
      6. Mitchell  J, McCauley  E, Burke  PM, Moss  SJ.  Phenomenology of depression in children and adolescents.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry.  1988;1:12–20.
      7. Hack  S, Jellinek  MS.  Historical clues to the diagnosis of the dysfunctional child and other psychiatric disorders in children.  PediatrClin North Am.  1998;45:25–48.
      8. Labellarte  MJ, Walkup  JT, Riddle  MA.  The new antidepressants.Selective serotonin reuptake inhibitors.  PediatrClin North Am.  1998;45:1137–55.
      9. McConville  BJ, Chaney  RO, Browne  KL, Friedman  L, Cottingham  E, Nelson  D.  Newer antidepressants. Beyond selective serotonin reuptake inhibitor antidepressants.  PediatrClin North Am.  1998;45:1157–71.
      10. Birmaher B, Williamson DE, Dahl RE, et al. Clinical presentation and course of depression in youth: does onset in childhood differ from onset in adolescence? J Am Acad Child Adolesc Psychiatry2004 Jan;43(1):63-70.
      11. Depression in children and young people, NICE (2005); (Identification and management in primary, community and secondary care).

      OCOLUT BANNER
      LIPIBOR BANNER
      OCOLUT BANNER
      LIPIBOR BANNER

      Навигация

      Предишна Предишна
      Неразпознатата депресия в общата медицинска практика крие сериозни рискове за здравето
      СледващаПродължаване
      НОВОСТИ В ЛЕЧЕНИЕТО НА МОЗЪЧНИЯ ИНСУЛТ
      Търсене
      Имунобор стик сашета
      Lekzema Banner
      Psoralek Banner
      GinGira Banner
      hemorid
      fb like

      За нас

      Списание GPNews
      Връстник на GP практиката у нас
      Единственото специализирано издание за общопрактикуващи лекари
      12 месечни книжки на жизненоважни за практиката ви теми

      Меню

      • Начало
      • За нас
      • Контакти

      Информация

      • За автори
      • Етични норми
      • За реклама

      Copyright © 2025 GPNews. Всички права запазени.

      Уеб дизайн и SEO от Трибест

      • ПОЛИТИКА GDPR
      Плъзгане нагоре
      • Начало
      • Издания
        • 2025
        • 2020 – 2024
          • 2024
          • 2023
          • 2022
          • 2021
          • 2020
        • 2015 – 2019
          • 2019
          • 2018
          • 2017
          • 2016
          • 2015
        • 2010 – 2014
          • 2014
          • 2013
          • 2012
          • 2011
          • 2010
        • 2005 – 2009
          • 2009
          • 2008
          • 2007
          • 2006
          • 2005
        • 2000 – 2004
          • 2004
          • 2003
          • 2002
          • 2001
          • 2000
      • Събития
        • Предстоящи събития
        • Конгресен календар
      • Новини
      • Статии
        • АГ и неонатология
        • Алергология
        • В света на вирусите
        • Гастроентерология
        • Дерматология и козметика
        • Ендокринология
        • Кардиология
        • Неврология и психиатрия
        • Онкология
        • Офталмология
        • Педиатрия
        • Ревматология и ставни заболявания
        • Тест по клиничен случай
        • УНГ и белодробни болести
        • Урология и нефрология
        • Хранене, диететика, метаболизъм
        • Нашето интервю
        • Природата учи
        • Историята учи
        • Други
      • Абонамент
      • За нас
      • За реклама
      • За автори
      • Етични норми
      • Контакти
      • Политика GDPR
      Търсене