Брой 2/2001
Д-р П. Руев
1. Показва ли кърмачето променено поведение (напр. плач, смях, отваряне и затваряне на очите), ако се сблъска с внезапно появяващи се шумове?
2. Реагира ли на думи от страна на родителите?
3. Заслушва ли се при щракане с пръсти и/или шумолене с хартия на 20 см разстояние от ухото?
4. Търси ли с движения на очите произхода на близки шумове?
5. Започва ли (при случай) да ломоти или да гука?
3-4 месец:
Отговорете отново на предишната група въпроси и преминете към следващата!
1. Обръща ли глава кърмачето в посока на източника на звука?
2. Чули ли сте от време на време да се смее?
3. Събужда ли се в полусън, когато някой влиза в стаята или пристъпва към леглото му?
4. Опитва ли се да говори с вас на „своя си език“?
5. Показва ли реакции лицето му в отговор на думи, без да ви вижда?
6-7 месец:
1. Реагира ли на музика от радио, телевизор и т.н.?
2. Бърбори ли или ломоти с няколко разбираеми звуци и намира ли някакви думи с повече от една сричка?
3. Използва ли гласа си за да привлече вниманието върху себе си?
4. Показва ли ясно неспокойство при среща с „непознати“ шумове?
5. „Забелязва“ ли разговорите между други лица?
6. Реагира ли на шумове извън стаята, в която се намира в момента?
10 -12 месец:
1. Разбира ли изказаните забрани? (напр. Не-не!, Стой! и т.н.)
2. Следва ли подканата да извърши нещо?
3. Реагира ли на музика, търсейки източника на звука?
4. Реагира ли ако на метър от него се шепти?
5. Говори ли разбираемо две или повече думи?
6. възпира ли своите “бъбриви монолози” като израз на доволство, ако се намира само в стаята?
1-2 година:
1. Следва ли една шептяща или тихо изговорена подкана да покаже част от тялото (напр. нос, очи, крак и т.н.)?
2. Реагира ли правилно на шептяща подкана (до ухото) да повтори една дума, да вземе една играчка и т.н.?
3. Разпознава ли познати шумове? (напр. колата на татко, самолет, животински звуци и т.н.)
4. Чува ли бръмченето на комарите?
4 година:
1. Погрешно ли разбира нареждания, ако не може да види устата на говорещия?
2. Имате ли впечатлението, че разбира трудно нормално изговорените думи и загубва своята концентрация при слушане?
3. Изключено ли е от другите деца при игра, поради факта че недостатъчно се включва говоримо в нея?
4. Трудно ли намира контакт с другите деца при игра, предпочитайки да играе само?
5. Разпознава ли с голяма сигурност познати шумове? (напр. отварянето на вратата на гаража, моторен шум от колата на татко и т.н.)
При наличие на отрицателни отговори на горните въпроси, без да се внушава излишна тревога на родителите, следва да се потърси консултация със специалист оториноларинголог, по-специално в аудиологичните кабинети към университетските болници. Редица автори съобщават, че около 64% от децата със слухови увреждания се откриват от родителите, 12 % от педиатрите и 8% от лекаритеоториноларинголози. в настоящия век не бива да съществува мнение, че разпознаването на децата с увреден слух остава в ръцете на родителите. Семейни лекари, бъдещето на децата със слухови увреждания е и във ваши ръце!
Уважаеми семейни (детски) лекари, вие също можете да направите така, че всяко едно смущение на слуха у вашите най-малки пациенти да бъде открито своевременно и рехабилитирано. Чрез добро наблюдение и вслушване в кърмачето имате възможността да забележите евентуални ограничения в способността му да чува. При всеки регулярен преглед можете да търсите отговор на посочените по-долу въпроси. Имайте предвид, че един единствен отрицателен отговор не означава още наличие на слухово увреждане. При съмнение от ваша страна, потърсете незабавно консултация от специалист по уши-нос-гърло.
По световни статистики на всеки 1000 новородени се раждат от 1 до 5 глухи деца. Други новородени, с лека степен на намаление на слуха, в течение на детството развиват признаците на тежко чуващи деца. Така намаленото слухово възприятие у новороденото води до непълно развитие на говорните и речевите му възможности, което влияе върху социалната активност, ограничава емоционалното, познавателното и академичното развитие на детето, и в крайна сметка се стига до ограничаване на професионалния потенциал на нацията.
Наблюдавайте вашите най-малки пациенти, за да можете да отговорите на следните въпроси!