Брой 12/2020
Д-р В. Папочиева
Клиника по педиатрия , УМБАЛ „Александровска“ – София
2020 год. изправи света пред предизвикателството, наречено Ковид-19.
Единадесет месеца след появата на новия Коронавирус в Китай, светът премина символичния праг от 1 милион жертви, причинени от болестта. Официално регистрираните случаи на коронавирус са над 50 млн., а смъртните случаи-1.25 млн. Пандемията от Ковид-19 продължава да представлява тежка, извънредна ситуация, свързана с общественото здраве в национален и световен мащаб.
Броят на активните случи на коронавирус в България достига рекорд, след като през последната седмица всеки ден са регистрирани около 4000 новозаразени. Това показват данните на Единния информационен портал. Общият броят на заразените от началото на заразата до 8.11.2010 год. Достигна 74 485, а смъртните случаи – 16532. От динамиката на данните е видимо, че броят на активните случаи на коронавируса в България бързо се покачва 2 седмици след началото на новата учебна година.
Това наложи Министерството на образованието и науката да публикува насоките за работа на училищата през новата учебна 2020/2021 година в условията на COVID-19, създадени с участието на представители на МОН, Министерството на здравеопазването, социалните партньори, директори на училища, учители, родители, неправителствени организации. В тях са включени общи (задължителни) и препоръчителни мерки и правила.
Задължителните мерки за ограничаване на рисковете от разпространение на вируса включват:
1. Спазване на общите здравни мерки.
2. Носене на лични предпазни средства (маски или шлемове).
Носенето на маска или шлем е задължително:
– в общите закрити части на учебната сграда – преддверие, фоайета, стълбища, коридори, санитарни възли, медицински кабинет, учителска стая, библиотека, бюфет и столова (освен при хранене) – за всички ученици, учители, в т.ч. от външните за институцията лица;
– в класните стаи и другите учебни помещения (бази за учебно-практическо обучение, кабинети, физкултурен салон) – от учителите, които преподават на ученици от повече от една паралелка/клас/етап, в зависимост от прилагания в училището модел на дистанциране (между паралелки/класове/етапи). При учители, които преподават само в една паралелка, носенето на защитна маска/шлем е по тяхно желание;
– в училищните автобуси.
Носенето на маска или шлем в класната стая от учениците е по желание, но е препоръчително.
Маските за учениците се осигуряват от децата (родителите). Училищата осигуряват маски, когато учениците нямат такива или не са подходящи за ползване, а за учителите – маски или шлемове.
Горните правила могат да се променят при промяна на общите правила от министъра на здравеопазването.
Дезинфекция на повърхностите и проветряване.
Необходимо е ежедневно двукратно (преди началото и след приключване на смяната) влажно почистване и дезинфекция на всички критични точки – подове в училища, бюра, чинове, маси, дръжки на врати, прозорци, ключове за осветление, бутони на асансьори, парапети, уреди, екрани, тоалетни чинии, мивки, кранове и др., а при наличие на потвърден случай на COVID-19 хигиенните и дезинфекционните мероприятия трябва да се увеличат, като в зависимост от обектите варират от 4 пъти на ден до дезинфекция на всеки час.
Учебните стаи се проветряват по време на всяко междучасие, като се обръща специално внимание на кабинетите, учителската стая, физкултурния салон, лабораториите, работилниците, в които повърхностите, мишките, клавиатурите и инструментите се дезинфекцират във всяко междучасие.
Във всички санитарни помещения и тоалетни в училищата е необходимо да се следи за изразходването и своевременното осигуряване на течен сапун или дезинфектанти, еднократни салфетки за подсушаване на ръцете, тоалетна хартия, както и регулярно изхвърляне на боклука.
На дезинфекция и почистване подлежат и училищните автобуси преди и след всеки курс.
Засилена лична хигиена и условия за това:
Осигуряване на течаща топла вода и сапун във всяко санитарно помещение, както и в тоалетните за всички ученици и работещи.
Поставяне на автоматични дозатори за дезинфектант за ръце на хода на училището, в учителската стая и в коридорите, а при възможност – и в класните стаи, лабораториите и работилниците, като тяхната употреба следва да е контролирана.
Създаване на навици за миене на ръцете с течен сапун и топла вода след посещение на тоалетната, преди хранене, след отдих на открито/физическа култура, при кихане и кашляне. Ръцете се мият 20 секунди със сапун.
При невъзможност за измиване се използва дезинфектант за ръце с вирусоцидно или частично вирусоцидно действие за обтриване на сухи ръце, като се обръща специално внимание на палците, между пръстите, върховете на пръстите, гърба на дланите;
Ръцете се оставят да изсъхнат след необходимото време за контакт за обработване на кожата, посочено на етикета на дезинфектанта.
Правилно използване на дезинфектант за ръце, който се нанася върху чисти ръце.
Елиминиране на вредни навици, свързани с докосване на лицето, носа, устата и очите.
3. Създаване на вътрешноучилищна организация и спазване на правилата във връзка с епидемията.
4. Максимално ограничаване на контактите между ученици от различни паралелки.
5. Учениците са длъжни да спазват необходимата дистанция помежду си при движение в коридорите, посещение на санитарните помещения (влизат само по двама, по един във всяка клетка) и по време на междучасията;
6.Да не споделят общи предмети или храна;
7. Да спазват необходимата дистанция в лавката по време на хранене;
8. При евентуално неразположение да уведомят своевременно учител, медицинското лице или родител (ако неразположението е усетено в домашна среда);
Медицинската маска се използва за защита на околните от нашите инфекциозни агенти, които се отделят от носа и устата.
Препоръки на Световната здравна организация:
Защитната маска трябва да покрива изцяло носа и устата. Маската е ефективна само, ако се използва в комбинация с често миене на ръцете с вода и сапун или почистване с дезинфектант на алкохолна основа.
Ако използвате маска, трябва да знаете как да я махнете и изхвърлите правилно.
Как да поставим маската?
Измийте ръцете си със сапун и вода или почистете с дезинфектант за ръце преди да започнете да поставяте маската.
Извадете маската от опаковката и я огледайте за видими разкъсвания или дупки.
Определете коя страна е горната. Края, в който има пластина, е горния и е предвиден да се оформи около носа.
Вижте коя страна е външната – цветната страна на маската е навън, а бялата е към лицето Ви (така пазите околните от Вашите секрети).
При маска с ластици: поставете ластиците зад всяко ухо като примка.
При маска с връзки: поставете маската на лицето си и завържете горната връзка над ушите, а долната – на врата.
Ако маската е с еластични ленти, поставете първо долната, а след това горната (вижте поставянето на филтрираща маска)
Оформете пластината около носа и издърпайте долната част на маската, така че да покрие брадичката.
Как да махнем маската?
Измийте ръцете си със сапун и вода или почистете с дезинфектант за ръце преди да започнете да сваляте маската.
Избягвайте докосването на маската от външната страна – тя е замърсена.
Хващайте само за ластиците/връзките.
За маските с ластици – издърпайте едновременно ластиците от ушите и махнете маската.
За маските с връзки – първо се развързва долната връзка, след това горната и издърпайте маската от лицето си.
За маски с еластични ленти – издърпайте първо долната над главата, след това горната.
Изхвърлете маската в определения за това кош, без да докосвате външната част на маската или коша.
Измийте отново ръцете си/почистете с дезинфектант.
Защитната маска се сменя с нова веднага щом се навлажни.
Ако маската е сгъната в опаковката, е необходимо преди това да я разгънете:
Проверка за позитивно налягане
Покрийте маската с двете си ръце. Издишайте равномерно. Не трябва да чувствате излизане на въздух от краищата на маската.
Проверка за негативно налягане
Покрийте маската с двете си ръце. Вдишайте равномерно. Маската трябва леко да се вдлъбне навътре.
Съхраняванe и повторно използване
Следвайте препоръките на производителя за съхранение и повторна употреба на маската. Може да не е необходимо да използвате нова всеки ден, ако не сте я използвали цял ден, маската не е повредена или замърсена отвътре.
При временно махане в никакъв случай не я поставяйте с вътрешната част надолу върху повърхности, които могат да бъдат замърсени. Съхранявайте отново в опаковка, за да се избегне замърсяване.
Световната здравна организация (СЗО) и Детският фонд на ООН (УНИЦЕФ) съветват подходът към ползването на маски да се основава на оценка на риска и да е част от комплексен пакет мерки в областта на общественото здраве за предотвратяване и контрол на разпространението на определени вирусни заболявания на дихателната система, включително COVID-19. Спазването на останалите мерки, в това число поддържане на физическа дистанция, хигиена на ръцете, етикет и подходящо проветряване на затворени пространства, има съществено значение за намаляване на разпространението на SARS-CoV-2, вирусът, причинител на COVID-19.
Насоките отразяват конкретните съображения за ползването от деца на немедицински маски, наричани също така „маски от плат“, като средство за контрол на източника в условията на сегашната пандемия от COVID-19
Групата за разработване на насоки (ГРН) за профилактика и контрол на инфекциите (ПКИ) на Световната здравна организация (СЗО) и експерти от УНИЦЕФ и Световната педиатрична асоциация (СПА) съвместно извършиха преглед на наличните доказателства, с цел да се разработят насоки за ползването на маски от деца в условията на сегашната пандемия. В периода юни-август 2020 г. бяха проведени пет международни експертни заседания. При липсата на категорични научни доказателства основа за настоящите насоки е постигнатият консенсус между групите. Освен това проектът на насоките е прегледан допълнително от мултидисциплинарна група външни експерти преди окончателното оформяне на текста.
Доказателствата за ползите и вредите от носенето на маски от деца за предотвратяване разпространението на COVID-19 и други коронавируси са ограничени за момента.
Ползите от носенето на маски от деца за контрол на COVID-19 следва да се преценят на фона на потенциалните вреди, включително във връзка с достъпността и неудобствата, както и социалните и комуникационни трудности. Освен това трябва да се вземат предвид и такива фактори като възрастовата група, социално-културни съображения, конкретната среда, наличието на надзор от страна на възрастен и други ресурси за предотвратяване на разпространението на вируса.
Общи ръководни принципи
С оглед на оскъдните доказателства за ползването на маски от деца за COVID-19 и други заболявания на дихателната система, включително ограничените доказателства за разпространението на SARS-CoV-2 при деца на различна възраст, националните власти следва да се съобразяват със следните общи здравни и социални принципи в разработването на съответната политика:
● Не вреди: висшите интереси, здравето и благосъстоянието на детето трябва да бъдат приоритет.
● Предприеманите мерки не бива да водят до неблагоприятни последици за развитието и ученето на децата.
● Насоките следва да отчитат степента, до която препоръките са изпълними при различни социални, културни и географски условия, включително при ограничени ресурси, в хуманитарни условия и сред деца с увреждания или специфично здравословно състояние.
СЗО и УНИЦЕФ съветват:
1. Според становищата на експерти, събрани чрез срещи онлайн и консултации, децата до 5-годишна възраст не бива да носят маски за контрол на източника. Този съвет е мотивиран от подхода „не вреди“ и отчита:
● основните етапи в развитието на децата – до тази възраст децата не са придобили сръчност и координирана фина моторика, които са необходими за правилното ползване на маската с минимална помощ
● предизвикателствата при спазването на изискванията и
● необходимата самостоятелност, с оглед на правилното ползване на маската.
Експертите признават, че няма достатъчно доказателства в подкрепа на определена минимална възраст и затова решението им е взето с консенсус.
Следва да се даде приоритет на други мерки за ПКИ, здравни и социални мерки, за да се сведе до минимум рискът от разпространяване на SARS-CoV-2 при деца до петгодишна възраст и по-конкретно – да се поддържа по възможност физическа дистанция от поне един метър, децата да се приучат често да мият ръцете си и да се намали броя на учениците в една паралелка.
2. За децата на възраст от 6 до 11 години следва да се приложи подход на основата на риска, когато се взема решение дали да ползват маски. Подходът следва да отчете:
● интензивността на разпространението в района, където се намира детето и актуализираните данни/наличните доказателства за риска от заразяване и разпространение на вируса в тази възрастова група;
● социалната и културната среда – убеждения, обичаи, поведение или обществени норми, които влияят на общността и социалните взаимодействия между хората, особено с и сред децата;
● способността на детето да се справи с правилното носене на маската и наличието на подходящ надзор от страна на възрастен;
● потенциалното въздействие на носенето на маска върху ученето и психосоциалното развитие;
● други конкретни съображения и корекции с оглед особеностите на средата, като например домакинства с роднини в напреднала възраст, училища, спорт или деца с увреждания или с придружаващи заболявания.
3. Съветите за ползване на маски от деца и юноши от 12-годишна възраст нагоре следва да бъдат съобразени с насоките на СЗО за ползването на маски от възрастни и/или националните насоки за възрастни лица.
Дори когато се прилагат националните насоки, следва да се конкретизират някои специфични съображения и да се внесат корекции с оглед особеностите на средата, като например училища, спорт или деца с увреждания или с придружаващи заболявания.
4. Ползването на медицински маски от деца с отслабена имунна система или педиатрични пациенти с други заболявания (например онкологични болести) обикновено се препоръчва, но трябва да се прецени с участието на лекуващия лекар.
5. За деца с разстройства в развитието, увреждания или друго специфично здравословно състояние, което може да попречи на носенето на маска, ползването на маска не бива да е задължително, независимо от възрастта, и следва да се прецени за всеки отделен случай с участието на възпитателя и/или лекуващия лекар на детето.
Родителите/настойниците, учителите, възпитателите и доверени членове на общността трябва да зададат ролевия модел и да общуват с децата според възрастта, за да обяснят целта на маските, безопасното и правилно носене и поддържането на маската. Материалите, посланията и механизмите за комуникация с децата по въпроса за маските трябва да останат гъвкави и лесно приспособими, както и системно да бъдат преразглеждани и актуализирани. Освен това децата трябва да бъдат изслушвани, за да се изяснят техните възприятия и тревоги във връзка с носенето на маска. Следва да се подготви адаптирано комуникационно съдържание за различни социални, културни и езикови условия, като се предвидят механизми за обратна връзка, за да се отговори на въпросите и очакванията на децата.
Разработването на образователни и комуникационни послания следва да гарантира, че ползването на маски не води до измамно чувство на сигурност у децата или пренебрегване на други здравни мерки. Важно е да се подчертае, че ползването на маски е само едно от средствата и че децата трябва също да спазват физическа дистанция, хигиена на ръцете и дихателен етикет. Родителите, членовете на семейството, учителите и възпитателите играят решаваща роля за системното достигане на тези послания до децата
При изпълнението на този съвет следва да се предвидят стратегии за подпомагане на децата, особено на по-малките, за да се справят с безопасното и ефикасно носене на маските. В тях може да се включат процедури за безопасно съхраняване на маската, за да бъде повторно използвана от същото дете след хранене или физкултура, съхраняване на замърсените маски (например в специални пликове или съдове) преди да бъдат изпрани и прибрани и за осигуряване на резервни чисти маски, ако маската на детето е зацапана, навлажнена или изгубена.
При разработването на предпазни маски за деца следва да се вземат предвид качеството на тъканта, възможността да се диша свободно и удобството, както и особеностите на детската възраст (подходящ размер, цветове, кройка и т.н.), за да може децата по-лесно да ги приемат и носят. Особено внимание трябва да се обърне на грижата за маските и необходимостта от смяна при навлажняване или зацапване.
За децата със затруднения в развитието или увреждания може да възникнат допълнителни пречки, ограничения и рискове. Затова на тях трябва да се предложат алтернативи на маските като например лицеви шлемове
Ако в определени случаи се ползват медицински или еднократни маски, ще трябва да се изгради система за управление на отпадъците, включително за обезвреждане на употребените маски, за да се намали рискът от изхвърляне на замърсени маски в класната стая или в училищния двор.
При спортни занимания и физически упражнения, включително и игри на площадката, не трябва да се носят маски, но трябва да се съблюдават мерките за дистанция и други санитарни мерки.
Едно от най-големите предизвикателства за всеки родител през 2020 г. е да накарат децата да носят маска. Понякога това е доста трудно. Децата дърпат и свалят маските постоянно или просто ги оставят да паднат под носовете им.
Въпреки техните протести, носенето на маска през 2020 г. е задължително в някои обекти и за съжаление всички трябва да свикнем с тази мисъл.
Всяко дете е различно, което означава, че трябва родителите да отделят време и да помислят как тяхното дете може да свикне с носенето на предпазна маска.
Родителите трябва да си зададат поредица от въпроси, преди дори да се опитат да формулират стратегия, за да накарат децата да носят маски. Сред тях: Какво е важно за моето дете? Как детето ми разбира информация? Как моето дете разбира външния свят? До каква степен може една маска да предизвикат безпокойство у детето ми?
Родителите не могат просто да очакват хлапетата да разберат защо трябва да носят покритие за лице – майките и татковците трябва да го обяснят с думи и понятия, които децата могат да възприемат.
За деца от предучилищна възраст това може да означава предлагане на версия на пандемичния етикет на улица „Сезам“: Вирусът е лош човек и ние хората трябва да направим всичко възможно, за да защитим белите си дробове и тела от него. За други, особено по-големите деца, това може да означава по-подробно разяснение на ситуацията и как нашата реакция е важна за самите нас, но и за общественото здраве.
Друг начин да накарате децата да са заинтересувани от маските е да ги направите част от процеса е просто да оставите децата да избират собствените си маски. Очаквайте цветът на маската да бъде изключително важен за вашето дете.
След като сте убедили децата да носят покритие за лице, е от критично значение да ги накарате да си харесат тази идея сами.
Опитайте се да накарате децата да носят маските си вкъщи за кратки срокове, за да се чувстват по-комфортно. Едно забавно занимание е да накарате децата да носят маска и да се гледат в огледалото, за да се запознаят с различните изражения на лице с маска (някои наричат това „медицинска игра“).
Особено при по-малките деца, повторението е ключ към осигуряване спазването на новите правила. Това означава, че колкото и да не искате да повтаряте, може да ви се наложи да звучите като счупен запис, за да могат децата ви да приемат сериозно маските и да разберат тежестта на ситуацията в разгара на глобална пандемия.
Не на последно място личният пример на родителите, учителите и цялото общество има решаваща роля за по-лесното възприемане на правилата и адаптиране на децата в новите условия на живот.
Само с общи усилия и стриктно спазване на всички противоепидемични мерки се постига увереност, че спазването на правилата е важно за намаляване на рисковете, а личната отговорност на всеки е ключов фактор за недопускане разпространението на вируса.