Борй 3/2001
Д-р Р. Денкова, Д-р В. Денков
В древността благоуханието на растенията въплъщавало „растителната душа”, която криела вълшебни сили и предпазвала като талисман от всякакви злини и недъзи. На тези аромати приписвали вълшебни свойства. Неслучайно благоуханните растения се използвали при религиозни обреди, вероятно защото техният аромат предразполагал към мистицизъм и въздействал върху психиката на хората. Пред олтарите на древноегипетските богове и на храмовете на Заратустра (създателя на персийската религия) палели благоухании огньове, които оставяли продължително да тлеят, като в тях слагали части от силно ароматни растения. Предпочитана била приятната миризма, изпускана от тлеенето на санталовото дърбо (Santalum rubrum), чийто пушек се издигал и пред храмовете на Буда и Брама.
В източноправославната църква пък използвали кадене с тамян (Gummi olibanum) и прибавяли ароматни растителни части във восъка на свещите (тези църковни обичаи и религиозни обреди са се запазили и до днес). За египетската богиня Изида (сестра и съпруга на бога Озирис) сутрин горели благовонен балсам, на обед мира, мирис (Myrrhis odorata), а вечер смес от 16 ароматни растителни съставки. Тамянът също бил познат на египетските жреци, които използвали неговото благоухание за въздействие при религиозни ритуали. От оцелялата от този период египетска статуя, олицетворяваща фараона Тутмос IV (XII! 8. пр.н.е), се предполага, че в едната си ръка държи тамян, а в другата благоуханно масло. В пирамидите са открити съдове с ароматни съставки, датиращи отпреди 3-4 хиляди години. В градините на храмовете отглеждали ароматни растения за получаване на благовонни смоли и балсами. Те били използвани за лечебни цели, а също и за балсамиране на починалите фараони и семействата им. Единствено жреците имали привилегията да балсамират, като отлично познавали консервиращите свойства на балсамите.
Египтяните и евреите, а по-късно и християните, горели различни ароматни растителни смоли в метални съдове и във висящи кандилници.
Китайците използвали като благоухании вещества силно ароматните растения пачули (Pogostemon patchouli) и балсамифера (Blumes balsamiphera).
В древността благоуханните вещества (и най-вече тамянът) се ценели наравно със златото и скъпоценните камъни, особено в страните от Арабския полуостров. Те били важен артикул за доставка и търговия, като ги разменяли срещу слонова кост, копринени платове и захар и дори срещу роби от Индия и Африка. С благоуханието търгували чак до Китай.
Разработена била система за внушения, при която се използват ароматите. В Древна Гърция се извършвали пищни ритуали, съпроводени с жертвоприношения, пушели се благовония, а също се къпели в лечебни вани с ароматни растения. А в Древния Рим писателят Апулей пише: „С докосване, със заклинания и миризми човек може да бъде приспан и по време на тоя сън да се освободи от грубата си телесна обвивка, да се върне към чистата, божествената, безсмъртната природа”. При извършване на култови обреди и богослужения, жертвоприношения и др. църковните служители използвали благоухании смоли, извлечени от различии растения. При молитви и бдения изгаряли различии смоли (напр. кадене с тамян).
В много от източните страни използвали често и камфората (получавана от камфоровото дърво) за пълнене на малки торбички, които се носели на шията смятало се, че миризмата й прочиства и укрепва белите дробове и нервната система и освежава мозъка. В древността (в Елада и Рим) използвали ароматите по време на състезания и народни празници като възбуждащо средство или за освежаване.
Евреите донесли със себе си в Израел египетските обичаи каденето, балсамирането на мъртвите и обичая да се маже главата на първосвещенника с благоуханно масло. Според преданията Моисей заповядал да се направи олтар от акациево дърво, той да бъде позлатен и да се палят пред него два пъти дневно благоухании огньове; всичко в светилището да бъде намазвано с ароматна смес (от балсам и благовонна канела, блатен аир и касия) с нея да се мажат и служителите в храма. Не се разрешавало така приготвеният елей да се използва за лични и други цели, а който се осмелявал да наруши забраната, трябвало да бъде прогонен от своя народ.
В Мексико и Перу било забранено да се докосват или да се помирисват свещените цветя франджипаните, тъй като те били посветени на боговете. Който правел това, бивал убиван.
Гръцките богове ползвали аромата на амброзия при посещение на смъртни. А смъртните, например Одисей, поставяли между дрехите си в раклите ароматни растения.
Освен за религиозни внушения и ритуали още от древността благоуханните растителни и други вещества били използвани за повишаване на жизнените сили и с лечебни цели. в Древния Рим войниците употребявали възбуждащи и освежаващи благовонии вещества, а знатните особи прикрепяли към сандалите си стръкове от ароматни билки мента, пелин и др. В баните на Древна Русия се напарвали с метлички от офика и пелин, за да влее ароматът им сила в загретите мускули. Известни са така наречените чепучински седалки, на които се сядало в тясна дървена камера, наситена с уханието, отделяно от попарени растителни части.
Някои древни народи използвали ароматите като сънотворни успокойтелни средства. В Украина например пълнели дюшеците и възглавниците с треви от мащерка и овчарски босилек. На Изток постелята била обработвана с различни аромати преди сън. Големият таджишки лекар Авицена (980-1037) препоръчвал на пациентите си цвят от Маргарита като сънотворно средство. Той пише, че след мирисане на свежи маргарити се заспива по-лесно. В Индия изготвяли възглавнички с пресовани ароматни треви, които помагали на страдащите от безсъние.
В древността в Китай и Индия ароматните растения също били широко използвани като лечебни средства. В открита китайска медицинска книга, датираща от XXV-XX в. пр.н.е., се дават редица сведения за лечебното приложение на опиума, получаван от мака, както и за плодовете на нара.
Древните лечители били убедени, че целебните свойства на растенията са в тясна връзка с техния аромат. Смятало се, че колкото по-силно ухае едно растение, толкова по-разностранно е неговото целебно действие. Очевидно още от стари времена хората са разбирали, че използването на ароматни вещества има не само ритуално значение, но и лечебен ефект. Известно е, че моралните норми на поведение, на общата профилактика и хигиена са били тясно свързани с религиозните обреди използването на благоуханните вещества в храмовете и църквите имало и определен здравен смисъл. Изследванията на учените през последните десетилетия недвусмислено показаха, че повечето от ароматните растителни вещества съдържат бактерицидни съставки, които са в състояние да пречистят въздуха и да унищожават болестотворните микроорганизми.
Всъщност много отдавна било забелязано, че ароматите излъчвани от горските дървета и ливадните растения, предизвикват бодрост и прилив на сили. Още в далечното минало се смятало, че те оказват определено целебно въздействие върху различни заболявания. В клинописните таблички, намерени в гр. Нипур (в днешен Ирак) са описани лечебните свойства на някои ароматни растения. В древноегипетския папирус, разшифрован от Еберс (датиращ от 4000 г. пр.н.е.), от който се черпи информация за медицинските познания на дребните египтяни, също се споменава за целебните свойства на много растения, съдържащи ароматни вещества. През VIII в. пр.н.е. по вътрешните стени на много от египетските храмове изписвали рецепти, включващи ароматни вещества, „за да може всеки да се запознае с тях и да извлече полза от това“. Дори били описани някои методи за лечение с благоухании масла.
В известната „Естествена история” на древногръцкия философ Теофраст (ок. 300 г. пр.н.е.) също се описват методи за лечение с ароматни масла. Почти по същото време в Александрийската медицинска школа под ръководството на древногръцкия лекар-анатом Херофил (IV-III в. пр.н.е.) се провеждали изследвания на маслата, получени от растения.
Още дребните лечители смятали, че между носа и другите органи съществува връзка, която може да се използва и за лечебни цели. Било забелязано, че приятните аромати сред обилната растителност на полето, в гората или край морето стимулират дихателната дейнност на човека, възбуждат апетита, възвръщат бодростта, подобряват самочувствието и настроението. Неприятните миризми, обратно, оказвали противоположно действие. В ръководството по тибетска медицина „Чжуд Ши“ се препоръчвало на уморени пътници да отдъхват под сянката на дървета, излъчващи приятии аромати.
Древните лечители в Китай, а по-късно и древногръцките лекари вкарвали в носната кухина с лечебна цел различни благоухании вещества, наричани ерини (т.е. „очистителни за главата“). Още „бащата на медицината” древногръцкият лекар Хипократ (460377 г. пр.н.е.) предписвал вдишване на ароматни изпарения при различни белодробни заболявания. А прочутият древногръцки лекар Клавдий Гален (ок. 30-200 г.) препоръчвал при мигрена накапване в носните отвори на сок от растението росопас, примесен с масло и оцет. Древният лечител Самоник пък лекувал нервни разстройства чрез впръскване в носа на сок от бъз или бръшлян („за очистване на мозъка“).
Казахите и уйгурите лекували простудни заболявания като вдишвали пари от чеснов и кромид лук или си окачвали „миризливи огърлици“ от обелени скилидки чесън, които древните египтяни също смятали за свещени растения, предпазващи ги от болести.
Отчитайки връзката на носа с главния мозък, китайските лечители от времето на династията Мин (XIV 6.) извършвали предпазна процедура срещу вариола, като смесвали стрити на прах струпеи от едра шарка с вода и чрез напоено късче памук вкарвали сместа в ноздрите на децата. Тази проста инхалационна процедура по своята същност е може би първият опит в света за ваксинация!
Според древнотиветската медицина задържането на кихането предизвиквало отслабване на сетивните органи, главоболие, болки в шийната облает и водело до парализа на лицевите мускули. Препоръчвало се пушене на ароматни треви и на други лекарствени средства, които се вкарвали в носа, с едновременно излагане на прякото действие на целебните слънчеви лъчи. Древнотибетските лекари препоръчвали с лечебна цел къпането във вани с ароматни растения. Особено популярни и до днес са процедурите с т. нар. седем тибетски вани с отвара от борови връхчета ефективно средство за възстановяване на нервната система, за подмладяване и красота.
В Европа през Средновековието къпането се извършвало в големи дървени каци, напълнени с топла вода и ароматни билки. В каците мъжете и жените седели с часове, разговаряйки, а прислужниците постоянно доливали гореща вода. Смятало се, че лечението има ефект, ако се получи „хубав обрив“ по кожата.
През Средните векове, когато вече станали известни етеричните масла, получени от ароматни растения, лекарите ги използвали като предпазно средство срещу заболяване от холера и чума. Още тогава се заговорило за чудотворното целебно и стимулиращо действие на ароматите. Станало известно, че сред миризмата на гнили ябълки Шилер изявявал по-силно таланта си, а виктор Юго бил по-продуктивен при ухание на полска поветица.
Италианският учен Джироламо фракасторо (1478-1553) препоръчвал някои ароматни растения и получаваните от тях етерични масла не само за лечение, но и за предпазване от заразни болести.
Много любопитен е фактът, че широко разпространеният през XVIII в. моден обичай да се смърка енфие се е наложил поради безспорно доказания му тонизиращ ефект върху организма.