Децата по света не се движат достатъчно, за да поддържат здравословен растеж и развитие. Това показа глобалният доклад Active Healthy Kids Global Matrix 3.0.
Той сравнява 49 държави от шест континента, за да оцени глобалните тенденции в детската физическа активност в развиващите се страни.
Резултатите сочат, че 75% от държавите имат ниска физическа активност поради особеностите на съвременния начин на живот – прекомерното време пред екрана, нарастващото урбанизиране на общностите и увеличаването на автоматизацията на труда.
Всичко това допринася за поколение неактивни деца, посочва професор Марк Трембай – президент на AHKGA и старши научен сътрудник в изследователския институт на CHEO в Канада. Той изтъква, че неактивните деца са изложени на риск от нежелани физически, умствени, социални и познавателни проблеми. В допълнение това поколение ще бъде изправено и пред предизвикателства като въздействието на изменението на климата, развитието на глобализацията и последствията от бързите технологични промени. По тази причина те трябва да станат по-активни, за да пораснат като здрави и устойчиви възрастни, които могат да оцелеят и да процъфтяват в променящия се свят, категоричен е Трембай.
При всяка от страните, включени в изследването, са взети предвид 10 общи показателя, свързани с физическата активност на децата и младежите.
Докладът посочва, че държавите с най-активни деца и младежи са Словения, Зимбабве и Япония. В тези страни физическата активност се ръководи от всепроникващи културни норми, т.е. тя не е просто избор, а начин на живот.
• Словения получи най-високите оценки за цялостна физическа активност (A-), семейство и връстници (B+) и правителство (A). Общо тя получи средна оценка (B).
Изследването показва, че словенците са склонни да разглеждат спорта като ефективен инструмент за насърчаване на националната идентичност сред гражданите.
• Зимбабве е над средните нива в цялостната физическа активност (C+) и засегнатото поведение (B).
Физическата активност е най-вече под формата на активен транспорт, който за повечето деца в Зимбабве е необходимост в ежедневието.
• Япония има най-добрите оценки за активен транспорт (A-) и физическа пригодност (A). Тя няма по-ниски оценки от (C-).
Япония има силно утвърдена “практика на ходене до училище”. Според тази практика публичните начални училища трябва да се намират на не повече от 4 километра, а обществените гимназии на не повече от 6 километра от дома на ученика.
Според заместник-председателя на AHKGA професор Питър Катмаржък физическото обездвижване е глобален проблем, който не може да се пренебрегва повече. Той е на мнение, че във всички общества трябва да се работи за висока физическа активност, за да се осигури доброто здраве и бъдещето на децата.