Будапеща, 22 ноември 2018 – 40 финалисти и 22-ма топ победители получиха 200 000 евро за развитие в областта на здравеопазването, суровините и храните. Те бяха избрани от 400 стартиращи фирми – три пъти повече от миналата година, които кандидатстваха в конкурса през пролетта. Така може да се обобщи провелият се финал на Joint Grand в Будапеща, организиран от EIT Health. Това е най-престижният и голям конкурс за стартъпи в областта на здравеопазването, суровините и хранителната промишленост, който завърши със спечелването на 6-месечни обучение и наставничество.
Финалът на Joint Grand бе последният етап от трите конкурса за стартъпи на Европейския институт за иновации и технологии (EIT): Health InnoStars и конкурсът Joint Business Ideas на EIT Health, EIT Raw Materials и EIT Food. 40 млади и талантливи иноватори от Централна и Източна Европа се представиха пред международните инвеститори, корпоративните партньори и мрежата на EIT Community.
Основната цел на EIT е да стимулира иновациите и предприемачеството в цяла Европа, като помага на иноваторите и предприемачите да превърнат идеите си в продукти и услуги за пазара. Успешните стартиращи фирми допринасят за цялостния успех на програмите, тъй като чрез техния пример се създава повтарящ се процес и биха могли да се привлекат все повече млади таланти, които да кандидатстват в конкурсите за стартъпи и от които биха могли да се развият все повече успешни компании. Успелите стартъпи също допринасят за създаването на нови работни места, което повишава конкурентоспособността в Европа.
EIT насърчава иновациите в Европа – стартиращите фирми в здравеопазването са готови да революционизират пазара в ЕС
Според проучването, проведено на живо по време на финала, 57% от анкетираните смятат, че най-ценният инструмент, който EIT Health предлага, е обучението и наставничеството, докато 50% подчертават стойността на създаването на контакти. Болаж Золтан Фюриеш, директор на EIT Health InnoStars, добави: “Помагаме на стартиращите фирми да се развиват и ги обучаваме как да кандидатстват за рискови капитали и да се представят пред потенциални инвеститори. След обучението те ще получат индивидуално менторство, ще им помогнем да очертаят своя бизнес модел, ще запознаем екипите им с партньори, инвеститори в рисков капитал и регулаторни органи. Ние ги представяме и на компании, които могат да произведат техните продукти, да бъдат първия им купувач или да им създадат тестови сайт. Те попадат в основни иновационни центрове в Европа, част от общността на EIT Health, което е важно, ако искат да навлязат на чуждите пазари. Ако стартиращите предприятия наистина развиват успешни услуги, това е добре също и за гражданите на Европа, защото те ще могат да живеят по-здравословен и по-дълъг живот”.
Победителят в InnoStars Awards е литовската компания Oxipit, която спечели 25 000 евро за валидиране на продукта си. Oxipit прилага изкуствен интелект в образната диагностика. Те са разработили набор от инструменти за рентгенови снимки на гръдния кош, които са най-често използваната образно-диагностична модалност. Oxipit се отличава от конкуренцията като на практика обхваща всички възможни патологии и генерира епикризи, написани сякаш от специалист рентгенолог.
Победителят от полуфиналистите на European Health Catapult HydrUStent получи 7 000 евро безвъзмездна помощ. HydrUStent е биоразградим, антибактериален и приспособен за конкретните нужди на пациента, урологичен стент, чрез който се избягва втората операция и разходите за лечение се намаляват с 60%.
HeadStart Funding, която е създадена с цел да ускорява развитието на продуктите и решенията на малки и средни предприятия (МСП) и да ги привежда до етап на готовност за инвестиции, излъчи две първи награди от по 12 000 евро в областта InnoStars – за HeartWatch и Koatum. HeartWatch е SaaS решение, което изпраща „умни“ сигнали на най-близкия болногледач, като по този начин повишава безопасността на пациентите. Той използва патентоване комбинация от съвременна компютърна визия и интелигентен анализ, базиран на машинно обучение, за да проверява състоянието на пациенти, които са оставени без надзор, като разчита на обикновени оптични сензори. Първоначално разработените модули включват безконтактно, непрекъснато медицинско наблюдение на сърдечните и дихателните стойности и дава сигнали, когато пациентът напусне леглото. Koatum е медицинска технологична компания, предлагаща адаптивни биоактивни покрития за импланти, за предотвратяване на възпаление и ускоряване на костната интеграция, за по-бързо и безболезнено възстановяване.
“Финалът на Joint Grand бе добра възможност да се видят и срещнат нови таланти и нови идеи. Участниците са много смели и не се страхуват да покажат своите идеи на света. Най-важните предизвикателства пред здравните компании като GE Healthcare са нарастващите разходи за здравеопазване, нарастващото население на Земята и броят на хроничните заболявания, които трябва да лекуваме всеки ден. Предизвикателствата пред нас са да намерим най-рентабилните възможности за лечение в болниците и стартиращите фирми могат да допринесат за разрешаването на проблемите със своите добри идеи, които да използваме в нашите технологии и по този начин заедно да изградим една по-устойчива система на здравеопазване”, каза г-н Петер Бенксик, ръководител на проучванията в GE Healthcare.
Победителят в здравния сегмент на конкурса “Съвместни бизнес идеи” (Joint Business Ideas) е екип от Португалия, наречен Nebula X Medical, който възнамерява да сложи край на страха, неудобството и дискомфорта от колоноскопията с амбицията за бъдеще с по-малко пациенти с рак на дебелото черво. Те разработват PillScope – капсула, която може да се погълне и да сканира повърхността на дебелото черво на пациента.
Иновациите не се раждат в изолация, а чрез комбинацията на различни ресурси
Мариос Хрисолурис, ръководител на екипа победител в секция “Храни” в конкурса “Съвместни бизнес идеи”, който спечели 10 000 евро, заяви, че се радва да види млади хора в играта, създаващи нови стартъпи, които решават реални обществени проблеми.
“Най-важното нещо, което придобихме по време на състезанието, е ценната обратна връзка за различните аспекти на нашия бизнес и добрите връзки с индустриалните партньори и общите съвети за това как да започнем бизнеса си. EIT е на път да ни доближи до столиците за иновации като Сан Франциско.”
Името на проекта му е FreshStrips и представлява евтин и лесен за разчитане етикет, който се прикрепя към външната страна на опаковките на храните и променя цвета си, ако храната е изложена на неподходящи температурни условия по време на транспортирането.
Кшищоф Кубацки, директор на Иновационните центрове CLC East, EIT RawMaterials заяви след конкурса за стартиращи компании: “Това е нашият втори EIT финал на Joint Grand и втората година на конкурса „Съвместни бизнес идеи“ и втората вълна на трите Общности на знанието и иновациите на EIT (EIT Knowledge and Innovation Communities – KICs), посветени на храните, здравеопазването и суровините. Проектът започна като експеримент, но се оказа много по-ефикасен и ценен не само за нашите общности, но и за участниците в тези различни тематични области. Това, което нашите предишни участници подчертават най-вече в обратната си връзка, е нашият интердисциплинарен и международен подход. Това не само дава възможност на участниците да получат цялостна представа за маржовете в съответните им области, но най-вече показва колко много можем да си помогнем едни на други. Иновациите не възникват в изолацията, а от смесването на различна информация и аспекти; нищо не трябва да се изключва.”