Министерството на здравеопазването публикува проект на две наредби, свързани с процеса по извършването на трансплантации у нас.
Ресорното ведомство предлага промени в две насоки. Едната е свързана с условията и реда за включване в листата на чакащите за трансплантации, като се предлагат изменения във вече съществуващата наредба, а другата е свързана с изцяло нова наредба за възстановяване на разходите и средствата за труд за дейности по трансплантация, финансирани от Министерството на здравеопазването.
От МЗ предлагат увеличаване на максималния размер на разходите за някои органни трансплантации. Така например, за трансплантация на сърце предложението е разходите да бъдат променени от 60 000 лв. на 90 000 лв. Повишаването на средствата е наложително, тъй като процедурата е животоспасяваща. Използването на „изкуствено сърце“ е крайна терапевтична мярка, преди пациентът да бъде трансплантиран с донорско сърце. Цената, която Националната здравноосигурителна каса заплаща само за медицинското изделие, е 130 000 лв., посочват от МЗ.
Предвижда се и увеличаване на средствата за финансиране на дейностите по трансплантация на роговица с 20% до 1200 лв. Това увеличение е продиктувано от трайно установената тенденция разходите по експертиза, обработка, съхранение и транспорт на роговица да надвишават досегашния максимален лимит, посочват от МЗ. За предходната година средният размер на заявените разходи за възстановяване при трансплантация на роговица превишават средно с 36% пределните стойности, заложени в досега действащата Наредба. Предвижда се и да започне възстановяването и на разходите за трансплантиране на амниотична мембрана. До настоящия момент, тази дейност не се финансира със средства на бюджета на министерство на здравеопазването, но същевременно значително нараства броя на извършените трансплантации, което налага осигуряването и на публичен ресурс за дейността, отбелязват от МЗ.
За алогенна трансплантация на стволови клетки се предлага нов размер на средствата за възстановяване на разходите, който да бъде 86 000 лв.
Възстановяемите разходи за имунологични изследвания за търсене и откриване на съвместим донор, включително изследвания на реципиента са променени от „до 17 000 лв.“ на „до 12 000 лв.“, тъй като отчетените разходи на лечебните заведения за тази дейност за 2020 г. не са достигали възможния максимален размер от 17 000 лв. В проекта на наредба, размера на допустимите за възстановяване разходи при алогенна трансплантация на стволови клетки за експертиза, обработка, съхранение и транспортиране на тъкани и клетки от чужбина са завишени от 30 000 лв. на 35 000 лв., тъй като финансово-отчетните документи показват системно недофинансиране на тази дейност, става още от ясно от проектонаредбата. Така, според МЗ, ще се позволи възстановяване на разходите на лечебните заведения за осигуряването на подходящ донорски материал от чуждестранни тъканни банки при необходимост от алогенна трансплантация. В проекта на наредбата е заложено заплащане за дейности по идентифициране на потенциални донори на по-широк кръг лечебни заведения, а не както до момента само на тези, имащи разрешение от МЗ за дейности по установяване на мозъчна смърт и вземане на органи с цел присаждане. Целта е ангажиране на повече болници в процедурата по откриване на потенциални донори с мозъчна смърт, за да се повиши като цяло ръста на донорството в страната.
От МЗ предлагат и промяна в начина на отчитане на дейностите по трансплантация, която е свързана с въвеждането на електронни отчети, както и въвеждането на ежемесечна отчетност. При досега действащата наредба за определени дейности е предвиден тримесечен период на отчитане, което затрудняваше както работата на съответното лечебно заведение, така и възможностите за планиране на разходите, поясняват от МЗ.
Що се касае до промените, свързани с реда за включване на чакащите за трансплантация, от МЗ посочват, че основната причина за изменение на Наредбата е „да се осигури спазването в достатъчна степен на принципа, че трансплантацията следва да се извършва при условия, гарантиращи равни права на нуждаещите се от трансплантация пациенти“, е записано в мотивите към предлаганите промени. От ведомството предлагат въвличането в процеса на взимането на решение за извършването на конкретна трансплантация на лекари-експерти от различни лечебни заведения при участие на представител на организация за защита на правата на пациентите. Работата на лекарите ще бъде организирана в експертни комисии по съответните органи.
Въвеждат се редица изисквания, на които потенциалният реципиент от чужда държава следва да отговаря. Сред тях са валидно информирано съгласие, осигурено предтрансплантационно наблюдение, покриване на разходите от осигурителен фонд или застраховател, гарантирано следтрансплантационно наблюдение и медицински грижи в страната по произход на реципиента и донора. Чуждите граждани ще трябва да представят, както и сега документи, удостоверяващи родствената връзка между донора и реципиента, издадени от компетентните държавни институции в държавите по произход на лицата. Промяната е обаче, че те нямат да бъдат включени в служебния регистър, докато Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ не получи потвърждение от съответните компетентни институции за автентичността на документите.
Проектът предвижда и задължителна периодична актуализация на данните за здравословното състояние. Според данните на МЗ към момента едва само за 12 % от пациентите има актуализирана информация за тяхното здравословно състояние.