15% от българите са имали проблем с достъпа до медицинска помощ заради пандемията от COVID-19 у нас, а 28% – с осигуряването на лекарства и консумативи. Медицински услуги са отлагани или са отпадали или по личната преценка на пациента, или на медицинско лице.
Това показва първото социологическо изследване „лице в лице”, проведено след падането на извънредното положение в страната и наложените ограничения. То е извършено за независимата инициатива „Индекс на болниците”, като продължение на анализа на отражението на пандемията върху достъпа до медицинска помощ сред населението.
Изследването е национално представително, осъществено е от „Галъп интернешънъл” между 14 и 22 май и обхваща 798 души с пряко лично полустандартизирано интервю.
Общо 77% са хората, които свидетелстват, че не са имали затруднения (или не са имали повод) да търсят медицинска помощ по време на пандемията, а 8% се затрудняват да определят дали наистина са имали проблеми. Поне 15% от пълнолетните българи – или над 800 хиляди – са имали някакво затруднение с достъпа до медицинска грижа.
Най-често хората са срещнали пречки в достъпа до извънболнична помощ. Това е обяснимо, тъй като този сектор поема основния поток от пациенти, а напливът към болниците е по-малък.