Брой 11/2018
Доц. д-р П. Кабакчиев, д.м.
Консултант УНГ Болести, Acibadem City Clinic – София
По време на сезоните на вирусните заболявания може би най-важното нещо е избягването на заразяването с вируси, особено с грипните. Редовното приемане на противогрипни ваксини значително намалява възможностите за заболяване на всички, но основно на възрастните над 65 години и работещите в рискови колективи – болници, детски градини и училища. За съжаление, основно поради невежество, ваксините не са навлезли масово като профилактична мярка в България. Така остава открит въпроса за предпазването от инфекциите в различни ситуации и места.
Едно от местата, където възможностите за инфектиране остават най-големи, се самолетите, които са вече много често използвано средство за транспорт от хора на различна възраст и децат а- било то вълнуващо пътуване за очакваната почивка, или за важно и необходимо служебно пътуване. Съвременната глобализация и движението на огромни маси от хора – например през летището Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport са преминали за 2017 г. 103 милиона и 900 хиляди пътника, създава невероятни условия за разпространението на инфекциозните болести, и на първо място – грипните епидемии. Пространството в самолетите е ограничено, въздухът циркулира в малък обем и филтрите обикновено не са достатъчно ефикасни и добре поддържани, а шансът да има болни пасажери, които седят наблизо е твърде голям; от друга страна, хората пътуват обикновено по обратния път в кратък период – няколко дни, което също увеличава шансовете за инфекция. Дългите полети принципно са по-опасни за инфектиране, поради по-продължителния контакт с патогенните микроорганизми. Самолетите винаги са изпълнени с бактерии и вируси, като по време на грипни епидемии те многократно се увеличават, а някои щамове се оказват и смъртоносни. Публикуван през 2004 г. от канадски изследователи материал в Journal of Environmental Health Research, относно здравето на пасажерите след четири часов полет между Сан Франциско и Денвър показва, че възможността пътник да се зарази от остра вирусна инфекция е 113 пъти по-голям по време на полет, отколкото в ежедневието. И ние (и ние не сме сами!) започваме да чувстваме поне малко параноя от възможната инфекция от зловещ вирус в клаустрофобично малкото пространство на самолетите – прекрасен инкубатор на всички въздушно капкови инфекции.
И така – реалните опасности за вирусни инфекции в самолетите са значителни, но все пак ние имаме известни възможности за защитна тактика.
Напоследък стана възможно да избираме място в самолета. Местата до пътеката са предпочитани от много пътници, поради лесната достъпност до тоалетните; но покрай пътниците до пътеката преминават всички качващи се, преминават практически всички отиващи до тоалетните, включително тези, които са болни и ходят там многократно за да издухват течащите си носове. По тази причина, по-добре е да изберем място до прозореца на самолета, вместо до пътеката; така броят на пътниците, с които сте в близък контакт е по-малък, като разстоянието до повечето от тях е вече защитен фактор.
Обикновено повечето пътуващи със самолет са нетърпеливи и бързат да се настанят в самолета, донякъде притеснени от пътуването; те бързат на опашката, чакаща за преглед на бордните карти, или при влизането в самолета, наредени доста плътно един до друг. Този близък контакт обаче създава възможности за лесно предаване на въздушно-капковите инфекции. Добрият вариант е да чакаме спокойно, без да бързаме на опашката, дори изоставайки в по-рядката и част и изчаквайки влизането си в самолета последни.
Едно важно условие за намаляване шанса за инфектиране е да бъдем и останем добре хидратирани по време на полета. Най-добрата ни защита срещу въздушно-капковите инфекции са лигавицата на носа и устата ни, а когато те са сухи – нещо, което се случва често по време на полет, те не са добра бариера за респираторните вируси. Една добра възможност за протекция е промиването на носа със солеви разтвори/физиологичен серум преди и дори по време на полета, особено ако е по-дълъг; малките флакони не заемат много място в ръчния ни багаж. Добрата хидратация означава да поемем много течности/вода (но не наведнъж, а постоянно по малко) преди да се качим на самолета и да продължим да пием по време на полета. Изследователите, проучващи по-високата степен на заболели от грип по време на полети, са установили, че ниската влажност в салона на самолета е основна причина за инфектирането. Пътническите самолети летят на височина 10-12 хиляди метра, където влажността е 10% или дори по-ниска, а сухият въздух уврежда естествените защитни механизми на лигавиците на горните и долни дихателни пътища и така улеснява проникването на микроорганизмите, като назофаринксът остава най-достъпното и чувствително място за адено-, рино- и инфлуенца вирусите.
Препоръката е да купите голяма бутилка с вода веднага след като преминете през проверката на багажа ви и да започнете да пиете дори преди качването си в самолета, както и по време на полета. Вариант е да си носите напълно празна бутилка, която няма да ви бъде конфискувана, и да помолите стюардесите в самолета да я напълнят.
Добре е да предпазваме носната си лигавица от сухия въздух – носните солеви разтвори и физиологичният серум са доказали ефективността си в подпомагане съпротивителните възможности на организма, като подпомагат мукусния слой в отмиването на бактериите и вирусите от носа; по този начин действа всеки носен спрей със солеви разтвор, каквито има много по аптеките (дори в някои страни се продава специално за целта т.нар. „Flight Mist”). Има съобщения, че намазването с мазнина – малко количество Бактробан, Неоспорин или Вазелин в областта на носния вестибулум (използвайки чисти ръце или тампони за грим) помага също за намаляване риска от инфекции, въпреки че няма достатъчно наблюдения; това обаче не пречи да опитаме, още повече че няма странични последствия.
Много добре за хидратацията на организма (по време на полет това предотвратява и стомашни болки, мускулни крампи и главоболие) и лигавиците действат топлите напитки: освен за хидратацията, те спомагат носната мукоза да отделя повече мукус, за което допринася и инхалирането на отделящата се пара, а топлината е естествен лечител. Трябва да знаем, разбира се, че кафето е умерено дехидратираща напитка, поради диуретичното действие на кофеина. Изследванията показват, че антиоксидантите в чая пречат на дехидратиращото действие на кофеина; така че – добре е да пием чай. Може дори да носим собствени пакетчета чай и да помолим само за гореща вода!
По време на полет е добре да избягваме алкохола – той допринася за дехидратацията, а при по-продължителните полети допринася и за по-бавното приспособяване към часовата разлика след това. Ако сме свикнали да пием по малко алкохол за отпускане на напрежението и приспиване, по-добре е да вземем алтернативно таблетка мелатонин или чай от лайкучка за това.
Трябва да помним, че вирусите, включително грипните, остават сравнително дълго време по повърхностите на предметите и мебелите. По тази причина не трябва да докосваме джобовете на седалките пред нас и списанията в тях, като дори избягваме да слагаме и наши лични вещи там. Пасажерите, летели със самолета преди вас, вероятно са оставяли най-различни неща в тези джобове, включително използвани за почистване на носа и при кихане носни кърпички и салфетки; инфекционистите напомнят, че риновирусите (както и други вируси) могат да бъдат напълно жизнеспособни за около три часа по повърхността на седалките, облегалките за ръцете, масичките пред вас. Затова също не трябва да поставяме личните си вещи – книги, списания, очила или телефони и слушалки в джобовете на седалките пред нас. Добър вариант е ако носим дезинфектиращи (с алкохол най-често) влажни кърпички и ги използваме за да избършем масичката и гърба на облегалката пред нас, както и облегалките за ръцете.
При много дългите полети, когато за нашия комфорт ни дават одеало и възглавница (невинаги дезинфектирани след последния използвал ги пътник), добър вариант е да си вземем малки и удобни от къщи – широк шал и възглавничка (може надуваема) за сън. Някои авиокомпании дори вече са премахнали от самолетите си тези вещи, за да намалят предаването на инфлуенца вируси или причинители на други инфекциозни болести. Друга идея е да носим от къщи и малка калъфка за облегалката на главата си, която да поставим сами.
При наличие на малки вентилационни вентили над главите ни, е добре да ги използваме, за да може обгръщащата ни струя да „издуха” заобикалящите ни вируси по-далеч от нас, особено ако съседен болен пътник използва вентилите и те разпространяват вирусите към нас. Принципно в самолети с активно рециркулиращ въздух, който се филтрира от филтри (според производителите на новите технологии НЕРА филтри отстраняват 99.7% от частиците, бактериите и вирусите, а вентилационните системи на модернте самолети вентилират от три до седем реда с рециркулиращ и пресен въздух), разпространението на респираторните инфекции е значително по-малко. Съвременните авиационни правила изискват вентилационните системи на самолетите да не бъдат изключвани повече от 30 минути, и вие трябва да протестирате, ако това се случва. При един такъв случай, от 54 пасажери в самолет, който е бил задържан на летището, поради проблем с двигател, с изключена вентилационна система, 72 % от пътниците били заразени от инфлуенца H1N1 вирус от само един болен пътник.
Понякога е възможно да използваме и позицията на облегалката си като протектор от въздушно-капковите инфекции, ако пътниците зад нас кихат, кашлят или почистват носовете си често и силно, да не отпускаме облегалката си назад – тези няколко сантиметра луфт ни поставят директно на линията на разпространение на вирусите.
Ако някой на съседна седалка или близо до нас кашля или киха непрекъснато към нас, може да помолим стюардесите да сменят мястото ни. Когато самолетът е претъпкан, това може да е трудно, но се случва понякога да има свободни места на по-задни редове, или пътник е сменил билета си или е отложил полета си; в такъв случай не е необходимо да седим до болния си съсед по време на целия полет. Центърът за контрол на болестите в САЩ (CDC, USA) е публикувал изследване през 2009 г, показващо че пасажери, седящи на две места от болен човек са изложени на 7.7 % риск от разболяване, докато при такива, седящи на през два реда, процентът е два пъти по-малък – 3.6 %.
Едно от най-важните правила за профилактика на вирусните инфекции е честото миене на ръцете. Възможностите на антибактериалните кремове за ръце са значителни, но все още няма истински заместител на сапуна и водата. По време на полет миенето на ръцете не трябва да бъде само преди хранене или след ходене до тоалетната, а по възможност по-често; добре е да измиваме ръцете си преди качването в самолета, както и непосредствено след излизане от него. Ефективното миене е триене със сапун 30 секунди и обилно изплакване с топла вода, като освен инфлуенца- вирусните инфекции, то предотвратява и редица други заболявания, свързани с повръщане и/или разстройство – салмонелоза, норавирусна, хепатит А или MRSA инфекция.
Ходенето до тоалетната в самолетите е нещо, което много хора предпочитат да избегнат, но е неизбежно при продължителните полети. Трябва да имаме предвид едно изследване от 2005 г., според което при пускането на водата голямо количество патогенни микроорганизми (включително вируси), които се намират по тоалетната чиния, се разпространяват в околния въздух на това малко пространство от струята на водата и завихрянето, особено при неколкократно промиване на тоалетната. Решението е да се спуска капака на тоалетната преди пускането на водата, като задължително трябва да измиваме ръцете си със сапун след контакт с повърхностите и дръжките.
Когато ни сервират храна, което се случва при продължителни полети, трябва да обърнем внимание на запазената опаковка и на това храната да бъде затоплена (топлината убива значително количество микроорганизми); в противен случай трябва да помолим тя да бъде затоплена отново.
Две са най-значимите неща, които зависят от нас, ако все пак трябва да бъдем значително по-предпазливи и предвидливи: да бъдем ваксинирани поне две седмици преди полета с противогрипна ваксина, и да носим маски, покриващи носа и устата по време на целия полет, съзнавайки известните неудобства от това. Всички здравни институции са единодушни в това отношение – често сменяната маска (на 2-3 часа) е най-сигурната бариера между нас и въздушно-капковите инфекции.
В заключение – заразяването с вирусни инфекции, включително грипните епидемии, зависи от самите нас в много голяма степен. Имайки предвид посочените по-горе достъпни и лесни за приложение мерки, смятаме че пътуването ни със самолет би могло да бъде много приятно и по-безопасно за нас и нашите близки.
Filed to: FLYING