Наредба № 2 от 25.03.2016 г. за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса, е нищожна. Това гласи решението на тричленен състав на Върховния административен съд от 5-ти октомври.
В мотивите си съдиите посочват, че Наредба 2 е издадена на основание на чл. 45, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване, който обаче към момента на издаването й вече е обявен за противоконституционен.
„Решението на Конституционния съд (КС) е обнародвано в ДВ, бр. 20 от 15 март 2016 г. Наредбата е издадена на 25 март 2016 г., съответно обнародвана на 29 март 2016 г. Следователно и към момента на издаването на подзаконовия нормативен акт, и към момента на обнародването му разпоредбата от закона (чл.45, ал.2 ЗЗО), посочена като правно основание за издаването му, е била обявена за противоконституционна“, отбелязва ВАС в мотивите си. „Всъщност разпоредбата спира да се прилага след обявяването ѝ за противоконституционна, тъй като отмяната ѝ е от изричната компетентност на органа, който е приел съответния нормативен акт“, допълват от тричленката.
„Налице е нарушение на императивната норма на чл.12 от Закона за нормативните актове (ЗНА), тъй като с наредбата която съставлява подзаконов нормативен акт не може да се уреждат първични отношения, извън уредените такива в закона. Горното води до нищожност на нормативния акт, поради липса на компетентност на неговия издател. Компетентността е властта, която законодателят е предоставил на органа да издаде един конкретен административен акт и чрез него да създаде или признае права, съответно да създаде задължения. Липсата на компетентност за издаване на конкретния административен акт значи, че издаденият акт не е носител на държавната власт и поради това държавата не го признава за правно значим. Съгласно чл.12 ЗНА актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт“, разясняват подробно мотивите.
„С оглед изложеното, оспорената наредба като приета въз основа на обявена за противоконституционна норма, обуславяща липсата на правно основание и материална компетентност на издателя акта, се явява нищожна“, посочват от ВАС.
Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен пред петчленен състав на Върховния административен съд.
Ако това се случи и по-горната инстанция потвърди решението на тричленката, отмяната на Наредбата за основния пакет може да повлече след себе си и отмяна на Националния рамков договор за тази година, като по този начин се окажат нелегитимни и лимитите, заложени в него.