Брой 1/2024
Д-р Е. Иванова
УМБАЛ „Александровска”, Катедра по психиатрия, Медицински факултет,
Медицински университет – София
Тревожните разстройства са сравнително често разпространени при деца и юноши, като те влошават цялостното функциониране, имат негативен ефект върху обучението в училище и общуването с връстници. Ранните прояви на тревожност могат да отзвучат с израстването на детето, но за част от децата и юношите тревожните разстройства могат да продължат да персиситрат и през следващите години. За развитието на тревожните разстройства влияние имат ранните неблагоприятните житейски събития.
Препоръчително е терапевтичните интервенции да бъдат мултимодални, както и да включват членовете на семейството, учителите и специалистите. Провеждането на психообучителна програма за членовете на семейството, както и използването на когнитивно поведенчески подходи при пациентите с тревожни разстройства дава добри резултати и е средство на избор. Препоръчително е фамилните интервенции да са насочени именно към създаването на граници и стимулирането на самостоятелното функциониране.
Детският психиатър според степента на изявата на симптомите, наличието на тежка социална дисфункция и индивидуалните потребности на детето/юношата за постигане на контрол над симптоматиката може да назначи провеждането на терапия с антидепресанти.
Ключови думи: тревожни разстройства, клинични прояви, когнитивно-поведенчески подходи и антидепресанти.
Адрес за кореспонденция:
Д-р Е. Иванова
УМБАЛ „Александровска”, Детска психиатрия
бул. „Св. Г. Софийски”, 1
e-mail: helen_aivan@abv.bg
Пълната статия е заключена за четене!
Статиите от новите издания на списание GP NEWS са заключени за четене. В сайта се публикуват само резюмета на статиите. По-долу е публикувана датата, на която ще бъде отключена цялата статия.
Ако желаете да прочетете цялото съдържание в статията преди датата на отключване, може да закупите онлайн книжният вариант на съответния брой, в който е публикувана статията.
Дата на отключване: 1 Януари 2026 г.