Четиридесет и седем. Толкова е общият брой на заявките за избор на общопрактикуващ лекар, направени по електронен път. Отминалият юни месец беше поредната възможност за смяна на личния лекар за здравноосигурените у нас и първата – за смяната му по електронен път. Касата въведе услугата от 1-ви юни и обясни механизма дни по-късно.
Срещу това обаче се обявиха от Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България. Председателят на сдружението доц. Любомир Киров заяви, че подобен начин за избор на личен лекар е неетичен и неморален.
„Не е коректно, защото ние не сме онлайн магазин. Не може някой да ни избира, без ние да му видим очите. Второ, как ще си изберете – тук не става въпрос да си изберете килограм домати или нещо такова, което можеш да го изхвърлиш. Тук избираш човек, комуто поверяваш здравето си. Този човек за да го избереш, трябва да го познаваш, да си видял как работи, да имаш представа. Той също трябва да те е видял. Това е прекият контакт“, отбеляза той.
След изтичането на месеца, в който всички можехме да изберем нов общопрактикуващ лекар, от сдружението са поискали справка от касата за броя заявки, подадени онлайн. Официалната информация от там гласи: „За периода 01.06.2016 – 30.06.2016 г. има подадени 47 заявки от 39 ЗОЛ за избор на 35 общопрактикуващи лекари, от които само 13 са обработени и подписани от съответните ОПЛ.“
За миналия месец личния си лекар са сменили точно 127 998 души от 7 412 461 здравноосигурени, съобщиха от здравната каса. Това представлява 2% от всички здравноосигурени у нас. 47-те души, подали заявката си по електронен път пък, са 0.036 на сто от сменилите лекаря си.
Дали това се дължи на новостта на услугата, или на предпочитанията и на потенциалните пациенти, и на лекарите да се видят лице в лице, за да вземат своето решение, ще покажат изборите в следващите месеци.